Aktualności

Porsche LMP 2000 - Przebudzenie bestii

Po blisko dwudziestu pięciu latach do żywych wrócił jeden z najlepiej ukrywanych i tajemniczych projektów wśród wyścigowych samochodów Porsche, które nigdy nie doszły do skutku. Mowa o długodystansowej maszynie ukrywającej się pod kryptonimem 9R3, która oficjalnie miała nosić nazwę LMP 2000, której swoje wspaniałe V10 zawdzięcza drogowa Carrera GT.

Projekt LMP 2000 został zainicjowany w okresie wielkich sukcesów drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, który miał wydłużyć do dwudziestego pierwszego wieku. Największymi z nich były oczywiście wygrane w 24-godzinnym Le Mans w latach 1994 i 1996-1998 z samochodami klas GT1 oraz LMP. Samochód zaprojektowano według przepisów dających największe szanse na wygraną w kolejnych Le Mans: był to otwarty prototyp kategorii LMP z węglowym kadłubem oraz umieszczonym centralnie, wolnossącym silnikiem V10, który miał swoje korzenie w jednostce zapoczątkowanej kilka lat wcześniej na potrzeby Formuły 1 (nigdy w takim środowisku nie wykorzystanej). Motor o pojemności do 5,5 litra dostarczać miał nawet 700 koni mechanicznych, a samochód, zależnie od panujących przepisów, ważyć miał minimum 900 kilogramów. Wszystko wskazywało na to, że Porsche projektuje kolejnego zwycięzcę.

Zdjęcie Porsche LMP 2000

LMP 2000 wyjechało na pierwsze, dwudniowe testy na fabrycznym torze w Weissach w listopadzie 1999 roku, przejechało tylko niespełna 80 kilometrów... i właściwie na tym zakończyło swoje zajęcia ruchowe. Projekt został anulowany, przede wszystkim ze względu na cięcie kosztów i inwestycję w przygotowanie pierwszego seryjnego Cayenne, a jedyny, nigdy nieukończony egzemplarz LMP 2000 został zagrzebany w muzealnych ciemnościach. Porsche nie chwaliło się prototypem aż do 2018 roku, kiedy to z okazji 70-lecia produkcji samochodów sportowych przywiozło go na Festiwal Prędkości w Goodwood i po raz pierwszy pokazało publicznie. Sensacja mogła być jednocześnie rozczarowaniem: prototyp spoczął pod dachem i nie był sprawny. Na jego ponowne uruchomienie trzeba było czekać aż do teraz. Kilka tygodni temu LMP 2000 ponownie wyjechało na tor testowy w Weissach, a za jego kierownicą zasiadł Allan McNish, który uczestniczył w testach dwadzieścia pięć lat wcześniej!

Zdjęcie Porsche LMP 2000

Przywrócenie LMP 2000 do życia i pierwsze uruchomienie unikatowego V10 po przeszło dwóch dekadach było procesem czasochłonnym i wymagającym. Samochód przeszedł w fabrycznym muzeum pieczołowitą inspekcję silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu hamulcowego oraz spędzające sen z powiek rozszyfrowanie problemów z elektroniką. Niedziałające lub po prostu zepsute części zostały w miarę możliwości naprawione lub zastąpione nowymi. Prace nad LMP 2000 będą trwać dalej: Porsche myśli o wystawieniu maszyny w imprezach przeznaczonych dla zabytkowych samochodów wyścigowych. Prototypowy ścigacz nie wziął udziału w żadnym wyścigu, ale nie wszystko poszło na marne. W 2000 roku Porsche przedstawiło koncept, a w 2004 roku uruchomiło produkcję drogowego modelu Carrera GT, który zasilany był wolnossącym V10 o wspólnym rodowodzie. Jednostka o pojemności 5,7 litra generowała imponujące do dzisiaj 612 koni mechanicznych i pozwalała na rozpędzenie się od zera do setki w 3,6 sekundy.

Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche LMP 2000 na forumTWR Porsche WSC-95 - prezentacjaPorsche 911 GT1 Evolution - prezentacjaPorsche LMP1-98 - prezentacjaDauer 962 Le Mans - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij