Mercedes-AMG W08 EQ Power+ - Następca tronu
Od trzech lat, kiedy to silniki V8 zostały wyparte przez turbodoładowane V6, w Formule 1 trwa złota era Mercedesa. Podsumowują ją trzy tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów i trzy wśród kierowców oraz aż 51 wygranych w 59 eliminacjach! W tym roku ten trend będzie starała się utrzymać nowa srebrna strzała o oznaczeniu W08 EQ Power+.
Kluczem do sukcesu Mercedesa jest przede wszystkim potężny układ napędowy własnej konstrukcji, który pracuje również w bolidach zespołów Force India i Williams. To ważący minimum 145 kilogramów układ oparty o turbodoładowany, 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 1,6 litra i mocy grubo ponad 600 koni mechanicznych (w tym roku ma być przekroczona granica 1000 KM!) oraz systemy odzyskiwania energii kinetycznej MGU-K (wcześniejszy KERS) i cieplnej MGU-H, współpracujące odpowiednio z układem hamulcowym i turbosprężarką. Dzięki takim rozwiązaniom kierowca ma do dyspozycji na zawołanie dodatkowe 120 kilowatów mocy (163 konie mechaniczne). Napęd przenoszony jest na tylne koła poprzez sekwencyjną skrzynię o ośmiu biegach.
W myśl nowych przepisów znacząco zmienił się w tym roku wygląd bolidów, a ich konstruktorzy mieli na pierwszy rzut oka najwięcej do przeprojektowania w obrębie aerodynamiki i zawieszenia. Bolidy są teraz szersze o 20 centymetrów i mają po dwa metry szerokości. Szersze są skrzydła z przodu i z tyłu (tylne niższe i wysunięte ku tyłowi); szerszy, dłuższy i wyższy jest dyfuzor. Opony na 13-calowych felgach zostały poszerzone z przodu z 245 do 305 milimetrów, a z tyłu z 325 do 405 milimetrów. Minimalną masę samochodów podniesiono z 702 do 728 kilogramów (wliczając kierowcę). Limit paliwa na wyścig zwiększono ze 100 do 105 kilogramów.
Już piąty rok z rzędu dla Mercedesa będzie jeździł Lewis Hamilton, trzykrotny mistrz świata, który ma na koncie 53 wygrane eliminacje (drugi wynik w historii Formuły 1). Partnerem Brytyjczyka będzie Valtteri Bottas, który przeszedł z zespołu Williamsa w miejsce zeszłorocznego mistrza świata, Nico Rosberga, który zakończył swoją karierę zupełnie niespodziewanie w grudniu. Fin jeździł dla Williamsa nieprzerwanie przez cztery sezony, a wcześniej był jego kierowcą testowym. W swojej dotychczasowej karierze był siedem razy na miejscu trzecim i trzy razy na drugim. Sezon 2016 zakończył na ósmym miejscu w klasyfikacji kierowców. Hamilton był wicemistrzem świata.
Nieznany do tej pory człon EQ Power+ w nazwie bolidu to pomysł Daimlera na linię samochodów marek Mercedes-AMG oraz Mercedes-Benz o napędzie hybrydowym i elektrycznym. Jesienią ubiegłego roku jej narodziny zwiastował koncept Generation EQ, a pierwszym, seryjnie produkowanym modelem pod szyldem EQ Power będzie klasa S po zbliżającym się face-lifftingu. Najbardziej emocjonującą hybrydą niemieckiego koncernu będzie oczywiście hipercoupe od świętującego w tym roku 50-lecie działalności AMG, które ukrywa się póki co pod kryptonimem Project One. Maszyna ma dysponować mocą przekraczającą tysiąc koni mechanicznych i stosunkiem mocy do masy 1:1. Jej silnik będzie wywodził się prosto z Formuły 1!
Źródło/zdjęcia: mercedesamgf1.com, formula1.com Mercedes-AMG W08 EQ Power+ na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum