Aktualności

Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale - Rajdowy duch

Lancia dotrzymuje słowa o powrocie modeli HF Integrale. Pierwszą maszyną noszącą nazwę, która zapisała się w historii motoryzacji jakieś trzydzieści pięć lat temu dzięki modelowi Delta HF Integrale, jest rajdówka powstała na bazie malucha Ypsilon. Nowe auto będzie rywalizowało w popularnej kategorii Rally2, która jest główną kategorią m.in. mistrzostw Europy.

Lancia wysłała do boju Ypsilona czwartej generacji razem z debiutem wersji drogowej, którą pokazano na początku ubiegłego roku. Mała Włoszka od tamtego czasu została przygotowana jako rajdówka kategorii Rally4 z 1,2-litrowym silnikiem o mocy 215 KM, rajdówka kategorii Rally6 z 1,2-litrowym silnikiem o mocy 147 KM oraz drogowy hot hatch Ypsilon HF z elektrycznym układem napędowym o mocy 281 koni mechanicznych. Lancia uruchomiła również własny puchar rajdowy, który pozwoli rozpocząć wspinaczkę po drabince rajdowych mistrzostw. Teraz do towarzystwa dołącza Ypsilon Rally2 HF Integrale, najpoważniejszy i najmocniejszy projekt reaktywowanego niedawno oddziału sportowego marki z Turynu, razem z którym do żywych wraca słynny szyld HF Integrale.

Zdjęcie Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale

Nową HF Integrale odróżnimy od wcześniejszych rajdówek Ypsilon już po pierwszym rzucie oka. Auto zabudowano nową karoserią z poszerzonymi nadkolami, dodatkowymi wlotami powietrza w przedniej masce i na dachu, nowymi zderzakami, splitterem, dużym skrzydłem z tyłu oraz zminiaturyzowanymi, aerodynamicznymi lusterkami. Na to wszystko pozwala kategoria Rally2, w której obecnie można spotkać maszyny takich marek, jak Citroen, Ford, Hyundai, Skoda, Toyota czy Volkswagen. Wszystko wskazuje na to, że Lancia będzie wkrótce jedyną marką koncernu Stellantis w tej grupie: homologacja Peugeota już wygasła, a homologacja Citroena kończy się z końcem tego roku (dla Citroena zaplanowano już przesiadkę na elektryczną Formułę E w miejsce fabrycznego zespołu Maserati).

Zdjęcie Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale

Ypsilon Rally2 HF Integrale napędzana będzie 4-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra, którego cała moc przenoszona będzie na obie osie. Regulacje grupy Rally2 ograniczają moc samochodów do okolic 300 koni mechanicznych i wyznaczają ich minimalną masę własną na poziomie 1230 kilogramów. Auto ma być gotowe na sezon 2026 i starty na drugim stopniu drabinki mistrzostw świata. Spoczywa na nim wielka odpowiedzialność. To spadkobierca słynnej Delty HF Integrale, z którą Lancia zdobyła w latach 1987-1992 sześć tytułów rajdowych mistrzostw świata wśród konstruktorów pod rząd i cztery tytuły mistrzowskie wśród kierowców (dwa zdobył Juha Kankkunen z Finlandii, kolejne dwa Miki Biasion z Włoch). W najbliższej przyszłości można spodziewać się również drogowych HF Integrale od Lancii, wliczając zapowiadane od dawna modele Delta oraz Gamma. Czy zobaczymy drogową Ypsilon HF Integrale? Prawdopodobnie nie.

Źródło/zdjęcia: Lancia Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale na forumLancia Delta HF Integrale - prezentacjaLancia Delta HF Integrale Evoluzione - prezentacjaLancia Delta HF Integrale Evo 2 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij