Aktualności
21.07.2023

MG EX4 Z duchem czasu

Niedawna premiera 435-konnego modelu 4 XPower wprowadziła niespodziewanie markę MG do grona producentów najmocniejszych i najszybszych elektryków, które można masowo wyprowadzać na drogi publiczne. Na tym zabawy MG z elektrycznością się nie kończą: oto koncept EX4, dla którego wzorem były B-grupowe rajdówki.

Brytyjskie MG, które od kilkunastu lat należy do Chińczyków, w czasach grupy B, rządzącej rajdowymi mistrzostwami świata w połowie lat osiemdziesiątych, reprezentowane było przez niespełna 3,7-metrowy model Metro 6R4. Jego turbodoładowane, umieszczone centralnie V6 rozwijało przeszło 415 koni mechanicznych przy masie własnej w okolicach tylko jednej tony, napęd przenoszony były na obie osie. MG w rajdach najwyższego stopnia rywalizowało z takimi markami, jak Audi, Lancia oraz Peugeot. Auto nie osiągnęło niestety większych sukcesów, a całą grupę B zamknięto i zastąpiono nowymi regulacjami zanim zostało wystarczająco dopracowane. Dziś z tęsknotą ku tamtym czasom spogląda koncept EX4, który oparto na drogowym MG 4 XPower. Maszynę można było zobaczyć w akcji podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Zdjęcie MG EX4

Model EX4 został przygotowany przez londyński zespół MG, które rozpoczyna obchody setnej rocznicy swojej działalności (oryginalnie jako Morris Garages, zarejestrowane wiosną 1924 roku). Koncept ani na chwilę nie ukrywa swoich inspiracji klasycznym Metro 6R4, który obchodzi w tym roku swoje czterdzieste urodziny. Obie maszyny łączy rozbudowany pakiet aerodynamiczny, który w przypadku tegorocznego konceptu sprowadza się przede wszystkim do ogromnego splittera z przodu, dużego skrzydła z tyłu, poszerzonych nadkoli, głęboko wyżłobionych progów, nakładek na felgi oraz pozbycia się drugiej pary drzwi. Całą konstrukcję wzmocniono klatką bezpieczeństwa, pozbyto się siedzeń w drugim rzędzie, a dla kierowcy i pasażera przygotowano kubełkowe fotele Sparco.

Zdjęcie MG EX4

Samochód został zbudowany na autorskiej platformie MSP (Modular Scalable Platform), która służy również seryjnemu MG 4 XPower. EX4 odziedziczył układ napędowy z modelu seryjnego bez większych zmian. Mamy tu dwa silniki elektryczne: silnik na przedniej osi generuje maksymalnie 150 kW, a na tylnej generuje do 170 kW. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 435 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy sięga 600 niutonometrów. Model 4 XPower jest najmocniejszych i najszybszym, drogowym MG w historii marki. Rozpędzenie się od zera do setki zajmuje tu tylko 3,8 sekundy. Dokładne parametry i osiągi konceptu EX4 pozostają tajemnicą.

Skomentuj na forumUdostępnij