Aktualności

Lancia Ypsilon HF - Rosnąca samoocena

Lancia odbudowuje małymi krokami swoje małe imperium, które tym razem zaczepiono na pozycji producenta stylowych aut o napędzie hybrydowym i elektrycznym. Wszystko zaczęło się na dobre na początku ubiegłego roku od premiery miejskiego malucha Ypsilon, za którym poszły kolejne zapowiedzi i obietnice. Jedną z nich była sportowa odmiana Ypsilon HF.

Ostatnie kilkanaście lat było dla Lancii bardzo burzliwe: od poszukiwania własnej tożsamości na początku stulecia, poprzez jej zgubienie dzięki klonom samochodów Chryslera po całkowite wycofanie się z rynku europejskiego i skupienie się tylko na Włochach z produkowanym od 2011 do 2025 roku maluchem Ypsilon poprzedniej generacji i w końcu premierę czwartej generacji, którą zaprojektowano od zera. Teraz plan odbudowy zasłużonej, prawie 120-letniej marki kontynuuje sportowy model Ypsilon HF oraz wariant HF Line, oba z charakterystycznym znaczkiem HF z biegnącym słoniem, który przed dekadami zdobił między innymi słynną Deltę HF Integrale. Auta zaprezentowano na torze testowym Balocco Proving Ground, Ypsilon HF Line trafił od razu do salonów sprzedaży.

Zdjęcie Lancia Ypsilon HF

Ypsilon HF Line to miękka hybryda z 1,2-litrowym silnikiem spalinowym i mocą około 110 KM, która pozwala na rozwinięcie setki w 9,3 sekundy. Auto wyróżniają detale stylistyczne, felgi, kierownica oraz bogatsze wyposażenie. Ypsilon HF to miejski hot hatch o napędzie elektrycznym. Auto o mocy 281 koni mechanicznych i momencie obrotowym 345 niutonometrów wyróżnia się m.in. nowymi zderzakami, przednim pasem, poszerzonymi nadkolami, namiastką dyfuzora i 18-calowymi felgami, a pod spodem skrywa mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsena. Lancia zadbała również o odpowiednie nastawy obniżonego o 20 milimetrów zawieszenia, zwiększony o trzy centymetry rozstaw kół, zmodyfikowany układ kierowniczy, obniżony środek ciężkości, wzmocniony układ hamulcowy z podzespołami Alcon, aluminiowe pedały, skórzaną kierownicę, sportowe fotele i pakiet stylistyczny na życzenie.

Zdjęcie Lancia Ypsilon HF

Ypsilon HF będzie rozpędzał się od zera do setki w 5,6 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 190 kilometrów na godzinę. Zasięg auta dzięki akumulatorom o pojemności 54 kWh ma dochodzić do 370 kilometrów. Szybkość ładowania: dziesięć minut może wystarczyć na 100 kilometrów. Model HF pojawi się w salonach sprzedaży Lancii pod koniec roku (na razie marka oficjalnie wróciła do Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemiec i Portugalii, kolejne kraje czekają w kolejce). Lancia wraca również do sportów motorowych: w ubiegłym roku pokazano rajdówkę klasy Rally4, w tym roku uruchomiono włoski puchar Trofeo Lancia, a kilka dni temu pokazano rajdówkę klasy Rally6. Plany na najbliższą przyszłość: modele Gamma i Delta, a wśród nich... sportowe odmiany HF Integrale!

Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon HF na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij