Aktualności
25.08.2023

Alpine A424 Pierwsze 1000 kilometrów

Na pierwsze testy wyjechał kolejny wyścigowy prototyp typu Le Mans Daytona h, który rozpocznie starty w długodystansowych mistrzostwach świata w przyszłym roku. Tym razem swoją zupełnie nową maszynę rozruszał zespół Alpine, który na torze Paul Ricard we Francji przejechał ponad tysiąc kilometrów.

Alpine pokazało swoje zupełnie nowe LMDh w koncepcyjnej, nieruchomej formie na początku czerwca. Na początku tego tygodnia na pierwsze testy wyjechał pierwszy egzemplarz modelu A424, który od konceptu A424_ß różnił się przede wszystkim elementami aerodynamicznymi oraz karoserią w nagim karbonie bez charakterystycznych kolorów francuskiej marki. Znaki rozpoznawcze: tylne światła w kształcie firmowego logo, ustawione wysoko ujście wydechu i przedni pas z podświetlaną linią na całą szerokość samochodu. Pierwsze testy A424 rozpoczęły się od wyjazdu na pas lotniska Le Castellet, po którym rozpoczęły się kilkudniowe, krótkie jazdy testowe w upale na 5,8-kilometrowym torze Paul Ricard. Główne cele: sprawdzenie i kalibracja hybrydowego układu napędowego, skrzyni biegów, układu hamulcowego, układów chłodzenia, skomplikowanego oprogramowania oraz oswojenie się z ogumieniem Michelin. We wrześniu testy będą kontynuowane na torze Motorland Aragon w Hiszpanii.

Zdjęcie Alpine A424

Alpine A424 typu Le Mans Daytona h bazuje na węglowym kadłubie z zakładów Oreca, z którymi już wcześnej w tym samym celu siły połączył amerykański oddział Hondy. Hybrydowy układ napędowy tylnej osi oparto o standardowe rozwiązania, które obowiązują wszystkich producentów LMDh: 7-stopniowe, sekwencyjne skrzynie biegów Xtrac, baterie od Williams Advanced Engineering oraz silnik elektryczny i przetwornicę Boscha. Przepisy wyznaczają minimalną masę samochodów tego typu na 1030 kilogramów i ograniczają ich maksymalną w zakresie 480-520 kW (dokładnymi wartościami masy i mocy dla każdego samochodu na każdy wyścig sterują przepisy Balance of Performance). Alpine postawiło na silnik spalinowy od Mecachrome, które znamy między innymi z prototypów typu LMP1. Jest nim widlasta szóstka o pojemności 3,4 litra z jedną turbosprężarką.

Zdjęcie Alpine A424

W trakcie pierwszych testów wyścigowy prototyp Alpine pokonał bez większych problemów ponad 1000 kilometrów. Samochód poprowadzili obecni kierowcy marki w grupie LMP2: Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere oraz Charles Milesi. W przyszłym roku A424 wystartuje w dwóch fabrycznych egzemplarzach w długodystansowych mistrzostwach świata, World Endurance Championship, w grupie Hypercar, którą tworzą maszyny typu Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h. Sezon rozpocznie się w marcu od wyścigu w Katarze i obejmie osiem rund z 24-godzinnym Le Mans włącznie. Z samochodami typy LMH startować będzie Ferrari, Isotta Fraschini, Peugeot i Toyota (pod znakiem zapytania stoją plany Glickenhausa i Vanwalla), a z LMDh oprócz Alpine pojawią się marki BMW, Cadillac, Lamborghini oraz Porsche. Maszyny obu typów dopuszczone są również do północnoamerykańskiego pucharu SportsCar Championship, ale Alpine na razie nie ma wobec niego żadnych planów (marka planuje wejść na rynek USA ze swoimi osobowymi autami w 2027 roku).

Skomentuj na forumUdostępnij