Jaguar E-Type Commemorative - Wieczna pamięć
Pięćdziesiąt lat temu zakończyła się trwająca kilkanaście lat produkcja słynnego Jaguara E-Type. Specjalnie z tej okazji w oddziale Jaguar Classic zbudowano... dwa zupełnie nowe egzemplarze. Kolekcjonerskie roadstery ozdobiono srebrem oraz złotem i wysłano do szczęśliwego kolekcjonera gdzieś na terenie Azji Południowo-Wschodniej.
Jaguar E-Type był sensacją salonu samochodowego w Genewie w 1961 roku. Słynny model produkowano aż do 1974 roku w trzech seriach jako roadster oraz coupe, które początkowo napędzały rzędowe, 6-cylindrowe silniki o pojemności 3,8 litra i mocy około 270 koni mechanicznych. Później jednostki urosły do 4,2 litra, a w trzeciej serii pojawiło się 5,3-litrowe V12 o podobnej mocy. W ciągu kilkunastu lat Jaguar wyprodukował 72,5 tysiąca egzemplarzy, do których dzisiaj można doliczyć serie kontynuacyjne, niezliczone repliki i restomody. Trzy i pół roku temu z okazji 60-lecia modelu w Jaguar Classic powstała specjalna seria odrestaurowanych aut pod tytułem 60 Edition, półtora roku później pochwalono się specjalnie odrestaurowaną sztuką w 1965 roku, a w ubiegłym roku pochwalono się zestawem ZP Collection, złożonym z siedmiu par odrestaurowanych roadsterów i coupe pierwszej serii.
W tym roku w oddziale Jaguar Classic z okazji 50-lecia zakończenia produkcji E-Type'a powstało coś specjalnego. To dwa zupełnie nowe, urodzinowe, zbudowane ręcznie od zera egzemplarze Commemorative - dosłownie "pamiątkowe" - które wzorowano na serii 50 Commemorative Edition z 1974 roku oraz planach E-Type pierwszej serii. Auta z otwartymi nadwoziami drophead coupe z miękkimi, składanymi dachami wyróżniają się dziesiątkami unikatowych detali i zestawem współczesnego wyposażenia, które obejmuje na przykład radio z łącznością bluetooth oraz podgrzewaną przednią szybę. Wiele nowych elementów ozdobnych przygotowano we współpracy z działającym od końca XVIII wieku Deakin & Francis z Birmingham i wykonano z masy perłowej, srebra oraz 18-karatowego złota (logotypy, elementy kierownicy, deski rozdzielczej, dźwigni skrzyni biegów i wiele innych).
W oddziale Jaguar Classic zbudowano tylko dwa egzemplarze E-Type Commemorative, a firma zapowiada, że podobny projekt prawdopodobnie już się nie wydarzy. Przygotowanie każdej sztuki zajęło ponad dwa tysiące godzin pracy. Samochody pomalowano w kolorach z oryginalnego katalogu E-Type'a z lat siedemdziesiątych: jeden w odcieniu zieleni Signet Green, drugi w odcieniu czerni Opal Black. Do napędu służą klasyczne, 6-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności 3,8 litra, w których zamiast przestarzałych gaźników zainstalowano nowoczesny, sterowany elektronicznie wtrysk paliwa. Pozbyto się również 4-stopniowego manuala, jego miejsce zajęła nowa, ręczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach, która przenosi napęd na tylne koła. Oba samochody trafią do stałego klienta i kolekcjonera aut marki Jaguar gdzieś w obszarze Azji Południowo-Wschodniej.
Źródło/zdjęcia: Jaguar Jaguar E-Type Commemorative na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum