Aktualności

Grand Prix Kanady - Zmiana położenia

Formuła 1 po kilku wyścigach na terenie Europy zapuściła się chwilowo w zupełnie inny zakątek trzeciej kuli ziemskiej. Mistrzostwa świata przed kolejną serią europejskich grand prix odwiedziły Kanadę, z którą znają się z kilkoma przerwami od drugiej połowy lat sześćdziesiątych. Na torze imienia Villeneuve'a odbył się dziesiąty z tegorocznych wyścigów.

W Kanadzie w ostatnich trzech latach rządził niepodzielnie zespół Red Bull Racing. Wcześniej wyścig nie odbył się z powodu pandemii koronawirusa, a przed Rokiem 2020 wygrywał tu przede wszystkim Mercedes-AMG oraz Ferrari. W sezonie 2025 rządzi McLaren, który wygrał w siedmiu z poprzednich dziewięciu grand prix. Brytyjska ekipa przywiozła do Kanady kolejne modernizacje swojego bolidu, które mają pozwolić na jeszcze mocniejsze utrzymanie się na pozycji lidera. Przed wyścigowym weekendem ogłoszono kalendarz Formuły 1 na sezon 2026: w dalszym ciągu aż dwadzieścia cztery grand prix. Z kalendarza zniknął wyścig na Imoli we Włoszech, a w rolę GP Hiszpanii po raz pierwszy wcieliła się impreza na ulicznym torze w Madrycie (wyścig na pętli Barcelona-Catalunya będzie osobno tytułowaną rundą mistrzostw świata).

Zdjęcie Grand Prix Kanady

Pierwsze spotkanie z 4,36-kilometrową pętlą Circuit Gilles Villeneuve stało pod znakiem szukania przyczepności i efektownych poślizgów. W pierwszych treningach najszybszy był Verstappen w Red Bullu przed Albonem i Sainzem w Williamsach. W kolejnej sesji tabelę otwierał Russell w Mercedesie-AMG, za którym znaleźli się Norris w McLarenie i Antonelli w drugim Mercedesie-AMG. W sobotnich treningach na szczycie był Norris, drugi Leclerc w Ferrari, trzeci Russell. Nie wszyscy wyszli z sesji treningowych cało. W pierwszej sesji swoje Ferrari rozbił Leclerc, w drugiej przednie koło i zawieszenie Aston Martina połamał Stroll, a w trzeciej swojego McLarena na barierkach na słynnym "zakręcie mistrzów" uszkodził Piastri, lider klasyfikacji generalnej kierowców, a później jego śladem poszedł Hulkenberg w Sauberze.

Zdjęcie Grand Prix Kanady

W sobotnich kwalifikacjach już po Q1, przerwanej po rozerwaniu się poszycia jednego z Williamsów, odpadli Bortoleto w Sauberze, Sainz w Williamsie, Stroll w Aston Martinie, Lawson w RB oraz Gasly w Alpine. Najszybszy był Norris w McLarenie. Po drugiej sesji, w której nie wszyscy zachowali się zgodnie z przepisami, walkę o miejsce w pierwszej dziesiątce zakończyli także obaj zawodnicy Haasa, Hulkenberg w Sauberze, Colapinto w Alpine oraz Tsunoda w RB. Najszybszy był Russell. Pole position do niedzielnego wyścigu z przewagą 0,16 sekundy zdobył Russell w Mercedesie-AMG. Za nim wylądowali: Verstappen w Red Bullu, Piastri w McLarenie, Antonelli w Mercedesie-AMG, Hamilton w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Norris w McLarenie, Leclerc w Ferrari, Albon w Williamsie oraz Colapinto w Alpine. Hadjar w RB był ósmy, ale spadł po karze cofnięcia o trzy pozycje za popsucie okrążenia innemu kierowcy. Karę cofnięcia o dziesięć pozycji za wyprzedzanie pod żółtymi flagami dostał Tsunoda.

Zdjęcie Grand Prix Kanady

Niedzielne grand prix rozpoczęło się tuż po godzinie dwudziestej czasu polskiego. Gasly i Lawson po wymianach elementów układu napędowego w warunkach Parc Ferme startowali z alei serwisowej. Russell obronił pozycję lidera, Antonelli awansował na miejsce trzecie, na czwarte spadł Piastri. Trzy miejsca na starcie stracił Albon, dwa zyskał Hulkenberg. Okrążenie 6 z 70: Russell ma ponad sekundę przewagi nad Verstappenem, uciekł poza zasięg DRS. Okrążenie 12: Norris awansuje na miejsce szóste, Alonso spada na siódme. Okrążenie 13: jako pierwszy, wczesny na pit stop zjeżdża Verstappen, którego atakował Antonelli. Na kolejnym kółku w jego ślady idą Russell i Hadjar. Okrążenie 15: na postój zjeżdża Antonelli. Okrążenie 16: pit stop Hamiltona i Alonso. Na prowadzeniu zostają dwa McLareny, z których pierwszy zatrzymuje się Piastri. Verstappen po wyprzedzeniu Hulkenberga awansuje na miejsce czwarte. Po chwili pozycję w podobny sposób zdobywa Antonelli.

Zdjęcie Grand Prix Kanady

Okrążenie 27: Russell wyprzedza Leclerca, który jeszcze się nie zatrzymywał, i awansuje na miejsce drugie. Okrążenie 29: pit stop Leclerca, pierwszy i nie ostatni. Alonso po wyprzedzeniu Tsunody wraca do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 30: pit stop Norrisa, który spada na miejsce piąte przed dwóch kierowców Ferrari. Na prowadzenie wraca Russell, który buduje przewagę nad Verstappenem. Okrążenie 38: drugi pit stop Verstappena, który spada w luźną przestrzeń między bolidami Ferrari. Okrążenie 39: na pit stopie Antonelli, który wraca na tor niecałą sekundę za Verstappena. Okrążenie 43: niezbyt udany pit stop Russella, który stracił kilka sekund. McLaren myślał o jednym postoju, ale nic z tego. Okrążenie 46: na postój zjeżdżają Piastri oraz Hamilton, dwa okrążenia później zatrzymuje się również Norris. Na prowadzeniu zostaje Leclerc.

Zdjęcie Grand Prix Kanady

Okrążenie 48: żółte flagi. Poza torem w Williamsie zatrzymał się Albon. Dziesięć sekund kary dla Strolla za spychanie z toru innego kierowcy. Okrążenie 54: Leclerc udaje się na drugi i ostatni pit stop i spada na miejsce szóste przed Hamiltona. Piastri jest niecałą sekundę za podium, do którego zbliża się również Norris. Ocon, Sainz i Tsunoda jeszcze się nie zatrzymywali. Okrążenie 56: z wyścigu wycofuje się Lawson w RB. Plany pierwszej piątki psują w końcówce dublowani zawodnicy, Piastri trafia w zasięg DRS goniącego za nim Norrisa. Verstappen przez chwilę zbliżał się do Russella, ale to już przeszłość. Okrążenie 65 z 70: Antonelli miejscami ma tylko niecałą sekundę przewagi nad dwoma McLarenami. Okrążenie 66: walka McLarenów! Norris czwarty, Piastri piąty, Piastri czwarty. Norris źle ocenia sytuację na prostej startowej, dochodzi do kontaktu, uderza w barierki i odpada z wyścigu! Piastri zjeżdża na pit stop bez straty pozycji. Ostatnie okrążenia kończą się gęsiego za samochodem bezpieczeństwa.

Zdjęcie Grand Prix Kanady

Tegoroczne Grand Prix Kanady zakończyło się zwycięstwem George'a Russella w Mercedesie-AMG (czwarta wygrana w karierze, pierwsza w tym roku, pierwsza wygrana zespołu w tym roku). Kolejne punktowane miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu, Antonelli w Mercedesie-AMG (pierwsze podium w pierwszym roku w Formule 1!), Piastri w McLarenie, Leclerc i Hamilton w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Hulkenberg w Sauberze, Ocon w Haasie oraz Sainz w Williamsie. Po dziesięciu grand prix dwudziestu czterech po raz pierwszy w tym sezonie McLaren nie oddalił się od najbliższych rywali (na miejsce drugie wrócił Mercedes-AMG): jego przewaga zmalała ze 197 do 175 punktów. W generalce kierowców prowadzi Piastri, którego przewaga nad Norrisem podskoczyła z 10 do 22 punktów. Kolejny przystanek i powrót do Europy za niecałe dwa tygodnie: Austria w dniu dwudziestym dziewiątym czerwca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Oscar Piastri (McLaren)198 pkt.
Lando Norris (McLaren)176 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)155 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)136 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)104 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
McLaren374 pkt.
Mercedes-AMG199 pkt.
Ferrari183 pkt.
Red Bull162 pkt.
Williams55 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Kanady na forumMercedes-AMG F1 W16 E Performance na forumRed Bull RB21 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij