Aktualności
22.03.2012

Ferrari SP12 EC Wspomnienie o bokserze

O specjalnej wersji 458 Italii, która miałaby wymienić V8 na V12 z modelu 599 GTB Fiorano, budowanej na zamówienie Erica Claptona, mówiło się już dwa lata temu. Model oddano w ręce właściciela przed kilkoma miesiącami, a wczoraj pojawił się po raz pierwszy publicznie w londyńskim salonie aut luksusowych i egzotyków HR Owen.

Jedyny w swoim rodzaju pojazd, powstały w ramach fabrycznego programu indywidualnych nadwozi Special Projects, oznaczono jako SP12 EC. Ostatni człon to skrót od imiona i nazwiska właściciela - Eric Clapton (na rejestracji EPC - Eric Partick Clapton). Pierwszy miałby odzwierciedlać kolejność auta w serii SP lub odnosić się do 12-cylindrowego silnika, choć wszystko wskazuje jednak na to, że oryginalne V8 o mocy 570 KM pozostało na swoim miejscu.

Ferrari SP12 EC

Samochód angielskiego wokalisty i gitarzysty (stąd kierownica po prawej stronie) zaprojektowano w studiu Pininfariny na wzór Ferrari 512 Berlinetta Boxer, które pojawiło się w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. W SP12 EC znajdziemy multum odniesień do przodka - malowane na biało wycięcia w przedniej masce, szeroki grill, pokrywę silnika czy podnoszoną całą, tylną część nadwozia. W swoim czasie Clapton posiadał oryginalną BB, ale rozbił ją w zderzeniu czołowym z vanem.

Ferrari SP12 EC

Ferrari wypuściło na rynek tylko trzy modele z silnikiem określanym mianem boksera (w rzeczywistości z płaskim V12), a 512 BB było drugim z nich (zastąpiło 365 GT4 BB, a po nim pojawiło się jeszcze tylko 512 BBi, w którym gaźniki Webera zastąpił wstrysk Boscha). Dwunastocylindrowy silnik w 512 BB, które zadebiutowało w Paryżu w 1976 roku, miał 4,95 litrów pojemności i rozwijał moc 360 koni mechanicznych. Pozwalało to na rozpędzenie się do 302 km/h. Ostatnie Ferrari serii Berlinetta Boxer zbudowano w 1984 roku.

Ferrari SP12 EC

Zaprojektowanie i budowa SP12 EC według Jamesa Glickenhausa pochłonęła więcej funduszy, niż jego P4/5 na bazie Enzo. Nieoficjalnie mówi się o trzech milionach funtów, które odpowiadają obecnie piętnastu milionom złotych. To już czwarte Ferrari powstałe (a raczej publicznie ujawnione) w ramach programu SP. Numer w jego oznaczeniu wskazuje, iż w przygotowaniu lub już w garażach milionerów może być jeszcze osiem innych.

Ferrari 512 BB

Pierwszym specjałem Ferrari, który wyszedł na światło dzienne w sierpniu 2008 roku było coupe SP1 na bazie F430, przygotowane przez studio Fioravanti. W maju 2009 roku przy okazji Grand Prix Monako pojawił się drugi model - roadster P540 Superfast Aperta na bazie 599 GTB Fiorano, przygotowany w Pininfarinie. Trzecie auto, roadster Superamerica 45 z twardym, odwracanym dachem na bazie 599 GTO, dzieła fabrycznego Ferrari Design, pokazał się w maju ubiegłego roku.

Skomentuj na forumUdostępnij