
Volkswagen Golf GTI - Edition 50
We wrześniu swoje pięćdziesiąte urodziny będzie obchodził Golf GTI, który w połowie lat siedemdziesiątych na dobre rozkręcił modę na hot hatche. Z tej okazji na rynek trafi najnowszy Golf GTI w wydaniu Edition 50. Znaki szczególne: moc silnika podniesiona do rekordowego poziomu i osiągi potwierdzone rekordowym okrążeniem toru Nürburgring Nordschleife.
Kultowy Golf GTI ma już prawie pięćdziesiąt lat: pierwszą generację pokazano światu na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1975 roku i wszedł do sprzedaży kilka miesięcy później. Od tamtego czasu po całym świecie rozeszło się ponad 2,5 miliona egzemplarzy ośmiu generacjach. W najnowszej zobaczymy urodzinowe wydanie Edition 50, będzie to najmocniejsze i najszybsze GTI w historii Volkswagena. Niemczy przypieczętowali już te zapowiedzi rekordowym przejazdem 20,8-kilometrowego Nordschleife. W kwietniu tego roku prototypowy egzemplarz z opcjonalnym wyposażeniem pokonał jedno okrążenie w czasie siedmiu minut i 46,13 sekundy, stając się nie tylko najszybszym Golfem GTI, ale najszybszym, drogowym samochodem Volkswagena na Nordschleife w ogóle (o ułamki sekundy poprawiono wynik Golfa GTI Clubsport S z 2016 roku i Golfa R 333 z 2022 roku).

Golf GTI Edition 50 będzie do rozpoznania po logotypach "GTI 50" w środku i na zewnątrz, listwach na progach, pasami na drzwiach, czarnym dachu, lusterkach i końcówkach wydechu oraz 19-calowych felgach. W standardzie znajdziemy adaptacyjne zawieszenie (obniżone o 15 milimetrów w porównaniu do zwykłego Golfa), blokadę mechanizmu różnicowego, progresywny układ kierowniczy oraz sportowe fotele z tapicerką w kratę. Opcją będzie pakiet GTI Performance z utwardzonym i obniżonym o kolejne pięć milimetrów zawieszeniem, oponami Bridgestone Potenza Race typu semi-slick na felgach Warmenau oraz wydechem R-Performance. Na chętnych będzie czekał również tytanowy wydech od Akrapovica, który pozwoli zrzucić około 11 kilogramów.

Pod przednią maską znajdziemy 4-cylindrowy, dwulitrowy motor z turbodoładowaniem rodem z Golfa GTI Clubsport, który poddano kolejnym modernizacjom. Silnik generuje teraz aż 325 koni mechanicznych i 420 niutonometrów. To o 60 koni i 50 niutonometrów więcej, niż w przypadku zwykłego Golfa GTI. Całą moc na przednie kołą przenosi dwusprzęgłowa przekładnia z siedmioma biegami, którą możemy sterować za pomocą łopatek przy kierownicy. Produkcja Edition 50 rozpocznie się w Wolfsburgu pod koniec tego roku, a pierwsze sztuki auta mają trafić do salonów sprzedaży w pierwszym kwartale 2026 roku, w sam raz na 50-lecie debiutu sprzedażowego pierwszego Golfa GTI, któremu do podbicia świata wystarczyło skromne 110 koni mechanicznych.
Źródło/zdjęcia: Volkswagen Volkswagen Golf GTI Edition 50 na forumVolkswagen Golf GTI - prezentacja modelu z 1975 rokuSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum