Aktualności

Ligier JS P325 Godny następca

W przyszłym roku w życie wejdą nowe przepisy ustalające reguły budowy wyścigowych prototypów klasy LMP3, które po kilku latach pożegnają się z widlastymi ósemkami. Pierwszą marką, która pokazała swoją propozycję na sezon 2025 został francuski Ligier z samochodem noszącym oznaczenie JS P325.

Ligier w obecnej formie funkcjonuje na kilku płaszczyznach, między innymi jako producent mikrosamochodów, które są oferowane również w Polsce, oraz budujące samochody wyścigowe i sportowe Ligier Automotive, działające wcześniej jako Onroak Automotive. Marka pojawiła się wśród producentów spalinowych ścigaczy kategorii LMP3 w 2015 roku z modelem JS P3, który pięć lat później zastąpiony przez aktualny model JS P320, z którego korzysta między innymi polskie Inter Europol Competition. Obecny model napędzany jest wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,6 litra z rodowodem Nissana, który dostarcza około 450-460 koni mechanicznych. W przyszłym roku do akcji wkroczy nowy JS P325, wyścigowy prototyp typu LMP3 trzeciej generacji.

Zdjęcie Ligier JS P325

Największą zmianą w LMP3 w sezonie 2025 będzie jednostka napędowa. Miejsce widlastej ósemki, której produkcja zostanie zakończona, zajmie podwójnie turbodoładowane V6 z rodowodem Toyoty, których przygotowaniem zajmą się zakłady Oreca. Nowe jednostki o pojemności 3,5 litra mają dostarczać około 470 koni mechanicznych oraz 550 niutonometrów, które na tylną oś przenosić będzie 6-stopniowa, sekwencyjna przekładnia od Xtrac. Samochody LMP3 będą korzystać z kontroli trakcji, a ich prędkość maksymalna będzie ograniczona do 290 kilometrów na godzinę. Nowe silniki mają być homologowane co najmniej do końca 2029 roku. Instalacja mocno grzejącego się V6 sprawiła, że w JS P325 przeprojektowania wymagały systemy chłodzenia.

Zdjęcie Ligier JS P325

Nowe LMP3 od Ligiera pojawi się w przyszłym roku w pucharach European Le Mans Series, Le Mans Cup oraz Road To Le Mans, a z czasem pojazd dołączy do innych mistrzostw. Jego poprzednik zapisał się już w historii sportów samochodowych na stałe: wygrane w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu Daytona, 12-godzinnym wyścigu Sebring, Petit Le Mans oraz dwadzieścia jeden tytułów mistrzowskich na całym świecie w latach 2020-2023. Obecnie oprócz Ligiera w grupie LMP3 w topowych mistrzostwach startują właściwie tylko prototypy marki Duqueine (dawna Norma), choć homologowanych aut jest więcej. Na przyszły rok w związku ze zmianą przepisów swoje nowe LMP3 ma przygotowywać także brytyjska Ginetta. W sumie w latach 2014-2023 zakłady Ligiera wyprodukowały około 620 samochodów różnego typu.

Skomentuj na forumUdostępnij