Aktualności
30.01.2020

Alpine A110 SportsX Wyjazd na narty

Najnowsze A110 oraz bogata historia francuskiego Alpine to nieskończone źródło inspiracji, z którego marka od chwili wskrzeszenia czerpie pełnymi garściami. W ostatnich latach zobaczyliśmy wyścigowe i rajdowe odmiany małego A110 oraz koncept Vision Gran Turismo. W tym roku "Niebiescy" serwują nam kolejną niespodziankę: prototyp A110 SportsX.

Jedyne w swoim rodzaju A110 SportsX to jedna z tegorocznych premier paryskiej wystawy International Automobile Festival, która organizowana jest od 1986 roku. Pięć lat temu Alpine przyprowadziło tu koncept Vision Gran Turismo, a dwa lata temu odebrało za coupe A110 nagrodę dla najpiękniejszego samochodu roku 2017. W tym roku Alpine sprowadziło na IAF prototyp A210 z 1966 roku, rajdówkę A110 1800 z 1972 roku, drogową berlinettę A110 1300 z 1971 roku, koncept Vision Gran Turismo, pokazane w ubiegłym roku coupe A110S oraz zupełnie nowy prototyp A110 SportsX.

Alpine A110 SportsX

Pretekstem do zbudowania A110 SportsX były tłoczące się inspiracje, płynące z rajdowych sukcesów marki, ze szczególnym wskazaniem na imprezy rozgrywane w warunkach zimowych. Na pierwszy plan wychodzi tu wygrana w Rajdzie Monte Carlo w roku 1973, kiedy to za kierownicą pierwszego A110 zasiadał Jean-Claude Andruet (miejsca drugie, trzecie, piąte i szóste zajęli kolejni kierowcy Alpine). Prototyp ani na chwilę nie ukrywa, że w głowie siedzą mu tylko zabawy w śniegu: coupe zostało poszerzone o 80 milimetrów w porównaniu do seryjnego A110, jego prześwit zwiększono o 60 milimetrów, a nad jego tylną szybą zamocowano dwie pary nart.

Alpine A110 SportsX

SportsX bazuje na seryjnym A110 w najlżejszej specyfikacji Pure (niecałe 1100 kilogramów w stanie gotowym do jazdy), która wyróżnia się m.in. lekkimi fotelami Sabelt, okrojoną tapicerką, detalami z włókien węglowych oraz 17-calowymi felgami ze stopów metali lekkich. Do napędu zaprzęgnięty jest umieszczony centralnie, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbodoładowaniem. Motor dostarcza 252 KM oraz 320 Nm, które na tylną oś przenosi automatyczna skrzynia o siedmiu przełożeniach. Alpine nie zamierza wprowadzić A110 SportsX do produkcji, a jedyny zbudowany egzemplarz nie jest przeznaczony na sprzedaż.

Skomentuj na forumUdostępnij