Hyundai Elantra N - Rozbudzona ciekawość
Hyundai nie zwalnia tempa i kroczy ku coraz mocniejszym i coraz szybszym propozycjom wdzierającym się w nisze, które jeszcze do niedawna były koreańskiej marce zupełnie obce. W ostatnich dniach ujawniono kolejny model ze sportowej serii N: tym razem na awans do tego grona zapracował sobie sedan o nazwie Elantra.
Hyundai oferuje Elantrę od początku lat dziewięćdziesiątych, a obecna, siódma już generacja modelu, który na rodzimym rynku znany jest pod nazwą Avante, zadebiutowała wiosną ubiegłego roku. W specyfikacji Elantra N prawie 4,7-metrowa maszyna promowana jest jako praktyczne auto sportowe na każdy dzień i dla całej rodziny. W premierowym wydaniu model wyróżnia się fioletowym malowaniem z czerwonymi detalami i nawiązaniami do wyścigowej Elantry klasy TCR. W zwykłym ruchu ulicznym samochód w każdym innym kolorze poznamy między innymi po spoilerze na klapie bagażnika, dyfuzorze, dwóch końcówkach wydechu, dużych zaciskach hamulcowych z logotypami N na 360-milimetrowych tarczach hamulcowych oraz ogumieniu Michelin PS4S.
Jeszcze więcej dzieje się tam, gdzie wzrok nie sięga: przeprojektowane zawieszenie, osie napędowe inspirowane rozwiązaniami z rajdowych mistrzostw świata, regulowany układ wydechowy, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz dwulitrowy silnik z powiększoną turbosprężarką. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 280 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy sięga 392 niutonometrów. W standardzie silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach, która wyposażona jest m.in. w funkcję N Grin Shift, pozwalającą na podniesienie maksymalnej mocy do 290 koni mechanicznych na maksymalnie 20 sekund. Inne fukcje: tryb dynamicznej zmiany biegu na wyższy N Power Shift, kontrola szybkiego startu, torowy tryb N Track Sense Shift oraz automatyczne międzygazy przy redukcji biegów.
W środku będą czekać na nas sportowe fotele oraz cyfrowa deska rozdzielcza wzbogacona o nowe oprogramowanie, jak fabryczny system pozwalający na przykład na śledzenie naszych postępów na torze wyścigowym. Dla tych, którzy wolą brać sprawy w swoje ręce, przewidziano ręczną skrzynię o sześciu biegach. Do Elantry N trafiły również wynalazki, których obecność może wzbudzać kontrowersje: system N Sound Equalizer pompujący do środka określone dźwięki silnika poprzez głośniki, na przykład dźwięki rodem ze ścigacza TCR. Najnowsza produkcja Hyundai'a ma rozpędzać się od zera do stu kilometrów na godzinę w czasie 5,3 sekundy, a jej prędkość maksymalna ma dochodzić do 250 kilometrów na godzinę.
Źródło/zdjęcia: Hyundai Motors Hyundai Elantra N na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum