De La Chapelle Parcours

Segment MPV (Multi Purpose Vehicle) to miejsce zarezerwowane dla praktycznych i przestrzennych, przeważnie jednobryłowych samochodów osobowych, które mogą zmieścić całą rodzinę wraz z bagażem. To jedno z ostatnich miejsc, w którym należałoby spodziewać się wozów o sportowych zacięciach. A takimi były na przykład koncept Genesis pod marką Lamborghini z 455-konnym V12 z Countacha z końca lat osiemdziesiątych oraz 510-konny model R 63 AMG, który błysnął w ofercie Mercedes-Benza w roku 2006. Po drodze nie brakowało innych przedsięwzięcie podobnego typu.
Z projektem własnego, mocarnego MPV w końcówce lat osiemdziesiątych wystartowało francuskie De La Chapelle, marka działająca od 1975 roku, która zaczynała od budowy replik jednego z przedwojennych Bugatti. Pierwszy prototyp nietypowego MPV ukończono w 1990 roku, a do roku 1992 zbudowano kolejne dwa, każdy dedykowany innej jednostce napędowej. Ostatni z nich dopuszczony był do zwykłego ruchu drogowego. Model nazwany Parcours mierzył ponad 5,35 metrów długości, ważył co najmniej 2,2 ton i mógł zmieścić od czterech do ośmiu osób. Pojazd oznaczał się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza: tylko 0,28.
Twórcy Parcoursa celowali w najbogatszych klientów i najmocniejsze silniki produkcji Jaguara oraz Mercedes-Benza, współpracujące z automatycznymi skrzyniami biegów. W kolejnych prototypach znalazły się jednostki V8 oraz V12 o pojemności od pięciu do sześciu litrów i mocy od niespełna 300 do prawie 410 koni mechanicznych. Najmocniejszy silnik w połączeniu z napędem na wszystkie koła miał pozwalać na rozpędzenie się do setki w czasie około 6,5 sekund i rozwinąć prędkość aż 270 kilometrów na godzinę.
Na liście "must have" były nie tylko mocne silniki, ale również bogate wyposażenie z klimatyzacją, adaptacyjnym zawieszeniem hydropneumatycznym i ogrzewaniem postojowym włącznie. Do produkcji seryjnej De La Chapelle Parcours nigdy nie doszło - od samego początku samochód projektowany był tylko i wyłącznie na specjalne zamówienie pewnego klienta zza granicy.





