![](https://autogen.pl/news/2014/lemans11.jpg)
24 Heures du Mans Od euforii po rozpacz
W niedzielę o godzinie piętnastej zakończył się osiemdziesiąty drugi, 24-godzinny wyścig Le Mans, w którym nie brakowało incydentów i zmian na prowadzeniu. O wygraną walczyły na równi prototypy trzech marek: Audi, Toyoty oraz Porsche. Ich plany już na początku pokrzyżowały obfite opady deszczu, a później awarie. Nic nie było pewne prawie do samego końca.
Sesje kwalifikacyjne do wyścigu wyłoniły pierwszego w historii Le Mans kierowcę z Japonii, który sięgnął po pole position: na pierwszym miejscu startowym ustawiła się Toyota TS040 załogi Kazuki Nakajima, Stephane Sarrazin i Alexander Wurz. Drugie miejsce przypadło Porsche #14 w składzie Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb. Trzecie dla drugiej Toyoty (Anthony Davidson, Nicolas Lapierre oraz Sebastien Buem), czwarte dla drugiego Porsche (Timo Bernhard, Mark Webber i Brendon Hartley). Kolejne trzy miejsca zajęły prototypy Audi, w tym numer #1, w którym w środę rozbił się Loic Duval. Samochód zbudowano od nowa z zapasowych części w ekspresowym tempie.
![24 Heures du Mans 2014 24 Heures du Mans 2014](https://autogen.pl/news/2014/lemans12.jpg)
Osiemdziesiąty drugi, 24-godzinny wyścig Le Mans wystartował w sobotę o godzinie 15:00 pod francuską flagą, którą wymachiwał sam Fernando Alonso. Od początku uciekała Toyota #7, a reszta stawki LMP1-H walczyła o pozycje między sobą. Już po 23 minutach ścigania z rywalizacji odpadł eksperymentalny Nissan ZEOD RC. W hybrydowym prototypie zawiódł układ napędowy, ale zespół już wcześniej spełnił swoje najważniejsze cele: w kwalifikacjach przekroczył prędkość 311 km/h na prostej Mulsanne, w sobotę podczas porannej rozgrzewki przejechał całe okrążenie bez uruchamiania silnika benzynowego.
![Nissan ZEOD RC Nissan ZEOD RC](https://autogen.pl/news/2014/lemans13.jpg)
Po 30 minutach ścigania do garażu wróciło Porsche #14. Zawiódł układ doprowadzania paliwa, który udało się szybko naprawić i auto było z powrotem na torze po kilkunastu minutach. Po półtorej godziny ścigania nad 13,6-kilometrowy tor natarły czarne chmury i spadł deszcz, co oznaczało poważne kłopoty dla samochodów wszystkich klas. Rozbiły się auta GT, LMP2 oraz LMP1 walczące o podium. Na ścianie po kontakcie z Ferrari wylądowało Audi #3 oraz Toyota #8. Dla samochodu Audi oznaczało to koniec wyścigu, Toyota dotoczyła się do mechaników i po godzinie wróciła do ścigania za jednym z samochodów bezpieczeństwa.
![24 Heures du Mans 2014 24 Heures du Mans 2014](https://autogen.pl/news/2014/lemans14.jpg)
Godzina 21:00, pierwsza, deszczowa ćwiartka z 24-godzin za kierowcami. Na prowadzeniu po 88 okrążeniach Toyota numer #7, niecałe pięćdziesiąt sekund za nią Audi numer #2, które rozwinęło największą w wyścigu prędkośc maksymalną 339,1 km/h. Ze stratą niecałych dwóch minut Porsche #20, a kilkanaście sekund za nim Audi numer #1. Na pozycji piątej Rebellion R-One ze stratą czterech okrążeń. Szósta pozycja dla Porsche #14. Na miejscu 14 druga Toyota, która odrabia straty po wypadku. Nad torem zaczyna robić się ciemno...
![Toyota TS040 Hybrid Toyota TS040 Hybrid](https://autogen.pl/news/2014/lemans15.jpg)
Godzina 3:00, środek nocy, dokładnie połowa wyścigu. Na prowadzeniu Toyota numer #7, w której zasiada Sarrazin. Druga Toyota po kolejnych problemach technicznych i spadku wspięła się z powrotem na miejsce szóste. Najlepsze czasy okrążeń obu samochodów dzieli zaledwie 0,005 sekundy. Na miejscu trzecim Audi #2, którym jedzie Lotterer ze stratą całego okrążenia, okrążenie dalej Audi #1, prowadzone przez Kristensena. Miejsca czwarte i piąte dla Porsche: Bernhard przed Liebem, który ma sześć okrążeń straty do lidera. Rebelliony R-One po problemach technicznych daleko poza pierwszą dziesiątką.
![Porsche 919 Hybrid Porsche 919 Hybrid](https://autogen.pl/news/2014/lemans16.jpg)
Godzina piąta rano i dramat Toyoty. Lidera, samochód numer #7 pochłaniają ciemności zakrętu Arnage. Mówi się o pożarze. Kilka okrążeń później jest jasne, że japoński prototyp, który dotychczas przez 203 kółka prowadził ze zdecydowaną przewagą, wycofuje się z zawodów. Oficjalny powód: awaria instalacji elektrycznej. Na prowadzeniu Audi numer #2, którym jedzie Treluyer, trzy okrążenia za nim Porsche #20, Hartley za kierownicą, na miejscu trzecim Audi #1 z di Grassim ze stratą 50 sekund do 919 Hybrid. Rebellion wrócił na miejsce 10. Na pozycji szóstej w swoim debiucie zupełnie nowy Ligier JS P2 od OAK Racing, za nim Alpine A450b w barwach Signatech Alpine. W grupie GTE Pro prowadzi Aston Martin Racing przed AF Corse w Ferrari 458 Italia. W GTE Am na szczycie także Aston Martin, za nim Porsche 911 RSR od Proton Competition. Zaczyna świtać.
![Audi R18 E-Tron Quattro Audi R18 E-Tron Quattro](https://autogen.pl/news/2014/lemans17.jpg)
Tuż po szóstej rano Porsche z numerem #14 z Dumasem wypadło ze zbyt dużą prędkością z jednego z zakrętów i wylądowało w żwirowej pułapce. W powrocie samochodu na tor pomógł dźwig, ale stracono kolejne kilka minut. Chwilę później Audi #1 wyprzedziło Porsche #20 z drugiego miejsca... w alei serwisowej. Po godzinie siódmej u mechaników wylądowało Audi numer #2. W samochodzie wymieniono turbosprężarkę, ale maszyna nadal odmawiała dania znaku życia. W tym czasie na prowadzenie wyszedł pojazd numer #1, do którego niecałe dwie minuty tracił prototyp #20. Dotychczasowy lider wrócił na tor po ponad 23 minutach napraw na miejscu trzecim ze stratą trzech okrążeń.
![Ferrari 458 Italia Ferrari 458 Italia](https://autogen.pl/news/2014/lemans18.jpg)
Godzina dziesiąta rano, pięć godzin do końca wyścigu. Po pasjonującej, trwającej kilka okrążeń walce o prowadzenie w grupie GTE Pro w garażu z problemem ze wspomaganiem kierownicy ląduje Aston Martin #97, którego w rękach Senny dzieliły tylko ułamki sekund od Ferrari #51. Na prowadzeniu Gene w Audi #1 z przewagą jednego okrążenia nad Porsche #20 i dwóch okrążeń nad Audi #2. Dalej Toyota #8, Porsche #14, Ligier #35, Ligier #46 oraz na ósmym miejscu Rebellion #12. Nad torem prawie bezchmurnie, nie zapowiada się na deszczową powtórkę z soboty.
![Porsche 919 Hybrid Porsche 919 Hybrid](https://autogen.pl/news/2014/lemans19.jpg)
Kilkanaście minut po godzinie jedenastej do garażu ściągnięto dwa razy Audi numer #1 z pozycji numer jeden, prowadzone przez Kristensena ku dziesiątej wygranej w jego karierze! Powtórka z wymianą turbosprężarki, która zawiodła wcześniej w drugim egzemplarzu, strata przeszło 17 minut i kilku okrążeń, spadek na trzecie miejsce. Na prowadzeniu samochód Porsche #20 z Bernhardem, do którego zbliża się Audi #2 z Lottererem i rekordem okrążenia na koncie (3 minuty i 22,567 sekundy ze średnią 242,2 km/h). O prowadzenie w grupie LMP2 walczą nadal OAK Racing i Thiriet By TDS Racing w Ligierach, w grupie GTE Pro z przewagą kilku okrążeń prowadzi AF Corse, w GTE Am z podobną przewagą przewodzi Aston Martin Racing.
![Audi R18 E-Tron Quattro, Ferrari 458 Italia Audi R18 E-Tron Quattro, Ferrari 458 Italia](https://autogen.pl/news/2014/lemans20.jpg)
Po godzinie dwunastej Audi #2 brakowało do Porsche #20 już tylko kilku sekund. Do bezpośredniego starcia jednak nie doszło, ponieważ Lotterer na zakończenie okrążenia 330 zjechał na planowaną wizytę u mechaników na tankowanie. Porsche zrobiło unik i oddało pozycję po 338 okrążeniu, na którym zjechało do boxów na pełen serwis i zmianę kierowcy. Audi traciło w tym momencie do lidera tylko pół minuty. Po powrocie Porsche z Webberem miało stratę 55 sekund, którą regularnie powiększał Lotterer.
![Porsche 919 Hybrid Porsche 919 Hybrid](https://autogen.pl/news/2014/lemans21.jpg)
Na kilka minut przed godziną dwunastą lider z przewagą jednej minuty i 17 sekund zjawił się w alei serwisowej. Za kierownicą na swój piąty stint pozostał Lotterer, zbliżający się do granicy czasu prowadzenia auta, wyznaczonej przez regulamin. Porsche traciło 30 sekund. W samo południe awaria maszyny z Weissach: Webber drastycznie zwalnia i zgłasza niepokojące odczyty z układu napędowego i brak mocy. Audi #2 odrabia do Porsche jedno okrążenie. Audi #1 korzysta z okazji i zjeżdża na uzupełnienie płynów. Chwilę później Porsche #20 dociera tylko dzięki elektryczności do swoich mechaników i zostaje ściągnięte do garażu. Kilka minut później na torze zatrzymuje się lider GTE Am, ale po chwili rusza przed siebie. W grupie LMP2 trwa w tym czasie zacięta walka: pierwsze trzy samochody dzieli zaledwie 7 sekund!
![Ligier JS P2 Ligier JS P2](https://autogen.pl/news/2014/lemans22.jpg)
Na półtorej godziny przed końcem na torze w grupie LMP1 pozostało tylko jedno Porsche, które traciło dwa okrążenia do Toyoty z numerem #8 z miejsca trzeciego. Lotterer oddał Audi z pierwszego miejsca w ręce Treluyera, na drugim miejscu pędziła druga sztuka R18, prowadzona przez di Grassiego. Lieb w Porsche #14 zgłasza w tym czasie problemy ze skrzynią biegów i zjeżdża pod koniec okrążenia do swoich mechaników, którzy ściągają maszynę pod dach. Na tym kończy się występ Porsche w najwyższej klasie samochodów Le Mans po szesnastu latach przerwy, choć zespół pracuje nad powrotem auta na tor dosłownie do samego końca. Samochód ruszył ponownie na trzy minuty przed godziną piętnastą!
![Audi R18 E-Tron Quattro Audi R18 E-Tron Quattro](https://autogen.pl/news/2014/lemans23.jpg)
W ostatniej godzinie zmagań nikt nie pozwolił sobie na utratę koncentracji i linię mety w osiemdziesiątym drugim, 24-godzinnym wyścigu Le Mans jako pierwsze przekroczyło Audi R18 "Betty Boost" E-Tron Quattro z numerem #2 zespołu w składzie Marcel Fassler, Andre Lotterer i Benoit Treluyer. Była to już trzynasta wygrana w historii Audi, trzecia z rzędu samochodu o napędzie hybrydowym i trzecia dla zespołu w takim składzie. Niemiecki prototyp pokonał 379 okrążeń, które odpowiadają dystansowi 5167 kilometrów i 29 razy zjeżdżał do boxów. Przed flagę w szachownicę samochód poprowadził Treluyer.
![Audi R18 E-Tron Quattro Audi R18 E-Tron Quattro](https://autogen.pl/news/2014/lemans24.jpg)
Tuż obok Audi #2, któremu przypadło także wyróżnienie Michelin Total Performance Award, w ustawionej już na pół godziny przed końcem formacji, linię mety przekroczyło wysokoprężne, hybrydowe Audi z numerem #1. Autem kierowali Marc Gene, Lucas Di Grassi i weteran, 46-letni Tom "Mr Le Mans" Kristensen, dla którego według krążących plotek mogło to być ostatnie Le Mans w karierze. Samochód stracił do zwycięzców trzy okrążenia, a u mechaników zatrzymywał się 32 razy. Na pozycji trzeciej po przygodach i ze stratą pięciu okrążeń zameldowała się Toyota TS040 Hybrid z numerem #8, której załogę tworzyli Anthony Davidson, Sebastien Buemi oraz Nicolas Lapierre.
![Marcel Fassler, Andre Lotterer i Benoit Treluyer Marcel Fassler, Andre Lotterer i Benoit Treluyer](https://autogen.pl/news/2014/lemans25.jpg)
Na awariach samochodów LMP1-H skorzystały auta niższych klas, które z pewnością nie spodziewały się tak wysokich pozycji. Na miejscu czwartym po wielu awariach uplasował się samochód Rebellion Racing z numerem #12 klasy LMP1-L, który prowadzili Nicolas Prost, Nick Heidfeld i Mathias Beche (360 okrążeń, 38 postojów). Już na piątej pozycji wyścig zakończyli zwycięzcy grupy LMP2, Simon Dolan, Harry Tincknell oraz Oliver Turvey w prototypie Zytek Z11SN #38 z silnikiem Nissana w barwach zespołu Jota Sport (356 okrążeń), z którego do Audi przeszedł Gene w miejsce wracającego do zdrowia Duvala. Ekipa Sebastien Loeb Racing w debiucie w klasie LMP2 z prototypem na podwoziu Oreca zajęła ósme miejsce w generalce i czwarte w klasie. Na szóstym miejscu spoczęło Thiriet By TDS Racing w nowym Ligierze, a na siódmym Signatech Alpine.
![Rebellion R-One Rebellion R-One](https://autogen.pl/news/2014/lemans26.jpg)
Grupę GTE Pro zwyciężyła załoga AF Corse w Ferrari 458 Italia w składzie Gianmaria Bruni, Toni Vilander oraz Giancarlo Fisichella (13 miejsce w generalce), która wyprzedziła zespoły w nowym Corvette C7.R oraz Porsche 911 RSR. W grupie GTE Am trumfował skład Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson i Nicki Thiim w Aston Martinie V8 Vantage w barwach Aston Martin Racing (17 miejsce w generalce) przed 458 Italią i 911 RSR. Ciekawostka: Brytyjczycy we współpracy z grupą Hanergy szykują na kolejne wyścigi specjalne panele słoneczne, które będą zasilały klimatyzację, a tym samym ułatwiały życie silnikowi i kierowcy. Na liście załóg, które ukończyły wyścig, znalazło się 36 pozycji. Porsche 919 Hybrid z numerem #14 mimo powrotu na tor w ostatnim minutach nie zrobiło pełnego okrążenia przed końcem wyścigu i nie zostało sklasyfikowane (gdyby stało się inaczej miałoby szanse na 11/12 miejsce). Zamiast tego auto załapało się na pamiątkowe zdjęcie z dwoma samochodami Audi, przekraczającymi linię mety.
![Toyota TS040 Hybrid Toyota TS040 Hybrid](https://autogen.pl/news/2014/lemans27.jpg)
Po trzech runach World Endurance Championship w tabeli kierowców prowadzą zawodnicy Toyoty: Davidson, Lapierre i Buemi. Wśród konstruktrów Toyota jest tylko jeden punkt przed Audi. Po 24-godzinnym wyścigu Le Mans wszystkich czeka długa przerwa. Kolejną, czwartą z ośmiu, eliminacją będzie 6-godzinny wyścig na nitce Circuit of the Americas, który zaplanowano dopiero na 20 września. Wtedy też w boju powinien zadebiutować zupełnie nowy Lotus P1/01 klasy LMP1-L, który w Le Mans miał swoją statyczną premierę.
- Źródło/zdjęcia: 24h-lemans.com, fiawec.com, lemans.org
- 24 Heures du Mans na forum
- Audi R18 E-Tron Quattro na forum
- Toyota TS040 Hybrid na forum
- Porsche 919 Hybrid na forum
- Rebellion R-One na forum
- Subskrybuj kanał RSS aktualności