MG Cyber GTS - Badanie potencjału
Brytyjskie MG z chińskimi właścicielami próbuje wrócić do swoich korzeni i produkcji samochodów sportowych. Na rynku brytyjskim można zamawiać już atrakcyjnego roadstera Cyberster z napędem elektrycznym oraz przeszło 430-konnego hot hatcha, z którym do użytku wróciła nazwa XPower. Następne w kolejce jest sportowe coupe.
MG Motor, które od osiemnastu lat należy do chińskiej grupy SAIC Motor, z każdym rokiem podbija nowe tereny. W pierwszej połowie tego roku MG 4 było czwartym najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Kilka miesięcy temu marka oficjalnie wróciła na rynek polski, a w pierwszym półroczu 2024 zajęła pod względem sprzedaży nowych aut dwudzieste pierwsze miejsce z tendencją mocno wzrostową. W polskim katalogu można już znaleźć kompaktowy model 4 XPower o mocy 435 koni mechanicznych, ale sportowy Cyberster jest dopiero zapowiedzią. Wszystko wskazuje na to, że do elektrycznego roadstera w przyszłości dołączy również coupe. Projekt wersji z zamkniętym nadwoziem jest prawie gotowy i przedstawia się jako koncept o nazwie Cyber GTS.
Koncept Cyber GTS został przygotowany w ramach obchodów stulecia działalności MG, które narodziło się w 1924 roku jako Morris Garages. Coupe ma być ukłonem w stronę wyścigowego modelu C GTS Sebring, którym w 1968 roku w 12-godzinnym wyścigu Sebring zajęto miejsce dziesiąte w generalce i trzecie w klasie prototypów z silnikami o pojemności do trzech litrów, w której znajdowało się również... zwycięskie Porsche 907. Koncept coupe bazuje na seryjnie produkowanym Cybersterze, któremu dodano twardy dach bez większych ingerencji i pozostałe części karoserii. Auto odziedziczyło po roadsterze felgi, zderzaki, światła, dyfuzor i wiele innych elementów, co od razu pozwala myśleć o wprowadzeniu Cyber GTS do produkcji seryjnej (na razie MG niczego jeszcze nie deklaruje).
Cyber GTS w koncepcyjnej formie nie ma wnętrza i nie jeździ. Gdyby jeździł odziedziczyłby z pewnością platformę napędową po roadsterze. Cyberster z unoszonymi do góry drzwiami budowany jest na platformie MSP (Modular Scalable Platform), która wykorzystywana jest od przeszło dwóch lat. Auto oferowane jest z jednym silnikiem elektrycznym i napędem tylnej osi lub dwoma silnikami i napędem obu osi oraz akumulatorami o pojemności od 64 do 77 kilowatogodzin. Zależnie od wersji waży do około 1985 kilogramów i może pochwalić się zasięgiem do 580 kilometrów (według norm CLTC). Najmocniejsza, oferowana w tej chwili w Wielkiej Brytanii, wersja dysponuje momentem obrotowym 725 niutonometrów oraz mocą 375 kilowatów - 510 koni mechanicznych. Pozwala to na rozpędzenie się od zera do setki w 3,2 sekundy.
Źródło/zdjęcia: MG Motor MG Cyber GTS na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum