
Toyota GR010 Hybrid - Piąty sezon
W tym roku po raz szósty z rzędu w roli obrońcy tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów długodystansowych mistrzostw świata pojawi się Toyota. Japońska marka będzie dysponować najstarszą maszyną w grupie Hypercar, w której wiek i doświadczenie przemawiają tylko na korzyść. Jest nią hybrydowy prototyp GR010, którego dorobek przekroczy wkrótce 30 wyścigów.
Samochody grupy Hypercar rządzą w World Endurance Championship od początku sezonu 2021, na który samochody zupełnie nowego typu przygotowała Toyota oraz Glickehnaus. Nowa grupa, obejmująca prototypy typu Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h, zastąpiła grupę LMP1, w której w ostatnich latach obok zespołów prywatnych rywalizowały fabryczne zespoły Audi, Porsche oraz Toyoty. W grupie Hypercar, w przeciwieństwie do LMP1, nie ma mowy o wyścigu zbrojeń: maszyny są mniej skomplikowane technicznie, mniej kosztowane i homologowane na okres kilku lat, w którym dozwolonych jest tylko kilka znaczących modernizacji (tak zwanych jockerów). Hybrydowy prototyp GR010 Hybrid był już modernizowany kilka razy, między innymi w zakresie niezawodności, łatwości obsługi, rozmiaru ogumienia czy oświetlenia, i w sezon 2025 wjedzie... bez większych zmian.

Toyota utrzymuje, że większe modernizacje GR010 Hybrid na piąty sezon startów i drugi sezon w czarnych kolorach nie były koniecznie. Samochód wystawiono do tej pory w dwudziestu siedmiu wyścigach, w których pozwolił na aż dziewiętnaście wygranych (z czego tylko trzy w ubiegłym roku). Hypercar japońskiej marki dwa razy triumfował w 24-godzinnym Le Mans. Od roku 2014 Toyota zdobyła w sumie siedem tytułów mistrzów świata konstruktorów, trzy za czasów LMP1 i cztery za czasów Hypercarów. Jedyną widoczną zmianą GR010 Hybrid na sezon 2025 ma być nowy, obowiązkowy panel LED z boku, na którym będzie wyświetlana między innymi pozycja auta w klasie oraz czas postoju w boksach. Jak zwykle do mistrzostw świata wystawione zostaną dwa egzemplarze. Rywalami kierowców Toyoty będą zawodnicy w szesnastu maszynach marek Alpine, Aston Martin (debiut w WEC), BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot oraz Porsche.

GR010 Hybrid poprowadzą sprawdzone składy: Conway, Kobayashi i de Vries w samochodzie #7 oraz Buemi, Hartley i Hirakawa w samochodzie #8. Sezon 2025 obejmie osiem wyścigów i rozpocznie się już 28-lutego od 10-godzinnego wyścigu w Katarze na symbolicznym dystansie 1812 kilometrów. Poprzedzą go oficjalne, przedsezonowe testy w tym samym miejscu, na 5,42-kilometrowej pętli Lusail International Circuit, które będą miały miejsce już w najbliższy piątek i sobotę. W grupie Hypercar dopuszczone są hybrydy LMDh z napędem tylnej osi, hybrydy LMH z napędem obu osi oraz modele spalinowe LMH z napędem tylnej osi. Przepisy ograniczają ich moc w zakresie od 653 do 707 koni mechanicznych i wyznaczają minimalną masę na 1030 kilogramów (dokładnymi wartościami mocy i masy z wyścigu na wyścig sterują regulacje Ballance of Performance).
Źródło/zdjęcia: Toyota, fiawec.com Toyota GR010 Hybrid na forumToyota GR010 Hybrid - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum