Aktualności
08.02.2024

Sauber C44 Czysty start

Sauber po kilku latach współpracy z Alfą Romeo w ramach Formuły 1 stanął przed okazją do całkowitej zmiany wizerunku. I w pełni z niej skorzystał. Po kolorach włoskiej marki nie został ślad: tegoroczny bolid o oznaczeniu C44 zadebiutował w nowych, jaskrawych odcieniach zieleni, a zespół połączył siły z nowymi sponsorami.

Szwajcarski Sauber obecny jest w mistrzostwach świata nieprzerwanie od 1993 roku. W pierwszych latach zespół łączył siły z Mercedes-Benzem i Fordem, w roku 2006 przeobraził się na cztery sezony w fabryczny zespół BMW, a w latach 2018-2023 występował jako fabryczny zespół Alfy Romeo, która wycofała się z Formuły 1 z końcem ubiegłego roku. W tym roku Saubera zobaczymy pod szyldem Stake F1 Team Kick Sauber w nowych, zielono-czarnych kolorach. Taki stan nie potrwa długo: już z początkiem sezonu 2026, w którym do użytku mają wejść zupełnie nowe jednostki napędowe, ekipa Saubera ma zostać przeobrażona w fabryczny zespół Audi (niemiecka marka ma odpowiadać przede wszystkim za nowy silnik spalinowy i hybrydowy układ napędowy).

Zdjęcie Sauber C44

C44 to nie tylko nowe kolory. Konstrukcja bolidu z Hinwil została popchnięta w nowych kierunkach: zmiana koncepcji aerodynamicznej, nowe kształty wlotów powietrza czy zmiana tylnego zawieszenia z układu push-rod na pull-rod. W samym regulaminie technicznym w tym roku nie ma większych zmian, a najważniejsze sprowadzają się do kwestii bezpieczeństwa, jak wzmocnienie pałąka typu halo. Sauber nieprzerwanie od 2010 roku wykorzystuje w swoich maszynach hybrydowe układy napędowe produkcji Ferrari. Obecnie oparte są one na turbodoładowanych silnikach spalinowych o pojemności tylko 1,6 litra w układzie V6, które kręcą się do piętnastu tysięcy obrotów na minutę i współpracuje z 8-stopniową, sekwencyjną, półautomatyczną skrzynią biegów. Na tylnych kołach może lądować nawet 1000 koni mechanicznych.

Zdjęcie Sauber C44

Skład podstawowego duetu kierowców zespołu ponownie nie ulegnie zmianie. Dla Saubera jeździć w tym roku będą: 34-letni Valtteri Bottas z Finlandii oraz młodszy o dziesięć lat Zhou Guanyu z Chin. Bottas pojawił się w Formule 1 w sezonie 2013 w ekipie Williamsa, później spędził pięć lat w fabrycznym zespole Mercedesa-AMG, a w roku 2022 dołączył do Alfy Romeo i Saubera. W swojej karierze wystartował w 222 wyścigach grand prix, wygrał w 10 z nich i 67 razy stawał na podium. Zeszłoroczny sezon zakończył na miejscu piętnastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Zhou zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2022 w Alfie Romeo i ma przed sobą trzeci sezon w Formule 1. Na swoim koncie ma 44 wyścigi grand prix, z których sześć ukończył w pierwszej dziesiątce. Zeszłoroczny sezon zakończył na miejscu osiemnastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Sezon 2023 zakończył się dla Alfy Romeo i Saubera dopiero na dziewiątym, przedostatnim miejscu w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Skomentuj na forumUdostępnij