
Lancia Ypsilon HF Racing - Drabinka rajdowa
Ypsilon czwartej generacji od Lancii to pierwszy model zupełnie nowego rozdziału w historii włoskiej marki, która została ocalona przed wymarciem. Małe autko segmentu B kładzie fundamenty pod przyszłość firmy w kilku kategoriach. Jedną z nich są sporty motorowe i rajdy samochodowe. W ubiegłym roku przygotowano Ypsilona Rally 4 HF, do którego dołącza teraz Ypsilon HF Racing.
Plany na odbudowę Lancii są bardzo ambitne: już teraz na kilku rynkach europejskich dostępny jest Ypsilon, do sprzedaży gotowy jest 281-konny, elektryczny Ypsilon HF, a do debiutu szykują się zupełnie nowe modele Gamma oraz Delta i ich sportowe odmiany pod szyldem HF Integrale. Lancia wróciła również do sportów samochodowych, z myślą o których powstał oddział Lancia Corse. W ubiegłym roku pokazano spalinową rajdówkę Ypsilon kategorii Rally4, a w sezonie 2025 we Włoszech uruchomiono rajdowy puchar Trofeo Lancia, w którym jedną z głównych nagród jest zatrudnienie w mistrzostwach Europy w fabrycznym zespole Lancia Corse HF. Rozpoczęto też prace nad autem rajdowym klasy Rally2. Nad przygotowaniem wersji rajdowych pracował między innymi Miki Biasion, dwukrotny mistrz świata z lat 1988-1989, w których prowadził słynną Deltę HF Integrale.

W ostatnich dniach czerwca na torze testowym Balocco Proving Ground zaprezentowano kolejną rajdówkę Lancii. Jest nią Ypsilon HF Racing, auto homologowane w kategorii Rally6. To najniższy stopień na drabince FIA, otwarty dla najmniejszych aut i najmłodszych zawodników. Samochód napędzany jest 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,2 litra, który współpracuje z ręczną skrzynią biegów o sześciu skróconych przełożeniach i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Przednionapędowa HF Racing dzieli podwozie i karoserię z rajdówką kategorii Rally4, w której zastosowano 3-cylindrowy silnik podkręcony do ponad 210 KM i 5-stopniową skrzynię biegów. W przypadku auta kategorii Rally6 będziemy mieli do dyspozycji skromne 147 koni mechanicznych oraz 240 niutonometrów.

Ypsilon HF Racing można zamawiać poprzez punkty sprzedaży Stellantis Motorsport Racing Shop, które łączą europejskie marki międzynarodowego koncernu (Peugeot, Citroen, Opel). Cena: 38,9 tysięcy euro, nie wliczając VAT'u (obecnie to równowartość około 165 tysięcy złotych). Pierwsze sztuki mają być gotowe do odbioru przez klientów jesienią tego roku. Powrót Lancii do rajdów samochodowych przypieczętowano dwa miesiące temu pierwszym startem Ypsilona Rally4 HF, który wystawiono do włoskiego Rally Regione Piemonte. Włoska załoga prowadząca nowe auto stanęła na podium swojej kategorii (Two-Wheel Drive Italian Championship). Rajdowy puchar Trofeo Lancia ruszył na początku maja i z miejsca wypełnił wszystkie dostępne miejsca startowe dla czterdziestu załóg, w tym dwóch kobiecych.
Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon HF Racing na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum