
Rolls-Royce Phantom - Centenary Private Collection
Rolls-Royce Phantom ma już sto lat, w ciągu których wylansowano osiem generacji. Pierwsza przyszła na świat w 1925 roku, ósma w roku 2017, a trzy i pół roku temu przeprowadzono jej gruntowaną modernizację. Z okazji okrągłych urodzin do kolekcjonerów trafi limitowany Phantom w misternie zdobionej specyfikacji Centenary Private Collection.
Phantom jest już od stu lat największym i najbardziej reprezentacyjnym modelem Rolls-Royce'a. Pierwszy model z tej rodziny pojawił się w 1925 roku jako następca słynnego Silver Ghosta. Luksusowa maszyna bazowała na podwoziu z rozstawem osi co najmniej 3,65 metra, które można było zabudować według własnego uznania u takich specjalistów, jak Park Ward, Mulliner, Saoutchik, Zagato, Hooper czy Barker. Napędzała je rzędowa szóstka o pojemności aż 7,7 litra. Model produkowany w Wielkiej Brytanii i USA powstał w przeszło 3,5 tysiącach sztuk. Dziś tradycje rodzinne kontynuuje Phantom ósmej generacji. To luksusowy krążownik o długości co najmniej 5,75 metra, który od początku istnienia wyznacza własne standardy. Z okazji setnych urodzin pierwszego Phantoma do sprzedaży trafi kolekcjonerska seria Centenary Private Collection.

Phantom Centenary Private Collection to Phantom, nad którego wykończeniem spędzono dziesiątki tysięcy dodatkowych godzin pracy. Rolls-Royce deklaruje, że prace nad autem rozpoczęto... trzy lata temu! Cały rok trwało studiowanie archiwów marki, z których wyciągnięto najbardziej znaczące motywy i pomysły. Urodzinowy Phantom nosi dwukolorowe malowanie karoserii, inspirowane automobilami z lat trzydziestych. W środku na drzwiach, fotelach, suficie i różnych panelach przewijają się ręcznie szkicowane motywy historyczne, przedstawiające wydarzenia i miejsca, jak siedziba marki w Goodwood (w sumie przygotowano 147 rysunków, z których 77 trafiło do auta). Firmowa statuetka Spirit of Ecstasy wzorowana jest na pierwszym Phantomie. Została wykonana z 18-karatowego złota i ustawiona na podstawie z 24-karatowego złota, z którego wykonano też inne znaki firmowe.

Kabinę wypełnia tapicerka inspirowana dawnymi Phantomami i specjalnie dobrane materiały, w tym złote detale i elementy wykonane z drewna. Z przodu po stronie pasażera ustawiono podświetloną instalację Anthology Gallery, która ma przypominać otwartą książkę. Nowe felgi zdobią tarcze z dwudziestoma pięcioma okręgami każda - razem sumują się do 100. To oczywiście nie wszystko. Opisanie wszystkich detali urodzinowego Phathom i procesów, które doprowadziły do ich powstania, zajęłoby całą encyklopedię. Pod maską drzemie podwójnie turbodoładowane V12 o pojemności 6,75 litra, które ukrywa się pod nową, białą pokrywą z detalami z 24-karatowego złota. Silnik dostarcza ponad 570 koni mechanicznych oraz 900 niutonometrów, które za pośrednictwem 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów transportowane są na tylną oś. Phantom rozpędza się do setki w niecałe 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 kilometrów na godzinę. Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection zostanie zbudowany w liczbie tylko dwudziestu pięciu egzemplarzy. Cena? Nieoficjalnie mówi się o co najmniej 2,5 milionach funtów za sztukę - ponad dwanaście milionów złotych!
Źródło/zdjęcia: Rolls-Royce, autocar.co.uk Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum