Audi Q8 E-Tron - Edition Dakar
Lada dzień rusza tegoroczny Rajd Dakar, w którym zobaczymy między innymi elektryczne Audi z silnikiem spalinowym służącym do ładowania baterii. Echa tego wydarzenia będzie można poczuć w salonach sprzedaży niemieckiej marki: do sprzedaży trafi Q8 o napędzie elektrycznym w specjalnym, terenowym wydaniu Edition Dakar.
Q8 to największy i najbardziej luksusowy SUV w ofercie Audi. W obecnej formie auto zadebiutowało pod koniec 2022 roku, kiedy to mogliśmy zapoznać się z elektryczną wersją pod szyldem E-Tron (jednocześnie zadebiutowało usportowione, przeszło 500-konne SQ8 E-Tron). Teraz elektryczne Q8 wkracza na nowe tereny, dosłownie i w przenośni: w wydaniu Edition Dakar auto wyróżnia się przede wszystkim szeregiem zmian nastawionych na jazdę w terenie. Samochód oparto na modelu w specyfikacji Q8 Advanced 55 E-Tron Quattro z akumulatorami o dużej pojemności oraz dwoma silnikami elektrycznymi, które zapewniają stały napęd wszystkich czterech kół. Q8 E-Tron Edition Dakar adresowane jest do wszystkich, którzy zamierzają trzymać się z daleka od utwardzonych dróg i cywilizacji.
Edition Dakar ma zwiększony o 31 milimetrów prześwit, przeprojektowane miejscami nadwozie z poszerzonymi nadkolami, limitowany do 99 sztuk pakiet naklejek wzorowanych na rajdowym samochodzie z Dakaru, przestrojone zawieszenie pneumatyczne, bagażnik dachowy o udźwigu do 40 kilogramów, zestaw bagażowy, reflektory Matrix LED, kabinę z pakietem S Line oraz nowe elementy graficzne na wyświetlaczach. Samochód będzie oddawany w ręce klientów z zestawem ośmiu opon. Domyśla konfiguracja otrzyma terenowe, całoroczne ogumienie General Grabber AT3, a w zapasie znajdą się 20-calowe felgi z ogumieniem letnim. Opcje? Na przykład nagłośnienie Bang & Olufsen z szesnastoma głośnikami o mocy 705 W, kamery i wyświetlacze w miejscu zwykłych lusterek bocznych oraz dodatkowe ogrzewanie akumulatora i wnętrza, które sprawdzi się przy najniższych temperaturach.
Elektryczny układ napędowy produkuje maksymalnie 408 koni mechanicznych i 664 niutonometry. Na letnich oponach auto rozpędza się do setki w 5,8 sekundy, z oponami General Grabber AT3 jest tylko o 0,1 sekundy wolniejsze. Prędkość maksymalną ograniczono do 200 km/h. Zasięg ma dochodzić do 487 kilometrów (według norm WLTP). Możliwości terenowe: prześwit 206 milimetrów (obniżający się automatycznie zależnie od prędkości poruszania), głębokość brodzenia na poziomie 300 milimetrów, kąt natarcia 20 stopni, kąt zejścia 26 stopni, rampowy 19 stopni i znak jakości przyznany przez samego Carlosa Sainza, który startuje w Dakarze za kierownicą Audi RS Q E-Tron. Nowe Q8 e-tron Edition Dakar zostało wycenione na rynku niemieckim na około 120 tysięcy euro (obecnie to około 525 tysięcy złotych).
Źródło/zdjęcia: Audi Audi Q8 E-Tron Edition Dakar na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum