
Chevrolet Corvette CX - Bodziec do działania
Trylogia poświęcona pomysłom na Corvette niedalekiej przyszłości doczekała się wielkiego finału. I czegoś jeszcze. Podczas tegorocznego The Quail, a Motorsports Gathering w Kalifornii pokazano trzeci i ostatni koncept z serii, elektryczny model Corvette CX, a na potrzeby wirtualnego świata gier z serii Gran Turismo wymyślono wyścigową hybrydę Corvette CX.R.
Chevrolet Corvette ma już ponad siedemdziesiąt lat i od 2020 roku produkowany jest w ósmej już generacji, po raz pierwszy z silnikiem umieszczonym centralnie, po raz pierwszy z napędem hybrydowym, po raz pierwszy z napędem wszystkich czterech kół i po raz pierwszy z mocą przekraczającą w topowych wersjach granicę 1000 koni mechanicznych. Od kilku miesięcy w kilku różnych ośrodkach General Motors na całym świecie trwały prace nad trzema różnymi konceptami Corvette niedalekiej przyszłości. Pierwszy z nich zobaczyliśmy na początku kwietnia tego roku. Za jego powstanie odpowiadała nowa placówka z Royal Leamington Spa w Wielkiej Brytanii. Drugi koncept pokazano pod koniec lipca, a za jego przygotowanie odpowiadało kalifornijskie Advanced Design Center w Pasadenie. Trzeci i ostatni koncept pokazano kilka dni temu na tegorocznym The Quail, a Motorsports Gathering. Było nim futurystyczne Corvette CX.

Za narodziny Corvette CX i wersji wyścigowej odpowiada placówka Chevrolet Performance Studio z Warren w stanie Michigan w USA. Auta wymyślono jako Corvette projektowane od czystej kartki papieru, ale jednocześnie próbujące czerpać inspiracje ze wszystkich siedmiu generacji, które pojawiły się od roku 1953 włącznie. CX to super sportowe coupe o wysokości niespełna 41 cali (104 centymetry), zawieszeniem zaprojektowanym jako elementy aerodynamiczne i inspirowaną odrzutowcami kabiną, która chowa się pod unoszoną do góry pokrywą. W aucie miały zostać zainstalowane dwa wentylatory, które wspomagają pracę dyfuzora i generowanie efektu przypowierzchniowego. Przednia szyba ma być wykorzystywana jako powierzchnia szerokiego wyświetlacza przeziernego, a dodatkowe informacje dostarczane mają być poprzez wyświetlacz zintegrowany z kierownicą.

Corvette CX ma być elektryczne. Jego twórcy przewidzieli instalację czterech silników elektrycznych, po jednym przy każdym z kół, które będą współpracować ze sobą w systemie wektorowania momentu obrotowego. Między osiami mają być zamontowane baterie o pojemności 90 kilowatogodzin. Maksymalna moc: przeszło dwa tysiące koni mechanicznych! W rzeczywistości do takich liczb nie zbliżyło się jeszcze żadne z seryjnie produkowanych Corvette, ale Chevrolet jest coraz bliżej. Pokazane w połowie czerwca Corvette ZR1X zostało najmocniejszym, drogowym Corvette w historii. Model ten napędzany jest podwójnie turbodoładowanym V8 o pojemności 5,5 litra, z którego płynie prawie 1080 koni mechanicznych. Prawie 190 dodatkowych koni produkuje silnik elektryczny pracujący na przedniej osi. Maksymalna moc systemowa: jakieś 1267 koni mechanicznych! ZR1X ma rozpędzać się do 60 mph w niecałe dwie sekundy i połykać jedną czwartą mili w niecałe dziesięć sekund.

Obok wersji drogowej przygotowano wyścigowy koncept Corvette CX.R Vision Gran Turismo, który pojawi się w grze Gran Turismo 7 na konsole PlayStation. Ścigacz nie chce być elektrykiem. W jego przypadku postawiono na umieszczone centralnie V8 o pojemności dwóch litrów z dwiema turbosprężarkami, które będzie kręcić się aż do piętnastu tysięcy obrotów na minutę i spalać e-paliwo oraz system hybrydowy. Na przedniej osi pracować mają dwa silniki elektryczne, a z 8-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów zespolony ma być trzeci. Moc systemowa ma przekraczać dwa tysiące koni mechanicznych. Chevrolet zapewnia, że koncepty Corvette CX.R Vision Gran Turismo oraz Corvette CX mają być inspiracją dla seryjnych Corvette, które zobaczymy w najbliższych latach (nieoficjalnie mówi się, że może być przygotowywane coś jeszcze mocniejszego od ZR1X).
Źródło/zdjęcia: Chevrolet Chevrolet Corvette CX na forumChevrolet Corvette CX.R Vision Gran Turismo na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum