Ferrari 308 GTB Rally
To, że sercu Enzo Ferrari'ego najbliższe były wyścigi samochodowe i samochody wyścigowe nie jest żadną tajemnicą. Auta osobowe Włoch uznawał za zło konieczne, a jeszcze gorsze zdanie miał na temat rajdów samochodowych, w których Ferrari miało się nigdy nie pojawić. Nie wszyscy jednak podzielali to zdanie, a w szczególności Giuliano Michelotto, który pod koniec lat siedemdziesiątych podjął się budowy... rajdowego Ferrari!
Michelotto początkowo nie konsultował się z nikim z Ferrari i nie pytał nikogo o zgodę, co wydłużyło prace nad samochodem, który należało przystosować do poruszania się po wrogim terenie, dalekim od torów wyścigowych. Za bazę posłużyła berlinetta 308 GTB, która pierwszy raz pojawiła się na rynku w 1975 roku z nadwoziem wykonanym nietypowo z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami szklanymi. W ciągu kilkunastu miesięcy sprzedaży auto zarobiło na homologację FIA w Grupie 4.
Całkowicie przebudowany samochód Michelotto schudł do niespełna 970 kilogramów, a całą kabinę i komorę silnika owinięto klatką bezpieczeństwa z dodatkowymi wzmocnieniami dachu. Bezpośrednio za plecami kierowcy i pilota pracowała widlasta ósemka o pojemności 2,9 litrów, która przy okazji produkowania około 320 koni mechanicznych (drogowe 308 GTB miało "tylko" 255 KM) czyniła z wypatroszonej kabiny saunę. Zestaw rajdowy uzupełniała m.in. sucha miska olejowa, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, 5-stopniowa skrzynia biegów, regulowane amortyzatory i hamulce od AP Lockheed.
Samochód, który w zależności od przełożeń skrzyni biegów mógł rozwinąć nawet 270 km/h, pokazano w 1978 roku kiedy to końca dobiegała era Lancii Stratos. Do roku 1985 Ferrari odnajdywało się w obcym dla siebie środowisku bez problemów: wygrywało w rajdach różnego szczebla we Włoszech, Belgii, Francji i Hiszpanii, zyskując sympatię kibiców i przychylność centrali w Maranello. W rajdowych mistrzostwach świata zaliczono nawet wizytę na podium: drugie miejsce w Rajdzie Francji w 1982 roku, za kierownicą Jean-Claude Andruet. Michelotto zbudował łącznie jedenaście rajdowych 308 GTB Grupy 4, nieznacznie różniących się między sobą specyfikacją, oraz cztery egzemplarze Grupy B, które okazały się mniej udane.
Skomentuj na forum