Aktualności

Porsche 963 - Dwudziesta Daytona

Sześćdziesiąta trzecia edycja 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona jest już za nami. Amerykański klasyk rozpoczął się od pokazu świetnego tempa BMW, nocą rozbił reprezentację Cadillaca i zakończył się walką dwóch maszyn firmowanych przez Porsche, której przyglądała się Acura. Już po raz dwudziesty po wygraną sięgnęła marka Porsche!

Tegoroczny wyścig Rolex 24 At Daytona otworzył pięćdziesiąty piąty sezon pucharu SportsCar Championship pod skrzydłami IMSA (International Motor Sports Association). Serią od początku sezonu 2023 rządzą nowe prototypy kategorii Grand Touring Prototype, która obejmuje maszyny budowane według przepisów Le Mans Daytona h oraz Le Mans Hypercar. Trzeci rok z rzędu wśród GTP z hybrydowymi maszynami typu LMDh rywalizują ze sobą marki Acura, BMW, Cadillac oraz Porsche, do których z pierwszym LMH w tym towarzystwie dołączy wkrótce Aston Martin. Dwa lata temu w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie triumfowała Acura, a rok temu wygrało Porsche. W tym roku dwa fabryczne prototypy Porsche 963 startowały z miejsca trzeciego i dziesiątego, z miejsca piątego ruszał jeden z egzemplarzy w rękach zespołów prywatnych.

Zdjęcie Porsche 963

Pole position do wyścigu, który wystartował w sobotę wieczorem czasu polskiego, zajął jeden z fabrycznych zespołów BMW. W jego składzie znalazł się między innymi Magnussen, który stracił fotel w Formule 1. Ta sama załoga ukończyła wyścig na miejscu czwartym ze stratą jednego okrążenia. Ostatnia godzina rywalizacji upłynęła pod znakiem walki dwóch samochodów Porsche oraz jednej Acury, które dzieliły tylko ułamki sekund. Na długo przed metą prowadzeniem wymieniły się samochody Porsche, a w samej końcówce na drugą pozycję przedarła się Acura. Wyścig na torze Daytona zakończył się drugą z rzędu wygraną marki Porsche i jej dwudziestą wygraną w historii! Linię mety jako pierwsze po 781 okrążeniach przejechało Porsche #7 z fabryczną załogą Porsche Penske Motorsport w składzie Vanthoor, Tandy oraz Nasr, który z trzema innymi kierowcami triumfował w Porsche #7 również rok temu.

Zdjęcie Porsche 963

Niedzielną wygraną 40-letni Nick Tandy przypieczętował osiągnięcie, które nie udało się do tej pory nikomu innemu: sięgnął po wygrane w czterech najważniejszych, 24-godzinnych wyścigach na kuli ziemskiej! Brytyjski kierowca w 2015 roku zwyciężył w 24-godzinnym Le Mans, w 2018 roku zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu na Spa-Francorchamps, a w 2020 roku zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu, za każdym razem za kierownicą Porsche! Wczorajsza wygrana była ósmą wygraną prototypu 963 w serii SCC i jedenastą w ogóle (doliczając trzy wygrane z długodystansowych mistrzostw świata). Maszyna typu LMDh budowana jest na podwoziach od Multimatic, a do jej napędu służy podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 4,6 litra ze standardowymi elementami hybrydowymi. Maksymalna moc układu napędowego, zależnie od regulacji Balance of Performance, może przekraczać 700 koni mechanicznych.

Źródło/zdjęcia: Porsche, imsa.com Porsche 963 na forumPorsche 963 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij