
Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale - Rajdowy duch
Lancia dotrzymuje słowa o powrocie modeli HF Integrale. Pierwszą maszyną noszącą nazwę, która zapisała się w historii motoryzacji jakieś trzydzieści pięć lat temu dzięki modelowi Delta HF Integrale, jest rajdówka powstała na bazie malucha Ypsilon. Nowe auto będzie rywalizowało w popularnej kategorii Rally2, która jest główną kategorią m.in. mistrzostw Europy.
Lancia wysłała do boju Ypsilona czwartej generacji razem z debiutem wersji drogowej, którą pokazano na początku ubiegłego roku. Mała Włoszka od tamtego czasu została przygotowana jako rajdówka kategorii Rally4 z 1,2-litrowym silnikiem o mocy 215 KM, rajdówka kategorii Rally6 z 1,2-litrowym silnikiem o mocy 147 KM oraz drogowy hot hatch Ypsilon HF z elektrycznym układem napędowym o mocy 281 koni mechanicznych. Lancia uruchomiła również własny puchar rajdowy, który pozwoli rozpocząć wspinaczkę po drabince rajdowych mistrzostw. Teraz do towarzystwa dołącza Ypsilon Rally2 HF Integrale, najpoważniejszy i najmocniejszy projekt reaktywowanego niedawno oddziału sportowego marki z Turynu, razem z którym do żywych wraca słynny szyld HF Integrale.

Nową HF Integrale odróżnimy od wcześniejszych rajdówek Ypsilon już po pierwszym rzucie oka. Auto zabudowano nową karoserią z poszerzonymi nadkolami, dodatkowymi wlotami powietrza w przedniej masce i na dachu, nowymi zderzakami, splitterem, dużym skrzydłem z tyłu oraz zminiaturyzowanymi, aerodynamicznymi lusterkami. Na to wszystko pozwala kategoria Rally2, w której obecnie można spotkać maszyny takich marek, jak Citroen, Ford, Hyundai, Skoda, Toyota czy Volkswagen. Wszystko wskazuje na to, że Lancia będzie wkrótce jedyną marką koncernu Stellantis w tej grupie: homologacja Peugeota już wygasła, a homologacja Citroena kończy się z końcem tego roku (dla Citroena zaplanowano już przesiadkę na elektryczną Formułę E w miejsce fabrycznego zespołu Maserati).

Ypsilon Rally2 HF Integrale napędzana będzie 4-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra, którego cała moc przenoszona będzie na obie osie. Regulacje grupy Rally2 ograniczają moc samochodów do okolic 300 koni mechanicznych i wyznaczają ich minimalną masę własną na poziomie 1230 kilogramów. Auto ma być gotowe na sezon 2026 i starty na drugim stopniu drabinki mistrzostw świata. Spoczywa na nim wielka odpowiedzialność. To spadkobierca słynnej Delty HF Integrale, z którą Lancia zdobyła w latach 1987-1992 sześć tytułów rajdowych mistrzostw świata wśród konstruktorów pod rząd i cztery tytuły mistrzowskie wśród kierowców (dwa zdobył Juha Kankkunen z Finlandii, kolejne dwa Miki Biasion z Włoch). W najbliższej przyszłości można spodziewać się również drogowych HF Integrale od Lancii, wliczając zapowiadane od dawna modele Delta oraz Gamma. Czy zobaczymy drogową Ypsilon HF Integrale? Prawdopodobnie nie.
Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale na forumLancia Delta HF Integrale - prezentacjaLancia Delta HF Integrale Evoluzione - prezentacjaLancia Delta HF Integrale Evo 2 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum