Chenard-Walcker Mistral
O przedsiębiorstwie założonym w 1900 roku przez Ernesta Chenarda i Henri'ego Walckera z myślą o produkcji automobili mało kto dzisiaj pamięta, ale mimo to firma z pewnością nigdy nie zostatnie zapomniana. Francuska marka zapewniła sobie nieśmiertelność wygraną w pierwszej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1923 roku, do której dołożyła jednocześnie drugie miejsce na podium.
Już przed pierwszą wojną światową firma znalazła się w pierwszej dziesiątce producentów samochodów we Francji. Najlepsze lata marki Chenard-Walcker przypadły właśnie na lata dwudzieste, ale wygranej w Le Mans już nie powtórzono i skupiono się na budowanych ręcznie, drogowych modelach. W tym samym czasie pojęto technologiczne partnerstwo z markami Delahaye i Rosengart, które trwało do roku 1931. W latach trzydziestych w autach firmy pojawiły się m.in. takie rozwiązania, jak niezależnie zawieszone koła z przodu i napęd przenoszony na przednią oś. Nie brakowało też innych eksperymentów.
Jednym z takich eksperymentów było coupe Mistral, które w prototypowej formie stanęło na własnych kołach w 1933 roku, a niedługo później zostało wystawione na międzynarodowym salonie samochodowym w Paryżu. Mistral opierał się na podwoziu seryjnie produkowanego modelu Aigle 8, które ukryto pod zupełnie nową, dwudrzwiową, opływową karoserią zaprojektowaną przez Pierre'a Mouboussina. Sam Mouboussin założył kilka lat wcześniej firmę budującą lekkie, sportowe samoloty, którym Mistral zawdzięczał nietypowe kształty.
Maszynę zasilała widlasta ósemka, która wprawiała w ruch tylne koła i dostarczała jakieś 80 koni mechanicznych. Coupe o masie około 1800 kilogramów miało przekraczać prędkość 160 km/h. W roku 1934 auto zabrano na próby prędkości na torze Montlhery, a gdzieś z tyłu snuto plany wystawienia samochodu do wyścigu Le Mans, do czego nie doszło.
Ekstrawaganckie auto nie trafiło do szerszej publiczności, choć trafiło do katalogu marki w zaporowej cenie 75 tysięcy marek. Zanim cokolwiek ruszyło w kierunku jego produkcji zakłady Chenard-Walcker wpadły w kłopoty finansowe i straciły niezależność. W latach czterdziestych firma została włączona do koncernu Peugeota na czym zakończyło się jej funkcjonowanie jako osobnej marki.