Aktualności

Grand Prix Hiszpanii - Uwaga do dziennika

Jedna trzecia aktualnego sezonu mistrzostw świata Formuły 1 jest już za nami. Czas otworzyć kolejną fazę: dziewiątym grand prix z dwudziestu czterech był wyścig w Hiszpanii. Od 2014 roku licząc wygrywali tu kierowcy tylko dwóch marek: siedem razy Mercedes-AMG i cztery razy Red Bull. Czy w tym roku udało się utrzymać takie same standardy?

Treningi na 4,66-kilometrowej pętli Circuit de Barcelona-Catalunya rozpoczęły się w tym roku od występu dwóch kierowców spoza pierwszych składów: w Williamsie po raz pierwszy w swojej karierze w Formule 1 pojechał Victor Martins, 23-latek z Francji, który startuje obecnie w swoim trzecim sezonie w Formule 2, a w Haasie pojawił się Hirakawa. Najszybszy na otwarcie wyścigowego weekendu był Norris w McLarenie przed Verstappenem w Red Bullu i Hamiltonem w Ferrari. W drugiej sesji najlepszym okrążeniem popisał się Piastri w McLarenie przed Russellem w Mercedesie-AMG i Verstappenem. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej w sobotę pierwsze miejsce z przewagą ponad pół sekundy zajął Piastri przed Norrisem, trzeci był Leclerc w Ferrari. Tylko kilka kółek w sobotę zrobił Albon, którego Williams zaczął szwankować.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

W sobotnich kwalifikacjach już po Q1 zabrakło miejsca dla Hulkenberga w Sauberze, Ocona w Haasie, Sainza w Williamsie, Colapinto, którego zawiodła maszyna Alpine oraz Tsunody w Red Bullu, który był najwolniejszy. Najszybszy był Piastri. Po kolejnej sesji odpadli również Albon w Williamsie, Bortoleto w Sauberze, Lawson w RB, Stroll w Aston Martinie i Bearman w Haasie. Najszybszy ponownie był Piastri. Pole position z przewagą 0,209 sekundy zdobył Piastri w McLarenie (szóste pole position zespołu w tym roku, czwarte pole position kierowcy w tym roku i w karierze). Kolejne miejsca zajęli: Norris w drugim McLarenie, Verstappen w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG z czasem identycznym co do jednej tysięcznej sekundy, Hamilton w Ferrari, Antonelli w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Gasly w Alpine, Hadjar w RB oraz Alonso w Aston Martinie. Stroll do grand prix nie przystąpił. Po kwalifikacjach musiał zostać otoczony opieką medyczną po powrocie bólu ręki i nadgarstka, które złamał w 2023 roku.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

W dzień wyścigu panował upał: temperatura powietrza 30 stopni Celsjusza, temperatura toru 50 stopni, wilgotność 50%. Na kilka minut przed startem na gridzie można było usłyszeć między innymi nieśmiertelne "Just can't get enought" od Depeche Mode, które wydano na singlu w 1981 roku. Po godzinie piętnastej królowały już tylko ryk turbodoładowanych V6 i wrzawa na trybunach. Na długiej prostej startowej pozycja lidera miała znaleźć się na celowniku kilku rywali, ale zamiast tego toczyła się walka o drugie i trzecie miejsca. Piastri wystartował świetnie i po pierwszym zakręcie miał już przewagę kilku długości samochodu. Tuż za nim Norris stracił miejsce na rzecz Verstappena. Dwie pozycje zdobył Leclerc, dwie stracił Russell. Cztery pozycje zdobył Hulkenberg, któremu udało się awansować do pierwszej dziesiątki. Trzy miejsca stracił Albon, który po kontaktach nabawił się uszkodzeń przedniego skrzydła. Stawkę jako jedyny na ogumieniu medium, a nie soft, zamykał Tsunoda.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 3 z 66: Verstappem jest niecałą sekundę za liderem, ale nie będzie atakować, Norris traci do lidera ponad 2,5 sekundy. Okrążenie 7: Piastri ma już ponad trzy sekundy przewagi, jako pierwszy na pit stop zjeżdża Albon, który dostaje nowe przednie skrzydło. Okrążenie 9: Leclerc po raz kolejny próbuje zaatakować wyraźnie wolniejszego Hamiltona, ale nic z tego. Na wczesne postoje zjeżdżają Tsunoda i Bearman. Okrążenie 10: Leclerc i Hamilton na polecenie zespołu wymieniają się miejscami. Strefę punktową po postoju opuszcza Hulkenberg. Dłuższy postój zalicza Sainz, którego Williams wymagał dodatkowych oględzin. Okrążenie 13: Norris z pomocą DRS wyprzedza Verstappena i awansuje na miejsce drugie. Piastri prowadzi z przewagą ponad czterech sekund, Leclerc oddalił się od Hamiltona na ponad 2,5 sekundy. Do pierwszej dziesiątki po wyprzedzeniu Bortoleto awansuje Lawson.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 14: pit stop Verstappena, Alonso przelatuje przez żwirowe pobocze i spada poza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 17: pit stop Hamiltona, który jako pierwszy w pierwszej dziesiątce dostaje ogumienie medium. Okrążenie później na opony medium przesiada się także Leclerc. Verstappen w tym czasie wyprzedza Antonelli'ego i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 20: Hulkenberg wyprzedza Ocona, który jeszcze się nie zatrzymywał i wskakuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 21: pit stop Russella, który spada za Hamiltona. Okrążenie 22: 3-sekundowy postój Norrisa, który do lidera tracił już ponad 5,5 sekundy. Na miejsce drugie wraca Verstappen. Okrążenie 23: jako ostatni na swój pierwszy pit stop zjeżdża Piastri, który zatrzymuje się na 2,2 sekundy. Piastri wraca na tor ze stratą prawie sześciu sekund do Verstappena. Oba McLareny dostały ogumienie medium, kierowca Red Bulla jedzie na prowadzeniu na oponach soft.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 25: Albon po kontakcie z Lawsonem ma po raz kolejny uszkodzone przednie skrzydło, na tor posypały się odłamki. Za opuszczenie toru i zyskanie przewagi Albon dostaję karę 10 sekund, po której odbyciu wycofuje się z wyścigu. Okrążenie 30: pit stop Verstappena, który jako ostatni w pierwszej dziesiątce przesiada się na ogumienie medium i wraca na tor tuż przed Hamiltona. Na prowadzenie wraca Piastri, który ma ponad pięć sekund przewagi nad Norrisem. Okrążenie 31: kolejny kontakt Lawsona, tym razem z Bearmanem na miejscu dziesiątym. Okrążenie 36 z 66: Verstappen wyprzedza Leclerca i wraca na podium. Nie wykluczone, że Verstappen nie będzie się już zatrzymywał, w przeciwieństwie do obu kierowców McLarena. Norris jest niecałe sześć sekund przed Verstappenem i niecałe cztery sekundy za liderem, który odlicza kolejnych zdublowanych. Okrążenie 37: Norris traci do lidera niecałe trzy sekundy.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Okrążenie 41: szybki pit stop Leclerca, który otrzymuje nowy zestaw ogumienia medium. Norris utrzymuje się jakieś 2,5 sekundy za liderem. Russell, który gonił za Hamiltonem, dla odmiany dostaje ogumienie soft. Okrążenie 46: Piastri rozwiewa wątpliwości odnośnie swojego tempa i stanu ogumienia, jego przewaga nad Norrisem rośnie z powrotem do ponad 4,5 sekundy. Okrążenie 47: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce siódme za rywali w bolidach Mercedesa-AMG. Okrążenie 48: trzeci pit stop Verstappena, który wraca na tor na ogumieniu soft. Na wyjeździe z pitów Verstappen spotyka Tsunodę i traci cenne ułamki sekundy. McLaren odpowiada natychmiast pit stopem Norrisa, który wraca na tor na oponach soft z przewagą... tylko niespełna jednej sekundy nad Verstappenem! Okrążenie 50: na swój ostatni pit stop zjeżdża Piastri, który najwyraźniej nie ma większych zmartwień. Piastri ma teraz ponad trzy sekundy przewagi nad Norrisem.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Antonelli po swoim ostatnim pit stopie spada na miejsce siódme. Przed pierwszą trójką mnożą się zdublowane samochody, które walczą między sobą! Najwięcej traci na tym Norris, który miał już ponad 1,5 sekundy przewagi nad Verstappenem i tylko jakieś dwie sekundy straty do lidera. Okrążenie 54, chyba wszystko wróciło do normy: Verstappen jest ponad dwie sekundy za Norrisem, Piasti ma prawie 3,5 sekundy przewagi nad Norrisem. Jakakolwiek bezpośrednia walka toczy się teraz tylko poza pierwszą dziesiątką. Okrążenie 55: żółte flagi! Poza torem na żwirowym poboczu zatrzymuje się Antonelli, u którego zawiódł silnik, na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Na pit stop zjeżdża natychmiast pierwsza trójka i wielu pozostałych. Verstappen ku własnemu zdziwieniu jako jedyny dostaje na postoju... zupełnie nowe ogumienie hard. Red Bull tłumaczy, że była to jedyna opcja.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

McLareny będą kończyć wyścig na używanym zestawie opon soft, na softach grand prix zakończy również trzynastu innych kierowców. Koniec okrążenia 60 z 66: zdublowani nadgonili pierwszą dziewiątkę, zielone flagi i sprint do mety! Verstappen na ostatnim zakręcie wpada w potężny poślizg, a na pierwszym zakręcie po kontakcie z Russellem nie mieści się w granicach toru! Na miejsce trzecie awansuje Leclerc. Za nimi na miejsce siódme wskakuje Hulkenberg, który względem gridu zdobył w sumie aż osiem pozycji, na ósme spada Hadjar. Hamilton jest szósty. Piastri prowadzi pewnie przed Norrisem. Okrążenie 64: wściekły Verstappen na polecenie zespołu musi przepuścić Russella, ale zamiast tego dochodzi do kolejnego - celowego? - kontaktu! W końcu Russell wjeżdża na miejsce czwarte. Okrążenie 65: Hulkenberg wyprzedza Hamiltona! Na miejsce dziesiąte po wyprzedzeniu Lawsona awansuje Alonso. Flagą w szachownicę na mecie machał niejaki Robert Lewandowski.

Zdjęcie Grand Prix Hiszpanii

Grand Prix Hiszpanii zakończyło się wygraną Oscara Piastri'ego w McLarenie z przewagą prawie 2,5 sekundy (siódma wygrana w karierze kierowcy i piąta w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Norris w drugim McLarenie, Leclerc w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Hulkenberg w Sauberze (najlepszy wynik kierowcy od września 2019 roku), Hamilton w Ferrari, Hadjar w RB, Gasly w Alpine, Alonso w Aston Martinie (pierwsze punkty w tym sezonie) oraz Verstappen w Red Bullu po nałożeniu 10 sekund kary za kolizję z Russellem (plus trzy punkty karne). Po dziewięciu grand prix w klasyfikacji generalnej kierowców Piastri ponownie ucieka przed Norrisem, jego przewaga wzrosła z 3 do 10 punktów. McLaren po wizycie w Hiszpanii po raz kolejny powiększył przewagę punktową nad rywalami, która i tak już była ogromna. Dystans do najbliższych rywali powiększył się ze 172 do 197 punktów! Na miejsce drugie z czwartego awansowało Ferrari. Za kilkanaście dni Formuła 1 przeniesie się do Kanady: na piętnasty dzień czerwca zaplanowano wyścig w Montrealu.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Oscar Piastri (McLaren)186 pkt.
Lando Norris (McLaren)176 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)137 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)111 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)94 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
McLaren362 pkt.
Ferrari165 pkt.
Mercedes-AMG159 pkt.
Red Bull144 pkt.
Williams54 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Hiszpanii na forumMcLaren MCL39 na forumFerrari SF-25 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij