Rolls-Royce 20/25hp - międzywojenny hit angielskiej marki
Kiedy w 1904 roku Charles Stewart Rolls oraz Frederick Henry Royce rozpoczęli produkcję samochodów pod firmą Rolls-Royce, początkowo oferowali kilka modeli począwszy od dwucylindrowego RR 10hp przez trzycylindrowego RR 15hp, czterocylindrowego 20hp, sześciocylindrowego 30hp po model V8, tak zwany "Legalimit" (samochód nigdy nie przekraczał maksymalnej dozwolonej prędkości 20 mph). Wszystkie oferowane samochody odznaczały się niezwykłą precyzją wykonania i niespotykaną dbałością o detale.
W 1906 roku Rolls-Royce wprowadził do produkcji model "Silver Ghost", który pozostawał w ofercie firmy do 1925 roku (w USA do 1926 roku) i zastąpił pojazdy oferowane wcześniej. Duży i majestatyczny "Ghost" spełniał wszelkie oczekiwania klientów poszukujących samochodu reprezentacyjnego, podkreślającego ich status społeczny. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy pragnęli sami czerpać przyjemność z jady samochodem, w 1922 roku Rolls-Royce wprowadził do produkcji model 20hp, pierwszy tak zwany "baby Rolls".
Prezentowany na zdjęciach następca modelu 20hp, Rolls-Royce 20/25 hp został wprowadzony do produkcji w 1929 roku i pozostawał w ofercie firmy do roku 1936. Początkowo oferowany był z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 3,1 litra, która z biegiem czasu została powiększona do 3,7 litra. W porównaniu do swojego poprzednika, model 20/25hp oferował znacznie lepsze przyspieszenie - od 0 do 50 mph rozpędzał się w około 20 sekund - oraz charakteryzował się zdecydowanie mniejszym zużyciem paliwa.
Moc silnika podawana przez producenta określana była jako "wystarczająca" i wynosiła około 75 KM, co pozwalało rozpędzić samochód do znacznej prędkości 120 km/h. Auto posiadało zawieszenie oparte na sztywnych osiach i resorach piórowych oraz wyposażone było w hamulce ze wspomaganiem. Napęd przekazywany był za pomocą czterostopniowej skrzyni biegów na tylne koła, a biegi 3 i 4 od roku 1932 były zsynchronizowane.
Samochód dostarczany był jako podwozie z osłoną chłodnicy do firmy produkującej karoserie wskazanej przez klienta, w której otrzymywał nadwozie uszyte na miarę zgodnie z życzeniem właściciela. Lista "krawców" jest przy tym imponująca, a znajdujemy na niej takie firmy, jak Brewster, Coachcraft, Freestone & Webb, Gurney-Nutting, Park Word, Thrup and Maberly, Vanden Plas, firmy odpowiedzialne za najcenniejsze i najpiękniejsze nadwozia okresu międzywojennego.
Model 20/25hp odniósł wielki komercyjny sukces, sprzedając się w ilości około 4000 egzemplarzy. Przedstawiony na zdjęciach egzemplarz można obejrzeć w Muzeum Motoryzacji w Zamku Topacz pod Wrocławiem wraz z innymi modelami marki Rolls-Royce oraz przepiękną kolekcją polskich motocykli.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich