Aktualności

Koenigsegg Jesko Absolut - Dostrajanie pod rekordy

Rimac cieszył się odzyskaniem rekordu świata w kategorii 0-400-0 km/h wśród samochodów osobowych tylko przez kilka tygodni. Wynik został ponownie poprawiony przez szwedzkiego Koenigsegga, którego odpowiedzią na wyczyn chorwackiego elektryka okazał się nowy tryb jazdy opracowany dla spalinowego modelu Jesko Absolut. Nazwano go Jesko Overdrive.

Rywalizacja w przedziale od zera do czterystu kilometrów na godzinę trwa już od prawie dziesięciu lat. Imprezę rozkręciło Bugatti, gdy pod koniec lata 2017 roku pochwaliło się wynikiem 41,96 sekundy. Już jakieś dwa miesiące później Koenigsegg podniósł poprzeczkę do 31,49 sekundy, a kilka lat później z wykorzystaniem hybrydowego układu napędowego wywindował rekord do 31,49 sekundy. Wiosną 2023 roku do rekordzistów z wynikiem 29,93 dołączył Rimac, tym razem z samochodem o napędzie elektrycznym. Od tamtej pory Rimac i Koenigsegg w atmosferze bardzo zdrowej rywalizacji wymieniają się ciosami. Szwedzka marka poprawiła rekord latem 2023 roku i latem ubiegłego roku. Na początku lipca tego roku Rimac z 2136-konnym modelem Nevera R z czterema silnikami elektrycznymi odzyskał prowadzenie z wynikiem 25,79 sekundy. Ale to już historia. Kilka dni temu rekord ponownie odzyskał Koenigsegg.

Zdjęcie Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg wybrał się na pas startowy lotniska Örebro z modelem Jesko Absolut, tym samym egzemplarzem, którym w tym samym miejscu poprawiono rekord 0-400-0 km/h poprzednim razem. Maszyna ta napędzana jest podwójnie turbodoładowanym V8 o pojemności pięciu litrów, którego cała moc przenoszona jest wyłącznie na tylne koła. O jakiej mocy mowa? To 1622 koni mechanicznych na paliwie E85. Maksymalny moment obrotowy: 1500 niutonometrów. Silnik połączono z 9-stopniową przekładnią Light Speed Transmission. Samochód waży na sucho około 1290 kilogramów (1390 kilogramów w stanie gotowym do jazdy). W ostatnich tygodniach dla Jesko Absolut opracowano nowy tryb jazdy, zarządzający pracą silnika oraz skrzyni biegów, który pozwala na jeszcze bardziej precyzyjny rozdział momentu obrotowego i jeszcze bardziej precyzyjną pracę kontroli trakcji. Nowy tryb nazwano Jesko Overdrive i zapowiedziano już, że trafi on wkrótce do wszystkich wyprodukowanych egzemplarzy Jesko.

Zdjęcie Koenigsegg Jesko Absolut

Imponujące możliwości oprogramowania Jesko Overdrive potwierdził kilka dni temu nowy rekord w kategorii 0-400-0 km/h (wszystkie pomiary weryfikowały urządzenia firmy Racelogic). Siódmego sierpnia padły rekordowe wyniki: od zera do 400 km/h w 16,77 sekundy, od 400 km/h do całkowitego zatrzymania w 8,44 sekundy i nowy rekord w próbie 0-400-0 km/h na poziomie 25,21 sekundy! Jednocześnie pobito rekordy w zakresie od zera do 250 mil na godzinę (402,3 km/h). Poprzedni przejazd Jesko Absolut udało się przebić o ponad 2,5 sekundy, a lipcowy rekord Rimaca poprawiono o dokładnie 0,58 sekundy. Ciekawostką są identyczne co do jednej dziesiątej sekundy czasy hamowania Rimaca i Koenigsegga od 400 km/h do zera i od 250 mph do zera. Całą przewagę zbudowano podczas przyspieszania. Chorwackie Rimac Automobili pogratulowało już Koenigseggowi i zapowiedziało prace nad odzyskaniem rekordu.

Rekordy Rimaca i Koenigsegga
TestRimacKoenigsegg
0-400 km/h17.35 s16.77 s
400-0 km/h8.44 s8.44 s
0-250 mph17.71 s17.18 s
250-0 mph8.49 s8.49 s
0-400-0 km/h25.79 s25.21 s
0-250-0 mph26.20 s25.67 s
Źródło/zdjęcia: Koenigsegg Koenigsegg Jesko Absolut na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij