Mega Track

1992
Zdjęcie Mega Track

Francuskie Aixam zaczynało działalność w 1983 roku od przejęcia produkujących mikrosamochody zakładów Arola i produkcji własnych, małych aut. Ten błogostan nie trwał jednak zbyt długo i już kilka lat później rozpoczęto pracę nad czymś zupełnie przeciwnym: pełnowymiarową maszyną, łączącą w sobie zalety... samochodu terenowego, sportowego supercoupe i grand tourera na dłuższe podróże!

Nietypowy pojazd wprowadzono na rynek w 1992 roku pod marką Mega i nazwą Track (pierwszy prototyp pojawił się pięć lat wcześniej). Maszyna mierzyła 508 centymetrów długości, 222 centymetry szerokości i ważyła 2280 kilogramów. Niezależne, hydrauliczne zawieszenie pozwalało na regulowanie skoku amortyzatorów w zakresie 290 milimetrów przy każdym z kół i wysokości auta. W najniższym położeniu samochód miał 140 centymetrów wysokości, w najwyższym 150 centymetrów (prześwit odpowiednio 22 i 32 centymetry). Po rogach rozstawiono 20-calowe koła z ogumieniem Michelin w rozmiarze 285/55 z przodu i 325/50 z tyłu, które zaprojektowano specjalnie dla tego modelu.

Track napędzany był sześciolitrowym silnikiem V12 z repertuaru Mercedes-Benza. Moc 395 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 570 Nm przekazywane były stale na wszystkie cztery koła poprzez czterostopniowy automat w stosunku 68% na tył i 32% na przód. Prędkość maksymalną pojazdu ograniczono do 250 km/h. Średnie zapotrzebowanie na paliwa sięgało 20 litrów na sto kilometrów.

Samochód z karoserią wykonaną z włókien węglowych i Kevlaru oferowano między innymi z kamerą wsteczną, elektronicznie sterowaną klimatyzacją, sprzętem audio/video, zmieniarką CD, telefonem i alarmem. W środku na osobnych, obszytych skórą fotelach mieściły się cztery osoby, które mogły zabrać ze sobą do 250 litrów bagażu. Gdy kierowca zabierał ze sobą tylko jednego pasażera przestrzeń ładunkowa rosła do 600 litrów.

W roku 1996 grupa Aixam przejęła zakłady Monte Carlo Automobile i pokazała nowe super coupe Monte Carlo, którego prototyp MCA zbudowało jeszcze w 1990 roku, napędzane tym samym silnikiem, co Track. Terenowe GT w cenie prawie dwóch milionów franków francuskich znalazło tylko kilkunastu nabywców. W roku 2003 markę Mega zrestrukturyzowano i skupiono się na małych, miejskich autach z silnikami wysokoprężnymi i elektrycznymi.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 2 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 3 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 4 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 5 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 6 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 7 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 8 Zdjęcie Mega Track - zdjęcie 9