Porsche LMP 2000 - Przebudzenie bestii
Po blisko dwudziestu pięciu latach do żywych wrócił jeden z najlepiej ukrywanych i tajemniczych projektów wśród wyścigowych samochodów Porsche, które nigdy nie doszły do skutku. Mowa o długodystansowej maszynie ukrywającej się pod kryptonimem 9R3, która oficjalnie miała nosić nazwę LMP 2000, której swoje wspaniałe V10 zawdzięcza drogowa Carrera GT.
Projekt LMP 2000 został zainicjowany w okresie wielkich sukcesów drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, który miał wydłużyć do dwudziestego pierwszego wieku. Największymi z nich były oczywiście wygrane w 24-godzinnym Le Mans w latach 1994 i 1996-1998 z samochodami klas GT1 oraz LMP. Samochód zaprojektowano według przepisów dających największe szanse na wygraną w kolejnych Le Mans: był to otwarty prototyp kategorii LMP z węglowym kadłubem oraz umieszczonym centralnie, wolnossącym silnikiem V10, który miał swoje korzenie w jednostce zapoczątkowanej kilka lat wcześniej na potrzeby Formuły 1 (nigdy w takim środowisku nie wykorzystanej). Motor o pojemności do 5,5 litra dostarczać miał nawet 700 koni mechanicznych, a samochód, zależnie od panujących przepisów, ważyć miał minimum 900 kilogramów. Wszystko wskazywało na to, że Porsche projektuje kolejnego zwycięzcę.
LMP 2000 wyjechało na pierwsze, dwudniowe testy na fabrycznym torze w Weissach w listopadzie 1999 roku, przejechało tylko niespełna 80 kilometrów... i właściwie na tym zakończyło swoje zajęcia ruchowe. Projekt został anulowany, przede wszystkim ze względu na cięcie kosztów i inwestycję w przygotowanie pierwszego seryjnego Cayenne, a jedyny, nigdy nieukończony egzemplarz LMP 2000 został zagrzebany w muzealnych ciemnościach. Porsche nie chwaliło się prototypem aż do 2018 roku, kiedy to z okazji 70-lecia produkcji samochodów sportowych przywiozło go na Festiwal Prędkości w Goodwood i po raz pierwszy pokazało publicznie. Sensacja mogła być jednocześnie rozczarowaniem: prototyp spoczął pod dachem i nie był sprawny. Na jego ponowne uruchomienie trzeba było czekać aż do teraz. Kilka tygodni temu LMP 2000 ponownie wyjechało na tor testowy w Weissach, a za jego kierownicą zasiadł Allan McNish, który uczestniczył w testach dwadzieścia pięć lat wcześniej!
Przywrócenie LMP 2000 do życia i pierwsze uruchomienie unikatowego V10 po przeszło dwóch dekadach było procesem czasochłonnym i wymagającym. Samochód przeszedł w fabrycznym muzeum pieczołowitą inspekcję silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu hamulcowego oraz spędzające sen z powiek rozszyfrowanie problemów z elektroniką. Niedziałające lub po prostu zepsute części zostały w miarę możliwości naprawione lub zastąpione nowymi. Prace nad LMP 2000 będą trwać dalej: Porsche myśli o wystawieniu maszyny w imprezach przeznaczonych dla zabytkowych samochodów wyścigowych. Prototypowy ścigacz nie wziął udziału w żadnym wyścigu, ale nie wszystko poszło na marne. W 2000 roku Porsche przedstawiło koncept, a w 2004 roku uruchomiło produkcję drogowego modelu Carrera GT, który zasilany był wolnossącym V10 o wspólnym rodowodzie. Jednostka o pojemności 5,7 litra generowała imponujące do dzisiaj 612 koni mechanicznych i pozwalała na rozpędzenie się od zera do setki w 3,6 sekundy.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche LMP 2000 na forumTWR Porsche WSC-95 - prezentacjaPorsche 911 GT1 Evolution - prezentacjaPorsche LMP1-98 - prezentacjaDauer 962 Le Mans - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum