Aktualności
05.06.2021

BMW M4 GT3 Czwórka po szóstce

Już dziś po południu grubo ponad setka aut ruszy do 24-godzinnego wyścigu na Nuerburgringu, który będzie jak zwykle wiódł również przez słynne Nordschleife. Każdemu z nich będzie przyglądał się zupełnie nowy ścigacz ze stajni BMW Motorsport: coupe M4 klasy GT3, dla którego pierwszy sprawdzian w warunkach bojowych przyjdzie pod koniec miesiąca.

Zamaskowane prototypy zupełnie nowego M4 GT3 pokazywano nam w różnych miejscach od lipca ubiegłego roku. W tym tygodniu specjalnie przez wyścigiem na Nuerburgring Nordschleife maszynę pokazano po raz pierwszy bez kamuflażu w stanie niemal gotowym do podjęcia bezpośredniej rywalizacji z maszynami innych producentów. Model w najbliższej przyszłości wyprze z oferty BMW Motorsport produkowane od 2015 roku coupe M6 GT3, które w swoim czasie zastąpiło Z4 GT3. Nowe M4 w popularnej grupie GT3 będzie walczyło na torach wyścigowych całego świata z modelami takich producentów, jak Audi, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, Lexus, Bentley, McLaren, Honda, Mercedes-AMG czy Porsche. Do grupy GT3 zamierza oficjalnie przedostać się również amerykańskie Scuderia Cameron Glickenhaus, które po raz drugi do 24-godzinnego wyścigu na Nuerburgringu wystawia w ten weekend model 004C, który przeszedł znaczące modernizacje.

BMW M4 GT3

Najnowszy ścigacz BMW bazuje na drogowym coupe M4 Competition, po którym dziedziczy technologie... i wątpliwą urodę. W porównaniu do starego M6 GT3 auto wydłużyło się o kilka centymetrów i przesiadło się z podwójnie turbodoładowanego V8 o pojemności 4,4 litra na podwójnie turbodoładowane R6 o pojemności trzech litrów. Rzędowa szóstka jest około 40 kilogramów lżejsza od widlastej ósemki, co przekłada się bezpośrednio na lepsze rozłożenie masy między osiami. Silnik, zależnie od regulacji danej serii i ograniczeń w ramach Balance Of Performance, może generować do 590 koni mechanicznych oraz 700 niutonometrów. Napęd przenoszony jest tylko na tylne koła za pomocą 6-stopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów firmy XTrac w układzie transaxle rodem z M8 klasy GTE (w przypadku M6 wykorzystywana jest przekładnia Ricardo). Ciekawostką jest nowa kierownica, którą przygotowano we współpracy z firmą Fanatec, którą można również zakupić osobno w ramach kompletowania sprzętu do simracingu.

BMW M4 GT3

Prace nad M4 GT3 ciągle trwają, ale są już na ostatniej prostej. Do tej pory na takich obiektach, jak Monteblanco i Almeria w Hiszpanii czy Nordschleife w Niemczech przejechano ponad czternaście tysięcy kilometrów, które przekładają się na ponad 70 godzin czasu torowego. Już dwudziestego szóstego czerwca samochód w ramach testów zostanie wystawiony do czwartej rundy serii Neurburgring Endurance Series, czterogodzinnego wyścigu na Nuerburgring Nordschleife. Samochód ma być gotowy do oddania w ręce pierwszych zespołów na sezon 2022, w którym pojawi się między innymi w pucharze GT World Challenge, którego oficjalnym symulatorem jest Assetto Corsa Competizione (wirtualnym świecie prototypowe M4 GT3 od kilku miesięcy dostępne jest na platformie iRacing). BMW ustaliło cenę maszyny 415 tysiące euro netto (około 1,85 miliona złotych), o cztery tysiące mniej, niż w przypadku M6 GT3. Dodatkowo będzie można zamówić wyposażenie Competition Package na wyścigi długodystansowe oraz wykupić trening na symulatorach BMW.

Skomentuj na forumUdostępnij