Bertone Runabout - Powtórka z klasyki
Po dziesięciu latach od bankructwa nad odzyskaniem dawnego blasku pracuje włoskie Bertone, które w tym czasie miało kilku właścicieli. Dwa lata temu marka pokazała przeszło 1100-konne coupe GB110, a teraz zapowiada kolejny model. Jest nim nowa interpretacja konceptu Runabout z końca lat sześćdziesiątych, która ma wejść do produkcji w dwóch wersjach nadwoziowych.
Dwudziesty pierwszy wiek dla działającego od 1912 roku Bertone nie był łaskawy: zakończenie najbardziej dochodowych przedsięwzięć, trudności z pozyskaniem nowych klientów, masowe zwolnienia, wyprzedaż muzealnych zbiorów, sprzedaż fabryki i innych nieruchomości i w końcu bankructwo. Od 2014 roku włoska marka przechodziła z rąk do rąk i dopiero kilka lat temu spoczęła w grupie Ideactive, pod której skrzydłami pracuje nad odzyskaniem dawnej świetności. Pod koniec 2022 roku zaprezentowano pierwszy model nowej ery: super coupe GB110 o napędzie hybrydowym z umieszczonym centralnie V8 o łącznej mocy ponad 1100 koni mechanicznych, które ma powstać w kolekcjonerskiej serii trzydziestu egzemplarzy. Teraz Bertone zapowiada nowy projekt: Runabout. Wygląda znajomo?
Tym razem Bertone sięgnęło do swojej bogatej historii i przeniosło się w czasie do końca lat sześćdziesiątych. Nowy model to przerysowany na standardy dwudziestego pierwszego stulecia koncept Autobianchi A112 Runabout (marka zakończyła działalność w połowie lat dziewięćdziesiątych), który zadebiutował w 1969 roku na salonie samochodowym w Turynie. Historyczne auto zaprojektował sam Marcello Gandini, który nadał mu charakterystyczne kształty i niespotykane rozwiązania, jak reflektory przeniesione za plecy kierowcy i pasażera. W nowym aucie, które ma być dopuszczone do zwykłego ruchu drogowego, o takich wybrykach nie może być mowy, ale nawet z takimi ograniczeniami Runabout pozostał zaskakująco bliski oryginałowi: karoseria w kształcie klina, brak dachu, niewielka owiewka, mocno wyeksponowane nadkola i szeroki pas skrywający pałąk bezpieczeństwa.
I na tym nie koniec. Nowy Runabout został od razu zaprojektowany również w drugiej wersji z zamkniętym nadwoziem z twardym, zdejmowanych dachem. Samochody napędzane będą umieszczonymi centralnie silnikami V6 o mocy około 500 koni mechanicznych. Obecnie trwa budowa i projektowanie egzemplarzy prototypowych, a w najbliższej przyszłości planowana jest limitowana produkcja seryjna. Auto miałoby pojawić się na drogach w połowie 2026 roku i kosztować około 350 tysięcy euro za sztukę (obecnie to około 1,5 miliona złotych). Runabout ma być pierwszym modelem w serii Bertone Classic, w ramach której na nowo będą tworzone klasyki włoskiego studia. A te można wyliczać bez końca: Lancia Stratos, seria prototypów Alfa Romeo BAT (ostatni powstał w 2008 roku), Alfa Romeo Montreal, Lamborghini Marzal, Lamborghini Countach, Lamborghini Miura, Citroen BX, Citroen XM, Fiat X1/9, Iso Grifo i dziesiątki innych.
Źródło/zdjęcia: Bertone Bertone Runabout na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum