Daimler Empress Maxwella
W 1893 roku urodzony w Hamburgu angielski biznesmen Frederick Simms nabył prawa patentowe do silnika Daimlera i założył firmę Daimler Motor Syndicate Ltd, która od 1900 roku rozpoczęła produkcję własnych samochodów pod nazwą Daimler. Samochody budowane przez brytyjskiego Daimlera szybko zdobyły sobie uznanie klas wyższych i brytyjskiej rodziny królewskiej.
W 1949 roku Daimler przy współpracy z firmą karoseryjną Hooper and Co, która od dziewięciu lat wchodziła w skład grupy BSA-Daimler, przygotował limuzynę o nazwie Empress. Pierwsza seria Daimlera Empress powstała na podwoziu modelu DB18 Special Sport i wyposażona była w silnik 2,5 litra.
Samochód początkowo promowany był jako czteroosobowa limuzyna, a późniejsze jego wersje były już autami sześcioosobowymi. Pierwsza seria produkowana była do 1952 roku, w którym to została zastąpiona przez serię drugą, wyposażoną w silnik o pojemności 3 litrów i opartą o podwozie DF302. Seria druga, produkowana najkrócej została w 1955 roku zastąpiona przez serię trzecią. Oparto ją o podwozie DF 308, a do napędu wykorzystano silnik o pojemności 3,5 litra. Samochód oferowany był do 1957 roku. Przez osiem lat wytwarzania Daimlera Empress, powstało zaledwie około 170 egzemplarzy wszystkich serii modelu.
Empress serii trzeciej zasilany był w sześciocylindrowym silnikiem OHV o pojemności 3,5 litrów z dwoma gaźnikami firmy SU, który w standardzie dysponowała mocą 107 KM, osiąganą przy 4000 obrotach na minutę. Dostępne były też wersje o mocy 115 i 140 KM przy 4400 obr/min. Napęd przekazywany był przez automatyczną skrzynię biegów produkcji Daimlera, która w mocniejszych wersjach miała 4 biegi, na tylne koła. Samochód posiadał niezależne zawieszenie przednich kół, oraz hydrauliczne hamulce firmy Girling. Prędkość maksymalna w zależności od wersji wynosiła od 120 do 140 km/h.
Prezentowany na zdjęciach Empress serii trzeciej pochodzi z 1957 roku, a więc z końca produkcji tego wspaniałego samochodu. Należał on do brytyjskiego miliardera i magnata prasowego Roberta Maxwella, który według wielu doniesień był jednocześnie jednym z najlepszych agentów Mossadu.
Maxwell, który w grudniu 1988 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, zginął w niewyjaśnionych okolicznościach, wypadając ze swojego jachtu w 1991 roku. W 2008 roku poznański kolekcjoner zabytkowych samochodów nabył należącą niegdyś do Maxwella limuzynę za siedem tysięcy funtów i poddał ją gruntownej renowacji, przywracając dawną świetność temu wyjątkowemu pojazdowi.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich