Aktualności
07.05.2014

Cisitalia-Abarth 204 Początki i końce

Już w nadchodzący weekend pod aukcyjny młotek trafi sportowy spyder marki Cisitalia-Abarth, wyjątkowy pod co najmniej trzeba względami. Model 204, bo o nim mowa, to ostatnia Cisitalia zbudowana we Włoszech, to pierwszy samochód w historii firmy Abarth i ostatni pojazd, w którym ścigał się legendarny Tazio Nuvolari.

Przedsięwzięcie pod tytułem Compagnia Industriale Sportiva Italia, które wspierał między innymi Nuvolari, Ferdinand i Ferry Porsche oraz Carlo Abarth, wystartowało tuż po drugiej wojnie światowej od ambitnego projektu bolidu Grand Prix z silnikiem umieszczonym centralnie. Kosztowny projekt niestety zrujnował w ciągu kilku lat Piero Dusio, który zapewniał firmie środki finansowe i który został zmuszony do wyemigrowania do Argentyny. W tym czasie projekt nowego, sportowego auta o oznaczeniu 204 przeszedł na studio Porsche, a później do Carla Abartha, który otworzył firmę pod własnym nazwiskiem.

Cisitalia-Abarth 204

Spyder Cisitalia-Abarth 204 zasilany jest fiatowskim, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra, który oferuje około 75 koni mechanicznych i współpracuje z 4-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Samochód zbudowano prawdopodobnie tylko w pięciu egzemplarzach, choć numery podwozia dochodzą do ósemki. Egzemplarz, który w weekend znajdzie się na licytacji Legende et Passion w Monako, prowadzonej przez Coys of Kensington, jeździ na podwoziu numer 04/08: to czwarta sztuka zbudowana przez Abartha i ostatnia, "prawdziwa" Cisitalia, powstała we Włoszech.

Cisitalia-Abarth 204

W tym samym samochodzie po raz ostatni wystąpił Tazio Nuvolari, jeden z najlepszych kierowców wyścigowych w całej historii sportów samochodowych, na którego koncie znajduje się ponad 90 wygranych wyścigów Grand Prix i dziesiątki innych. Specjalnie dla Włocha w samochodzie 04/08 przygotowano podnóżek, kierownicę z korkowym wieńcem, 90-litrowy zbiornik paliwa na wyścigi Targa Florio i Mille Miglia, kładzioną przednią szybę oraz zderzaki, chroniące przed kurzem (pod koniec życia Nuvolari cierpiał na gruźlicę płuc, przez co nie znosił kurzu i oparów paliwa).

Cisitalia-Abarth 204

Nuvolari, który związany był przede wszystkim z markami Alfa Romeo, Bugatti, Maserati i Auto Union, pojawił się w "Dwieście czwórce" w 1950 roku przy dwóch okazjach. Drugiego kwietnia wystartował w sycylijskim Targa Florio, ale odpadł z powodu awarii skrzyni biegów. Osiem dni później wziął udział w wyścigu górskim Palermo Monte Pellegrino, w którym zajął pierwsze miejsce w swojej klasie i piąte w klasyfikacji generalnej. Był to ostatni wyścig "Latającego Mantuańczyka". Nuvolari zmarł latem 1953 roku w wieku 60 lat.

Cisitalia-Abarth 204

Wartość wyjątkowej Cisitalii, która cztery lata temu przeszła gruntowną renowację, szacuje się na skromne 1,4-1,8 miliona euro, czyli od 5,9 do 8 milionów złotych. To dość skromne założenia, biorąc pod uwagę, że ten sam egzemplarz sprzedano w listopadzie ubiegłego roku na licytacji Motonostalgia za 4,62 miliony dolarów (wówczas około 14,3 milionów złotych), ustanawiając rekord cenowy wśród wszystkich aut marki, jakie były dostępne na publicznych aukcjach.

Skomentuj na forumUdostępnij