
Rimac Nevera R - 431 kilometrów na godzinę
Rimac wrócił do bicia rekordów z elektrycznym super coupe Nevera R. Chorwacki wynalazek tylko na chwilę mógł wyglądać na zagrożony przez Koenigsegga o napędzie spalinowym. Wizytę na torze testowym w Papenburgu zakończono... dwudziestoma czterema rekordami świata, wliczając próby w zakresach przekraczających prędkość czterystu kilometrów na godzinę!
Gdyby ktoś przegapił zeszłoroczną premierę Nevery R, przypominamy: to jeszcze mocniejsza, jeszcze szybsza i jeszcze bardziej przyczepna ewolucja chorwackiego elektryka, który zadebiutował w połowie 2021 roku. Zwykła Nevera dysponuje mocą 1914 koni mechanicznych z czterech silników elektrycznych. Nevera R ma aż 2136 koni mechanicznych! Auto zrzuciło też kilkadziesiąt kilogramów. Do tego dochodzi nowe oprogramowanie, zarządzające rozdziałem mocy pomiędzy obie osie i wszystkie cztery koła, wzmocniony układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami, ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 oraz nowe elementy aerodynamiczne z dużym skrzydłem z tyłu (docisk aerodynamiczny przy prędkości 350 km/h ma dochodzić do 400 kilogramów). Produkcję wersji R ograniczono do czterdziestu egzemplarzy w cenie 2,3 miliona euro każdy (prawie dziesięć milionów złotych).

Nevera R już w chwili premiery miała na swoim koncie kilka imponujących wyników. Była to między innymi prędkość maksymalna 412 kilometrów na godzinę, sprint od zera do 200 km/h w jedynie 4,38 sekundy oraz sprint od zera do 300 km/h w zaledwie 8,66 sekundy. Na koncie zwykłej Nevery znajdowało się kilka rekordów świata, w tym próba 0-400-0 km/h zamknięta czasem 29,93 sekundy i ćwierć mili w 8,25 sekundy. W ubiegłym roku spalinowe Jesko Absolut od Koenigsegga poprawiło wynik 0-400-0 km/h na 27,83 sekundy, wyznaczając również nowe standardy w próbie 0-400 km/h: jedynie 18,8 sekundy. W tym roku Jesko Attack pokonało ćwiartkę mili w 8,88 sekundy i rozpędziło się na dystansie pół mili do rekordowych 360 km/h. Teraz do głosu wraca Rimac, który do podkreślenia swoich możliwości wykorzystał Neverę R. Maszynę wysłano w kilka dni temu na tor testowy w Papenburgu w Niemczech.

Nevera R, która trafi wkrótce do pierwszych właścicieli, pobiła wszystkie rekordy ustanowione przez zwykłą Neverę, zaczynając od prędkości maksymalnej. Elektryczne super coupe udało się rozpędzić do 431,45 kilometrów na godzinę (na dystansie 600 metrów utrzymano średnią 431,3 km/h)! Nevera R rozpędziła się od zera do 100 km/h w 1,72 sekundy, od zera do 200 km/h w 3,95 sekundy, od zera do 300 km/h w 7,89 sekundy i od zera do 400 km/h w 17,35 sekundy! Próbę 0-400-0 km/h zakończono wynikiem 25,79 sekundy, co oznacza poprawę aż o ponad cztery sekundy względem zwykłej Nevery i o ponad dwie sekundy względem Koenigsegga. W sumie padło ponad dwadzieścia nowych rekordów świata, zweryfikowanych niezależnie z pomocą sprzętu pomiarowego Dewesoft - wszystkie obrazuje poniższa tabela.
Rekordy Rimaca i Koenigsegga | |||
---|---|---|---|
Test | Nevera | Nevera R | Jesko |
0-60 mph | 1.74 s | 1.66 s | --- |
0-100 km/h | 1.81 s | 1.72 s | 2.79 s |
0-200 km/h | 4.42 s | 3.95 s | 5.53 s |
0-300 km/h | 9.22 s | 7.89 s | --- |
0-400 km/h | 21.31 s | 17.35 s | 18.82 s |
100-200 km/h | 2.59 s | 2.22 s | 2.74 s |
200-300 km/h | 4.79 s | 3.89 s | 3.69 s |
200-250 km/h | 2.00 s | 1.65 s | --- |
0-100-0 km/h | 3.99 s | 3.32 s | --- |
0-200-0 km/h | 8.86 s | 8.58 s | --- |
0-300-0 km/h | 15.70 s | 14.49 s | --- |
0-400-0 km/h | 29.93 s | 25.79 s | 27.83 s |
0-250-0 mph | 31,71 s | 26.20 s | 28.27 s |
1/8 mili | 5.44 s | 5.25 s | 6.1 s |
1/4 mili | 8.25 s | 7.9 s | 8.88 s |
1/2 mili | 12.83 s | 12.26 s | 13.27 s |
1 mila | 20.59 s | 19.71 s | --- |
0-100 mph | 3.21 s | 2.96 s | --- |
0-120 mph | 4.19 s | 3.76 s | --- |
0-130 mph | 4.75 s | 4.22 s | --- |
0-200 mph | 10.86 s | 9.25 s | --- |
0-250 mph | 21.86 s | 17.71 s | 19.2 s |
60-130 mph | 2.99 s | 2.56 s | --- |
V-max | 412 km/h | 431,45 km/h | --- |