
Donkervoort D8 GTO-JD70 - Więź z maszyną
W sierniu tego roku swoje siedemdziesiąte urodziny świętował Joop Donkervoort, założyciel holenderskiego warsztatu produkującego nietuzinkowe samochody sportowe. Właśnie z tej okazji na rynek trafi specjalna, limitowana edycja modelu G8 GTO, maszyna jeszcze mocniejsza, jeszcze lżejsza i jeszcze szybsza, niż poprzednio.
Donkervoort Automobielen od samego początku swojej działalności, datowanej na 1978 rok, produkuje samochody utrzymane w jednym stylu: to przeważnie otwarte roadstery z miejscem dla dwóch osób, lekką konstrukcją nośną i mocnym silnikiem. Pierwsze z nich wzorowane były na słynnym Lotusie 7, kolejne coraz bardziej obrastały indywidualnym charakterem. Aktualną ofertę marki stanowią samochody serii D8 GTO, którą wylansowano w 2011 roku. Urodzinowy Donkervoort, model noszący oznaczenie D8 GTO-JD70, to jej najmłodszy przedstawiciel.

JD70 będzie najmocniejszym, produkowanym seryjnie modelem holenderskiej marki. Do napędu samochodu jak zwykle zaprzęgnięty zostanie 5-cylindrowy, rzędowy silnik Audi o pojemności 2,5 litra, który po modyfikacjach ma dostarczać prawie 420 koni mechanicznych oraz 520 niutonometrów. Jednostka będzie połączona z nowym układem wydechowym (przede wszystkim z myślą o spełnieniu najnowszych norm emisji spalin), ręczną skrzynią o pięciu biegach oraz mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Współpraca z Boschem umożliwiła opracowanie elektroniki, która pozwoli między innymi dopasować obroty silnika przy zmianie biegu na niższy oraz na zmianę biegów na wyższe z gazem wciśniętym w podłogę.

Przeprojektowana karoseria, wykonana prawie w całości z włókien węglowych, pozwoli na zwiększenie docisku aerodynamicznego. Standardem będzie regulowane zawieszenie, litowo-jonowa bateria zamiast zwykłego akumulatora, węglowe fotele oraz kontrola trakcji z możliwością dezaktywacji. Samochód o masie niespełna 700 kilogramów - co najmniej 600 koni mechanicznych na tonę! - będzie w stanie generować w zakrętach przeciążenia boczne ponad 2g, a podczas przyspieszania ponad 1g. Produkcja JD70 będzie limitowana do 70 egzemplarzy w cenie prawie 164 tysięcy euro każdy, nie wliczając podatków (aktualnie to około 700 tysięcy złotych). Model można już zamawiać, a produkcja ma ruszyć wiosną przyszłego roku.
Źródło/zdjęcia: Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum