Aktualności

Polestar 5 - Napięcie powierzchniowe

Pierwsza, luksusowa limuzyna firmowana przez szwedzkie Polestar jest już gotowa. To piąty model produkcyjny w dorobku działającej od niespełna dziesięciu lat marki i pod takim właśnie oznaczeniem - po prostu numer 5 - trafi on na drogi. Przeszło 880-konne, elektryczne auto wywodzi się bezpośrednio z pokazanego kilka lat temu konceptu Precept.

Przypomnijmy: Polestar funkcjonuje jako osobna marka od 2017 roku, a wcześniej związane było z Volvo, najpierw jako zespół wyścigowy, a potem oddział odpowiedzialny za najmocniejsze odmiany maszyn szwedzkiej marki. Polestar należy do chińskiego Geely, do którego należy również Volvo. Pierwszym modelem marki było limitowane coupe 1 z napędem hybrydowym, po którym pojawiły się trzy crossovery, modele 2, 3 oraz 4. Teraz dołącza do nich Polestar 5, luksusowa limuzyna o długości prawie 5,1 metra z elektrycznym napędem obu osi. Czterodrzwiowy samochód czerpie pełnymi garściami z konceptu Precept, który miał swoją premierę w pierwszej połowie 2020 roku. Oznacza to między innymi charakterystyczne kształty światłem, profil w stylu coupe oraz... brak tylnej szyby, który "Piątka" nadrabia przeszklonym dachem oraz zestawem kamer i wyświetlaczy.

Zdjęcie Polestar 5

W ostatnich miesiącach Polestar 5 pokazywał się w różnych miejscach, jak Festiwal Prędkości w Goodwood, jako zamaskowany prototyp. Wersja produkcyjna zadebiutowała na tegorocznej wystawie IAA Mobility w Monachium. Elektryczny grand tourer bazuje na aluminiowej platformie z elektrycznym układem napędowym pracującym pod napięciem 800 V. Do jego budowy, szczególnie jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, wykorzystano szereg materiałów ze źródeł odnawialnych i recyklingu (naturalne włókna, kompozyty bazujące na biomateriałach, tworzywa sztuczne ze zużytych opakowań i wiele innych). W środku jest miejsce dla czterech osób na osobnych fotelach, alternatywą jest układ 4+1. W kabinie znalazł się 14,5-calowy ekran dotykowy, nagłośnienie Bowers & Wilkins oraz multimedia oparte na systemie Android Automotive i rozwiązaniach Google. Z tyłu wygospodarowano miejsce na bagażnik o pojemności 365 litrów. Kolejne 62 litry przestrzeni ładunkowej zapewnia bagażnik pod przednią maską.

Zdjęcie Polestar 5

Samochód wyposażono w dwa silniki elektryczne oraz litowo-jonowe baterie o użytkowej pojemności 106 kWh, które można ładować z publicznych stacji mocą do 350 kW (ładowanie w zakresie 10-80% może trwać wtedy około 22 minut). Do wyboru będą dwa warianty: Dual Motor o mocy 550 kW oraz Performance o mocy 650 kW. W tym drugim dostaniemy dokładnie 884 koni mechanicznych i 1015 niutonometrów, które pozwolą na rozpędzenie się od zera do setki w 3,2 sekundy. Polestar 5 Dual Motor, którego będzie stać na maksymalnie 812 Nm, rozpędzi się do setki w 3,9 sekundy. W obu przypadkach prędkość maksymalna będzie ograniczona do 250 kilometrów na godzinę. Zasięg: do 670 kilometrów w słabszym wariancie i do 565 kilometrów w Performance. Auto można już zamawiać na większości rynków, na których obecny jest Polestar. Ceny producenta na rynku niemieckim: od 119,9 tysiąca euro za wersję podstawową do 142,9 tysiąca euro za 5 Performance (to odpowiednio okolice 510 oraz 610 tysięcy złotych).

Źródło/zdjęcia: Polestar Polestar 5 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij