Nissan R90CK
Japońscy producenci próbują swoich sił w 24-godzinnym wyścigu Le Mans od lat siedemdziesiątych z bardzo różnymi skutkami i pojedynczymi sukcesami w klasyfikacji generalnej. Mazda wygrała w roku 1991, Toyota była druga w roku 1992, 1994, 1999 i 2013, a w roku 2015 na tor wróci Nissan, któremu w roku 1998 udało się zająć trzecie miejsce. Nissan zapisał się w historii Le Mans nie tylko zdobyciem miejsca na podium. To właśnie tej japońskiej marce przypadł tytuł producenta najmocniejszego samochodu, jaki kiedykolwiek pojawił się we francuskim wyścigu.
Rekordzistą był C-grupowy prototyp R90CK, który pojawił się w Le Mans w 1990 roku wśród aż siedmiu pojazdów Nissana, razem z którymi japońską reprezentację tworzyły także trzy Toyoty oraz trzy Mazdy. Różne nowinki techniczne obejmowały m.in. węglowe tarcze hamulcowe, które w tym momencie okazały się krokiem wstecz ponieważ nie było możliwe utrzymanie ich w optymalnej temperaturze. Wszystkie samochody Nissana, różne ewolucje prototypów R89 i R90, zasilane były widlastymi ósemkami z turbodoładowaniem o pojemności 3,5 litrów w różnych stadiach rozwoju i strojeniu.
Egzemplarz R90CK z białym lusterkiem bocznym był specjalnie przygotowaną sztuką, która miała tylko jeden cel: zdobyć pole position. Jedną z największych zmian w silniku był nowy zawór upustowy turbosprężarki. Wyjazd maszyny na tor obarczony był samymi niewiadomymi: czy opony wytrzymają, czy silnik się nie przegrzeje? Widlasta ósemka w konfiguracji na wyścig produkowała ponad 800 KM. Najszybszy i najmocniejszy R90CK dysponował w kwalifikacjach mocą aż 1144 koni mechanicznych! Prowadzący auto Mark Blundell, który zignorował polecenie zjazdu do boxów i starał się nie zerkać na drażniący czerwone pole wskaźnik temperatury wody, na prostej Mulsanne rozpędził się do 366 km/h. Okrążenie pokonał w czasie 3 minut i 27 sekund i sięgnął po pole position... 6 sekund przed rywalami!
Sam wyścig okazał się dla Nissana dużym rozczarowaniem. R90CK z pole position nie dojechał w ogóle do mety, a najlepszy wynik przypadł prototypowi R90CP. Było nim miejsce piąte tuż przed Toyotą i za dwoma Jaguarami oraz dwoma Porsche. Kolejny Nissan na mecie, drugi R90CK, był dopiero siedemnasty.
Skomentuj na forum