Ford Mustang - Obywatel świata
Ford Mustang przeżył już pięćdziesiąt lat i pięć generacji, których głównym rynkiem zbytu były Stany Zjednoczone. Dziś ujawniono zupełnie nową, szóstą generację amerykańskiego klasyka, którą czeka kilka "pierwszych razów". Jeden z nich to rozpoczęcie przez Forda oficjalnej sprzedaży modelu w Europie.
Nowy Mustang zadebiutował z rozmachem, jednocześnie w sześciu miastach na czterech kontynentach: Nowy Jork, Los Angeles, Dearborn, Szanghaj, Barcelona i Sydney. Ford szacuje, że około jedna dziesiąta aut trafi za granicę, a głównymi rynkami zbytu poza USA i Kanadą mają być Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Szwajcaria, Filipiny, Brazylia, Korea Południowa, Francja i Wielka Brytania. Oczywiście Ford chce także po kilku przegranych latach wyprzedzić w sprzedaży Chevroleta Camaro.
Amerykański wóz jest szerszy i niższy od poprzednika (poszerzono tylne nadkola i zwiększono rozstaw kół), dzięki czemu sprawia wrażenie egzotyka z prawdziwego zdarzenia. Największą uwagę z zewnątrz przykuwają słupki tylnych świateł z kierunkowskazami, które będą działać sekwencyjne (na rynkach, które dopuszczają takie rozwiązanie). Obok coupe Ford pokazał także kabriolet, który tradycyjnie będzie wyposażony w miękki, składany dach.
Na tył modelu po raz pierwszy w jego historii trafiło niezależne zawieszenie, wypierające oś sztywną lub łamaną. Jednocześnie zawieszenie kół z przodu całkowicie przeprojektowano, stosując między innymi kolumny MacPhersona. Producent zastosował także większe tarcze hamulcowe. Na wyposażenie Mustanga trafi pierwszy raz między innymi system informacyjno-rozrywkowy MyFord Touch, a silnik będziemy uruchamiać teraz przyciskiem.
Oferta silnikowa obejmie trzy jednostki, w tym po raz pierwszy zupełnie nowy motor z rodziny EcoBoost. Pod maskę auta trafi udoskonalone, 5-litrowe V8 o mocy przeszło 426 KM i momencie 529 Nm oraz 3,7-litrowe V6 produkujące co najmniej 304 KM i 366 Nm. Ku nowym rynkom zwrócony będzie 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik EcoBoost z dwukanałową turbosprężarką, dostarczający ponad 309 KM i 407 Nm. Do wyboru ręczna skrzynia biegów lub automat z, po raz pierwszy, łopatkami przy kierownicy.
Pierwszy Mustang, jako koncept roadstera z umieszczonym centralnie silnikiem, został pokazany jesienią 1962 roku. Rok później Ford zaprezentował dużo bardziej konwencjonalnego Mustanga II z silnikiem z przodu, czyli koncept zwiastujący pojawienie się modelu seryjnego. Drogowy Mustang ruszył na podbój Ameryki w połowie kwietnia 1964 roku wraz z premierą w Nowym Jorku. Pierwszego dnia zebrano aż 22 tysiące zamówień, a w ciągu pierwszych 12 miesięcy sprzedano prawie 419 tysięcy sztuk. W ostatnich sześciu latach z rzędu sprzedawano poniżej 100 tysięcy sztuk.
Do dzisiaj na Mustanga znalazło się ponad dziewięć milionów chętnych. W kwietniu przyszłego roku z okazji 50-lecia modelu jego miłośnicy spotkają się na torach Las Vegas Motor Speedway oraz Charlotte Motor Speedway. Sprzedaż Mustanga szóstej generacji wystartuje w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w czwartym kwartale 2014 roku. Na rynku europejskim, chińskim i w pozostałych krajach samochód pojawi się dopiero w roku 2015. Auto będzie produkowane we Flat Rock Assembly Plant w stanie Michigan.
Źródło/zdjęcia: Ford, autonews.com Ford Mustang na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum