Rimac Nevera - 23 rekordy świata
Elektryczny Rimac Nevera sięgnął po kolejne rekordy świata w kategorii przyspieszenia i wytracania prędkości. A konkretniej: po 23 nowe rekordy świata! Między innymi sprint od zera do stu, dwustu, trzystu i czterystu kilometrów na godzinę, ćwiartka mili i hamowanie ze stu, dwustu, trzystu i czterystu kilometrów na godzinę!
Przeszło 1900-konna maszyna z Chorwacji z elektrycznym napędem wszystkich czterech kół zapisała się na liście rekordzistów już dwa lata temu. W sierpniu 2021 roku pokonał ćwierć mili na drag stripie Famoso w USA w rekordowym czasie 8,582 sekundy. Pod koniec ubiegłego roku padł kolejny rekord: na torze testowym w Papenburgu rozwinięto wówczas rekordową wśród produkowanych seryjnie elektryków prędkość maksymalną 412 kilometrów na godzinę. W ostatnich dniach Rimac pojawił się z Neverą na torze testowym w Papenburgu w Niemczech po raz kolejny. Tym razem na celownik wzięto rekordy przyspieszenia i hamowania w kilku zakresach, które w ostatnich latach biły takie marki, jak Koenigsegg, Bugatti oraz Pininfarina (ta ostatnia z elektrycznym super coupe z układem napędowym z Nevery). Efekt: na koncie Rimac Automobili wylądowały dwadzieścia trzy nowe rekordy świata!
Rekordową Neverę wyposażono w drogowe ogumienie Michelin Cup 2 R i oddano w ostatnich dniach kwietnia w ręce kierowcy testowego marki, a wszystkie próby przeprowadzono na 4-kilometrowej prostej toru placówki Automotive Testing Papenburg ze zwykłą nawierzchnią. Wszystkie rekordy i pomiary zostały zweryfikowane przez urządzenia i przedstawicieli firm Dewesoft oraz RaceLogic (różnice między pomiarami na tych dwóch różnych systemach sięgały najwyżej 0,04 sekundy). Nowe rekordy przyspieszeń to: od zera do setki w 1,81 sekundy, od zera do 200 km/h w 4,42 sekundy, od zera do 300 km/h w 9,22 sekundy i od zera do 400 kilometrów na godzinę w 21,31 sekundy (podczas całego przyspieszenia w zakresie 0-400 km/h zniknęło około 8% ze stanu naładowania akumulatora)! Ćwierć mili połknięto w czasie zaledwie 8,25 sekundy, a pół mili zniknęło w lusterkach po 12,82 sekundy! Podobne rekordy padły także w innych przedziałach prędkości, wyznaczonych w milach na godzinę.
Rekordowy egzemplarz Nevery pomalowano na czarno i zielono w nawiązaniu do elektrycznego BMW e-M3, które kilkanaście lat temu zbudował Mate Rimac i od którego zaczęła się historia Rimac Automobili (dzisiaj w firmę inwestują między innymi Porsche, Volkswagen i Hyundai, a w drugiej połowie 2021 roku połączono ją w jedną spółkę razem z Bugatti Automobiles). Próba hamowania z prędkości 100 kilometrów na godzinę do zera zakończyła się na około 29 metrach. Kolejne rekordy: 0-100-0 km/h w czasie około czterech sekund (4,03 sekundy według Racelogic i 3,99 sekundy według Dewesoft), 0-200-0 km/h w 8,85 sekundy, 0-300-0 km/h w czasie 15,68 sekundy i w końcu 0-400-0 km/h w czasie 29,93 sekundy! W przedziale 0-400-0 do tej pory królował Koenigsegg, którego rekord udało poprawić się o ponad 1,5 sekundy. Do Koenigsegga należał również rekord 0-400 km/h, który poprawiono o prawie 1,5 sekundy. Z małym szczegółem: wszystkie rekordy Rimaca osiągnięto z odjęciem czasu na rollout o długości jednej stopy (około 30,5 centymetra), stosowany powszechnie przy tego typu pomiarach w USA.
Nevera jest drugim, seryjnie produkowanym modelem Rimaca. Coupe jako koncept C_Two pokazano w marcu 2018 roku, a w czerwcu 2021 roku zaprezentowano wersję produkcyjną pod nazwą Nevera. Samochód napędzają cztery silniki elektryczne własnej produkcji, które pracują w systemie Rimac All-Wheel Torque Vectoring 2 i dostarczają w sumie 1408 kilowatów mocy - 1914 koni mechanicznych - oraz 2360 niutonometrów momentu obrotowego (tylne po około 450 kW, przednie po około 250 kW). Pojazd waży około 2150 kilogramów. Energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorach o pojemności 120 kW, które mają pozwolić na pokonanie do 480-550 kilometrów i ładowanie w zakresie 0-80% w czasie niespełna dwudziestu minut. Rimac zbuduje tylko 150 egzemplarzy Nevery w cenie dwóch milionów euro (pierwsze sztuki oddano w ręce właścicieli w ubiegłym roku). Samochód produkowany jest ręcznie w zakładach marki w okolicy Zagrzebia na Chorwacji.
Rimac Nevera - rekordy świata | ||
---|---|---|
Test | Racelogic | Dewesoft |
0-60 mph | 1.74 s | 1.74 s |
0-100 km/h | 1.82 s | 1.81 s |
0-200 km/h | 4.42 s | 4.42 s |
0-300 km/h | 9.23 s | 9.22 s |
0-400 km/h | 21.32 s | 21.31 s |
100-200 km/h | 2.59 s | 2.59 s |
200-300 km/h | 4.81 s | 4.79 s |
200-250 km/h | 2.00 s | 2.00 s |
100-0 km/h | 29.12 m | 28.96 m |
0-100-0 km/h | 4.03 s | 3.99 s |
0-200-0 km/h | 8.85 s | 8.86 s |
0-300-0 km/h | 15.68 s | 15.70 s |
0-400-0 km/h | 29.94 s | 29.93 s |
1/4 mili | 8.26 s | 8.25 s |
1/8 mili | 5.46 s | 5.44 s |
1/2 mili | 12.82 s | 12.83 s |
1 mila | 20.62 s | 20.59 s |
0-100 mph | 3.23 s | 3.21 s |
0-120 mph | 4.19 s | 4.19 s |
0-130 mph | 4.74 s | 4.75 s |
0-250 mph | 21.89 s | 21.86 s |
60-130 mph | 2.99 s | 2.99 s |
0-200 mph | 10.86 s | 10.86 s |