
Yangwang U9 Xtreme - 496,22 kilometry na godzinę
Samochody drogowe nieubłaganie zbliżają się do granicy pięciuset kilometrów na godzinę, którą od lat gonią takie marki, jak Bugatti, Koenigsegg czy Hennessey. Od niedawna zbliżają się do niej również Chińczycy: w sierpniu w elektrycznej maszynie firmowanej przez Yangwang udało się przekroczyć 472 km/h. Teraz poprzeczka została podniesiona do przeszło 496 km/h!
Yangwang to luksusowa marka należąca do koncernu BYD Auto, której oficjalnie nie ma jeszcze w Europie (wejście planowane jest na przyszły rok). W jej repertuarze znajduje się między innymi elektryczne super coupe U9, które już w bazowej wersji przekracza 1300 koni mechanicznych. Kilka tygodni temu pokazano po raz pierwszy jeszcze mocniejszą odmianę, znaną do tej pory jako Special Edition lub Track Edition, która popisała się prędkością maksymalną aż 472,41 kilometrów na godzinę. Do osiągnięcia takich wartości potrzebne było ponad trzy tysiące koni mechanicznych, z których sporo pozostało jeszcze w zapasie. Yangwang podjęło tydzień temu próbę poprawienia własnego wyniku i próbę pobicia absolutnego rekordu prędkości wśród samochodów produkcyjnych, który - dość umownie - należał do Bugatti i sięgał 490,484 km/h. Próba okazała się udana!

Czternastego września elektryczne super coupe Yangwang ponownie wyjechało na tor testowy w Papenburgu w Niemczech, na którym w sierpniu przekroczono 472 km/h. Za kierownicą ponownie znalazł się Marc Basseng, niemiecki kierowca wyścigowy. Maszynę rozpędzono do 496,22 kilometrów na godzinę (308,4 mil na godzinę)! To nowy rekord świata wśród samochodów produkcyjnych, bez podziału na elektryki czy auta spalinowe (oficjalnie żadna instytucja takich rekordów nie reguluje i są one dalekie od rekordów śledzonych przez FIA, które wymagają m.in. wykonania przejazdów w dwóch kierunkach i są liczone jako średnia z obu przejazdów). Chiński wynalazek poprawił tym samym rekord Bugatti, który padł latem 2019 roku pod kołami prototypowego egzemplarza Chirona Super Sport 300+ i jako drugi produkcyjny samochód w historii przekroczył granicę 300 mph. Do przeskoczenia granicy 500 kilometrów na godzinę jest coraz bliżej!

Model U9, znany dotychczas pod nazwami Special/Track Edition, trafi do sprzedaży jako Yangwang U9 Xtreme. Napędzać go będą cztery silniki elektryczne o mocy 555 kilowatogodzin każdy, które kręcą się do trzydziestu tysięcy obrotów na minutę i pracują w systemie pod napięciem aż 1200 V z litowo-żelazowo-fosforanowymi bateriami Blade. Maksymalna moc układu napędowego osiągnie jakieś 3020 koni mechanicznych! Masa własna pojazdu to niecałe 2,5 tony. U9 Xtreme otrzyma między innymi pakiet aerodynamiczny, ogumienie typu semi-slick od Giti Tire, felgi zmniejszone do 20 cali średnicy oraz przeprojektowane, adaptacyjne zawieszenie DiSus-X, z którym wiąże się wiele nietypowych umiejętności auta. Okrążenie słynnego Nordschleife zajmie w U9 Xtreme niespełna siedem minut (podczas pierwszych testów udało się uzyskać wynik 6:59,157). Produkcja będzie limitowana do maksymalnie trzydziestu egzemplarzy. Yangwang zbiera już zapisy na listę zainteresowanych zakupem, ale nie publikuje jeszcze ceny modelu.
Źródło/zdjęcia: Yangwang, BYD Auto, yangwangauto.com Yangwang U9 Xtreme na forumRekordy prędkości samochodów drogowychSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum