Rivian R1S - Elektryczna przygoda
Na amerykańskim rynku zmaterializowała się kolejna marka, która zainteresowana jest wyłącznie elektrycznymi samochodami. Samochodami o dużych możliwościach użytkowych oraz terenowych. To Rivian Automotive, które swoją obecność zaznaczyło prototypami swoich dwóch pierwszych modeli: pick-up'a o oznaczeniu R1T oraz wysoko zawieszonego SUV'a o oznaczeniu R1S.
Marka Rivian może wydawać się czymś zupełnie nowym, ale w rzeczywistości firma działa już od prawie dziewięciu lat i początkowo była znana jako Mainstream Motors, a potem jako Avera Automotive. W ubiegłym roku zakupiła fabrykę Mitsubishi w USA, a do dzisiaj jej placówki działają w kilku miastach w Kalifornii oraz Michigan w USA, a także na terenie Wielkiej Brytanii. Prototypy dwóch pierwszych modeli marki, określanych mianem "elektrycznych samochodów przygodowych" pokazano na tegorocznym Los Angeles Auto Show, które będzie otwarte dla zwiedzających jeszcze tylko do końca tego tygodnia.
Obie maszyny bazują na tej samej autorskiej platformie, na której mieszczą się cztery silniki elektryczne o mocy 147 kilowatów każdy oraz paczka baterii umieszczonych w podłodze. Pięcioosobowy pick-up R1T z paką o długości 1,4 metra zbudowany został na podwoziu z rozstawem osi 3,45 metra, a pięcio- lub siedmioosobowy SUV R1S na podwoziu z rozstawem osi prawie 3,08 metra. Obie maszyny ważą po ponad 2,6 tony, zawieszone są do co najmniej 36 centymetrów od ziemi, mają zapewniać ładowność co najmniej 800 kilogramów oraz przedni bagażnik o pojemności 330 litrów. W pick-up'ie między kabiną pasażerską, a paką wygospodarowano dodatkową przestrzeń ładunkową w poprzek samochodu. Głębokość brodzenia: jeden metr.
W obu modelach do wyboru mają być trzy różne modułowe pakiety baterii: o pojemności 105 kWh, 135 kWh lub 180 kWh. W połączeniu z czterema silnikami elektrycznymi zapewnią one napęd na obie osie, moc od 300 do 562 kilowatów (od 408 do 764 koni mechanicznych, przy czym najmocniejsza wersja wyposażona będzie w baterie 135 kWh, a nastawiona na jak najlepszy zasięg opcja 180 kWh będzie dysponować mocą 522 kW - 710 KM) oraz maksymalny moment obrotowy od 560 do 1120 niutonometrów. Najmocniejsze modele mają rozpędzać się do setki w czasie około trzech sekund, najsłabsze w niecałe pięć sekund. Prędkość maksymalna każdym przypadku będzie ograniczona do 201 km/h. Zasięg: od co najmniej 370 kilometrów przy najmniejszej paczce baterii do ponad 660 kilometrów.
Samochody Rivian, ponad 5-metrowy SUV i prawie 5,5-metrowy pick-up, zapowiadane są jako przygodowe, wszędobylskie maszyny, którym nie zostało odmówione luksusowe wykończenie i wyposażenie, w zależności od wyboru opcji. Na pokładzie mamy znaleźć pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne, dodatkowe elementy pozwalające na zapakowanie samochodu po sam dach i jeszcze wyżej, technologie stałej łączności z Internetem, systemy wspomagania kierowcy na drodze i w terenie czy systemy jazdy autonomicznej. Rivian zbiera już chętnych na zakup swoich pierwszych modeli i ściąga zaliczki w wysokości jednego tysiąca dolarów (na razie tylko w Ameryce Północnej). Produkcja najmocniejszych maszyn z bateriami 135 kWh ma ruszyć w drugiej połowie 2020 roku, a w 2021 roku do produkcji mają wejść pozostałe wersje. Plany na kolejne lata: dedykowana sieć stacji ładowania baterii w terenie oraz różne opcje podniesienia mocy posiadanego już modelu, jak odblokowanie dodatkowych kW za jednorazową opłatą na dzień, w którym wybieramy się na wyścigi równoległe.
Źródło/zdjęcia: Rivian Automotive, rivian.com, autoblog.com Rivian R1S na forumRivian R1T na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum