Koenigsegg Jesko Absolut - Rekord 0-400-0 km/h
Po roku ciszy Koenigsegg wrócił do bicia rekordów prędkości. Tym razem na celownik po raz kolejny wzięto próbę 0-400-0 km/h, w której szwedzka marka podnosi poprzeczkę nieprzerwanie od 2017 roku. W głównej roli wystąpił model Jesko Absolut, który stawił się w ostatnich dniach czerwca na pasie lotniska w pobliżu Örebro.
Maszyny Koenigsegga zapisują się w historii różnego rodzaju rekordów prędkości już od kilkunastu lat. W okresie 2008-2015 marka przodowała w próbach 0-300-0 km/h modelami CCX, Agera R i One:1, a w 2017 roku przeszła do ataku na próbę 0-400-0 km/h z modelami Agera RS oraz hybrydowym Regera. W międzyczasie Agerą RS rozpędzono się do przeszło 457 kilometrów na godzinę i ustanowiono rekord ponad 447 km/h jako średnią prędkość maksymalną z przejazdów w dwóch kierunkach. Ostatnie rekordy w próbie 0-400-0 km/h i pochodnych padły w czerwcu ubiegłego roku pod kołami Regery, hybrydowej maszyny o mocy systemowej w okolicy 1500 koni mechanicznych z podwójnie turbodoładowaną, widlastą ósemką o mocy około 1115 KM, która przebiła rekordy ustanowione przez elektrycznego Rimaca Neverę. Kilka dni temu zeszłoroczne rekordy poprawił spalinowy Koenigsegg Jesko Absolut.
Dwudziestego siódmego czerwca Jesko Absolut pojawił się na pasie lotniska w pobliżu Örebro w Szwecji, na którym rok temu triumfowała Regera. W aucie zainstalowano standardowe ogumienie Michelin Pilot Sport Cup2 R, zatankowano je standardowym paliwem E85, a w środku zainstalowano klatkę bezpieczeństwa oraz fotel kierowcy z modelu One:1. Maszynę poprowadził kierowca testowy marki, Markus Lundh. Z poprzedniego rekordu urwano prawie sekundę: próba 0-400-0 km/h zakończyła się wynikiem 27,83 sekundy (wszystkie pomiary realizowano za pomocą sprzętu Racelogic i weryfikowała je centrala firmy w Wielkiej Brytanii)! Podczas próby, w której rozwinięto 412,72 km/h padły również trzy inne rekordy: przyspieszenie od zera do 400 km/h w 18,82 sekundy, od zera do 250 mil na godzinę w 19,2 sekundy i 0-250-0 mph w 28,27 sekundy!
Model Jesko, nazwany tak na cześć ojca założyciela marki, został pokazany przez Koenigsegga w 2019 roku. Rok później zadebiutował Jesko Absolut, wersja nastawiona na prędkość maksymalną, w której zrezygnowano z tylnego skrzydła, zmniejszono powierzchnię czołową i przeprojektowano kanały prowadzące skompresowane powietrze. Jesko napędzany jest podwójnie turbodoładowanym V8 o pojemności pięciu litrów, które kręci się do 8,5 tysiąca obrotów na minutę i na paliwie E85 wydziela aż 1625 koni mechanicznych oraz 1500 niutonometrów, które przenoszone są na tylne koła poprzez 9-stopniową przekładnię. Na sucho samochód waży tylko 1320 kilogramów. Produkcja jest limitowana do 125 egzemplarzy (pierwszą, kliencką sztukę ukończono pod koniec maja ubiegłego roku). Prędkość maksymalna? Koenigsegg daje do zrozumienia, że również pod tym względem Jesko jest gotowy na nowe rekordy.
Rimac & Koenigsegg - rekordy świata | |||
---|---|---|---|
Test | Rimac Nevera | Koenigsegg Gemera | Koenigsegg Jesko |
0-400 km/h | 21,32 s | 20,68 s | 18,82 s |
0-400-0 km/h | 29,94 s | 28,81 s | 27,83 s |
400-0 km/h | 8,62 s | 8,13 s | 9,01 s |
0-250 mph | 21,89 s | 21,35 s | 19,2 s |
0-250-0 mph | ? | 29,60 s | 28,27 s |
250-0 mph | ? | 8,25 s | 9,07 s |