Aktualności
10.10.2023

Mazda MX-5 Dziesiąty rok

Na początku września minęło dziewięć lat od premiery MX-5 czwartej generacji. Przebojowy roadster Mazdy ma już za sobą kilka znaczących modernizacji i jest gotowy na kolejne. Pierwsza partia samochodów po najnowszych poprawkach pojawi się na drogach na swoim rodzimym rynku w połowie stycznia przyszłego roku.

Od debiutu pierwszej MX-5 w roku 1989 na całym świecie sprzedano rekordową liczbę ponad 1,2 miliona egzemplarzy. Mazda MX-5 obecnej generacji zadebiutowała w pierwszych dniach sierpnia 2014 roku i kilka miesięcy później weszła do sprzedaży na europejskich rynkach. W przyszłym roku do sprzedaży, na razie tylko na rynku japońskim, na którym model występuje pod nazwą Roadster, wejdzie seria wersja po najnowszych modernizacjach. Wszystkie nowości dotkną bazowego roadstera z miękkim dachem oraz wariant RF z twardym, składanym dachem. Między nimi zostaną po raz kolejny rozdzielone fabryczne pakiety wyposażenia i wykończenia dodatkowego, jak S, RS, VS czy pakiet odchudzający 990S. Model w dalszym ciągu będzie dostępny z wyborem jednego z dwóch silników wolnossących oraz ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach.

Zdjęcie Mazda MX-5

Po modernizacji na pokładzie MX-5 znalazły się m.in. najnowsze systemy wspomagania jazdy autostradowej i awaryjnego hamowania, systemy multimedialne z 8,8-calowym wyświetlaczem, felgi o nowym wzorze, nowe kolory karoserii i tapicerki oraz nowy pakiet ze skórzanym wykończeniem. Japończycy zmienili również światła MX-5 z przodu i z tyłu (przednie reflektory wymieniono na światła w technologii LED). Przygotowali także nowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, nowy system kontroli stabilności z trybem pracy przeznaczonym do jazdy po torze wyścigowym w samochodach z ręcznymi skrzyniami biegów i zmodernizowali elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Cel: jeszcze lepsze prowadzenie i jeszcze lepsze wrażenia z jazdy i szybkiego pokonywania zakrętów.

Zdjęcie Mazda MX-5

Mazda MX-5 będzie w dalszym ciągu oferowana z wyborem dwóch wolnossących, benzynowych silników z rodziny Skyactiv-G o czterech cylindrach. Z jednostki o pojemności 1,5 litra, która kręci się do 7,5 tysiąca obrotów na minutę, udało się wycisnąć dodatkowe cztery konie mechaniczne (maksymalna moc podskoczyła do 134 koni mechanicznych). Dwulitrowy motor ma nadal 184 KM. W obu silnikach m.in. dzięki nowej elektronice udało się poprawić elastyczność i szybkość reakcji w przypadku współpracy z ręcznymi skrzyniami biegów. Pierwsze egzemplarze zmodernizowanego Roadstera mają trafić do właścicieli w Japonii w połowie stycznia przyszłego roku. Cennik auta, które w każdym przypadku podrożało, zaczyna się tam od 2,9 miliona jenów za wersję podstawową i kończy na przeszło 4,3 milionach jenów za wersję z twardym dachem w specyfikacji RS (aktualnie to przedział około 85-125 tysięcy złotych).

Skomentuj na forumUdostępnij