Koenigsegg Regera - Powrót na szczyt
Koenigsegg odpowiada na rekordy świata elektrycznego Rimaca, które ustanowiono zaledwie miesiąc temu. Szwedzka marka wraca na szczyt tabeli najszybszych samochodów świata w próbie 0-400-0 km/h z hybrydowym modelem Regera, który wymyślono prawie dziesięć lat temu i którego produkcja zakończyła się w ubiegłym roku.
Regerę, coupe o mocy w okolicach 1500 koni mechanicznych ze zdejmowanym dachem, zobaczyliśmy po raz pierwszy w prototypowej formie w marcu 2015 roku na wystawie samochodowej w Genewie. Niezwykłą maszynę wymyślono jako alternatywę dla klasycznych hybryd: obok podwójnie turbodoładowanego V8 umieszczono tu aż trzy silniki elektryczne, baterie oraz mechanizm Koenigsegg Direct Drive, przenoszący napęd wyłącznie na tylne koła zastępujący zwykłą skrzynię biegów, której w Regerze po prostu nie ma. Z silnika spalinowego wyciśnięto około 1115 koni mechanicznych, kolejne kilkaset koni dostarczał układ hybrydowy. Czegoś takiego nie oferował i nie oferuje do dnia dzisiejszego nikt inny. Szwedzka maszyna miała rozpędzać się do setki w niecałe trzy sekundy i przekraczać prędkość 400 kilometrów na godzinę. Dla tych, którzy zamierzają poruszać się z takimi prędkościami przygotowano dodatkowy pakiet zwiększający docisk aerodynamiczny pod nazwą Ghost.
Produkcję modeli Regera ograniczono do jedynie 80 egzemplarzy. Ostatnie z nich zarezerwowano w połowie 2017 roku, a ostatnie wyprodukowano i dostarczono właścicielom w ubiegłym roku. Do tego czasu Regera zdążyła zapisać się na liście rekordzistów świata. Jesienią 2019 roku ustanowiono rekord w próbie 0-400-0 km/h, w której od jesieni 2017 roku rekordzistą był... inny model Koenigsegga, Agera RS z napędem spalinowym (33,29 sekundy). Wynik: 31,49 sekundy. Miesiąc temu wynik ten, wśród ponad dwudziestu innych rekordów świata, poprawił elektryczny Rimac Nevera z Chorwacji: 29,94 sekundy! Na odpowiedź Koenigsegga czekaliśmy tylko miesiąc. Regera odzyskała tron i swój poprzedni, prawie czteroletni rekord poprawiła w rękach Markusa Lundha, kierowcy testowego marki, aż o prawie 2,7 sekundy. Co pozwoliło na aż tak dużą poprawę?
Udaną próbę bicia rekordu przeprowadzono na 3,27-kilometrowym pasie lotniska Örebro, który gwarantował znacznie mniej wyboistą nawierzchnię niż poprzednio. Na węglowe obręcze Regery założono zupełnie nowe ogumienie Michelin Cup 2 R, razem z którym odblokowano nowe pokłady przyczepności. Wyniki: 28,81 sekundy w próbie 0-400-0 km/h, tylko 20,68 sekundy w sprincie 0-400 km/h i jedynie 8,13 sekundy podczas hamowania 400-0 km/h! Rekord Rimaca poprawiono o dokładnie 1,13 sekundy (Rimac jednak mierzył swoje wyniki od 1-stopowego rolloutu, Koenigsegg o takim zabiegu nie wspomina). Wszystkie pomiary zostały przeprowadzone i zweryfikowane za pomocą sprzętu Racelogic. Jednocześnie poprawiono rekord w przedziale 0-250-0 mil na godzinę: 29,60 sekundy.
Rimac & Koenigsegg - rekordy świata | ||
---|---|---|
Test | Rimac | Koenigsegg |
0-400 km/h | 21,32 s | 20,68 s |
0-400-0 km/h | 29,94 s | 28,81 s |
400-0 km/h | 8,62 s | 8,13 s |
0-250 mph | 21,89 s | 21,35 s |
0-250-0 mph | ? | 29,60 s |
250-0 mph | ? | 8,25 s |