Aktualności

Pagani Utopia Roadster - Mechaniczna czystość

Limitowany do dziewięćdziesięciu dziewięciu egzemplarzy model Utopia od Pagani Automobili, który niedawno pojawił się w miedzianym kolorze na polskich drogach, doczekał się drugiej wersji nadwoziowej. Do cieszącego się ogromnym zainteresowaniem coupe, które miało swoją premierę niecałe dwa lata temu, dołączy w tym roku roadster.

Premiery coupe i roadstera dzielą prawie dwa lata, ale Pagani Automobili przygotowywało oba modele równolegle. Auta ważą na sucho tylko po 1280 kilogramów, napędzane są podwójnie turbodoładowanymi silnikami V12 od Mercedesa-AMG i zachęcają do ręcznej zmiany biegów. O jakiejkolwiek hybrydyzacji nie ma mocy. Najnowsze modele włoskiej marki bazują na lekkim kadłubie z włókien węglowych i tytanu, a na ich konstrukcję składa się m.in. kilkadziesiąt różnych kombinacji materiałów kompozytowych, które opracowano we własnym zakresie. Widlasta dwunastka w coupe i roadsterze generuje aż 864 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę i 1100 niutonometrów w zakresie 2,8-5,9 tysięcy obrotów na minutę! Napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła, prędkość maksymalną ograniczono do 350 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Pagani Utopia Roadster

Utopia Roadster oferuje twardy, zdejmowany dach z okienkiem oraz miękkie zadaszenie, które można schować w torbie za fotelami. Tak samo, jak w coupe oferowany jest uszyty na miarę zestaw bagażowy, który obejmuje m.in. torby chowane w przestrzeni bagażowej po bokach silnika. V12 połączone jest ze zautomatyzowaną, manualną skrzynią o siedmiu biegach z łopatkami przy kierownicy lub klasyczną, ręczną skrzynią biegów, którą opracowano wspólnie z Xtrac. Standardem jest adaptacyjne zawieszenie, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, elementy aktywne aerodynamicznie oraz ogumienie Pirelli P Zero Corsa lub P Zero Winter. Przykładowe opcje: opony P Zero Trofeo RS oraz Sport Pack z dodatkowymi elementami aerodynamicznymi, wyeksponowanymi detalami z włókien węglowych i tytanu oraz odchudzonymi fotelami. A także nieskończone możliwości indywidualizacji, oczywiście.

Zdjęcie Pagani Utopia Roadster

Utopia Roadster jest pierwszym, seryjnym modelem z technologią Pirelli Cyber Tyre. To zaawansowany system czujników, który pozwala na komunikowanie się samochodu z ogumieniem i zacieśnioną współpracę z kontrolą trakcji oraz układami ABS i ESP. Ogromne zainteresowanie Utopią sprawiło, że limit produkcji wersji Roadster został podniesiony względem coupe z 99 do 130 egzemplarzy. Samochód na żywo będzie można zobaczyć w sierpniu podczas cyklicznego Monterey Car Week w Kalifornii. Auto ma homologację do poruszania się po drogach prawie całej kuli ziemskiej, co wiązało się m.in. z przejściem przeszło pięćdziesięciu testów zderzeniowych. Cena za sztukę: co najmniej 3,1 miliona euro, nie wliczając podatków (aktualnie to równowartość około 13,5 miliona złotych). Pagani Automobili z siedzibą w Modenie produkuje obecnie od pięćdziesięciu do sześćdziesięciu samochodów rocznie.

Źródło/zdjęcia: Pagani Automobili Pagani Utopia Roadster na forumPagani Utopia - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij