Aktualności

Ariel Atom 4RR - Ćwierć wieku szaleństw

Atom od brytyjskiego Ariel Motor Company ma już dwadzieścia pięć lat. Sportowy samochód przypieczętuje ćwierć wieku niczym nieskrępowanego szaleństwa swoim najmocniejszym wcieleniem z dotychczasowych. Będzie nim zorientowany na tory wyścigowe wariant 4RR, który trafi tylko do garstki kilkudziesięciu odważnych klientów.

Słynny Atom przyszedł na świat w 2000 roku jako coś trudnego do sklasyfikowania: lekka konstrukcja z odsłoniętą, rurową ramą, symboliczna masa własna, brak dachu, brak drzwi, brak szyb i tym samym kierowca wystawiony na bezpośrednie obcowanie z wszystkim, czym rzuci w niego natura oraz rykiem umieszczonego za jego plecami silnika. Pierwszy Atom napędzany był silnikiem z rodowodem Rovera, który przekraczał 120 KM. Już trzy lata później gotowa była druga generacja, w której przeprowadzono przeszczep silnika na motor Hondy rodem z Civica Type R o mocy co najmniej 220 KM. Instalacja sprężarki pozwoliła na zwiększenie mocy w 2005 roku do okolic 280 koni mechanicznych.

Zdjęcie Ariel Atom 4RR

W roku 2007 zadebiutował Ariel Atom trzeciej generacji. Dojrzała konstrukcja doczekała się wielu modernizacji zawieszenia, podwozia oraz szczątkowej karoserii. Silnik Hondy wzmocniono o kilkanaście koni, a w wersji ze sprężarką przekroczono granicę 300 KM. A roku 2010 karierę modelu przypieczętował limitowany Atom V8, którego serce kręciło się do dziesięciu tysięcy obrotów na minutę i generowało ponad 500 koni mechanicznych! W roku 2012 sięgnięto po nowy silnik Hondy, a kolejne ewolucje auta przekroczyły 370 KM. W sezonie 2018 wylansowano aktualną, czwartą generację Atoma, która postawiła na turbodoładowany silnik Hondy o mocy co najmniej 320 KM i nowe, jeszcze sztywniejsze podwozie. Dwa lata temu granicę 400 KM przekroczył Atom 4R, w którym na jedną tonę przypada blisko 600 koni mechanicznych!

Zdjęcie Ariel Atom generations

To właśnie na rozbudowanym aerodynamicznie, dedykowanym torom wyścigowym Atomie 4R będzie bazował 4RR na dwudzieste piąte urodziny modelu, zapowiadany z całą odpowiedzialnością jako najmocniejszy, drogowy Atom w historii marki. Dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik Hondy z turbodoładowaniem po kolejnych modyfikacjach ma dostarczać w nim co najmniej 532 koni mechanicznych oraz 550 niutonometrów! Pełną specyfikację i cenę Atoma 4RR mamy poznać przed końcem roku, gdy model będzie gotowy do wyjazdu na drogi. Ariel Motor Company zamierza wyprodukować maksymalnie tylko dwadzieścia pięć egzemplarzy. Można śmiało założyć, że chętnych nie będzie brakować.

Źródło/zdjęcia: Ariel Motor Company Ariel Atom 4RR na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij