Grand Prix Sao Paulo - Mania wyprzedzania
Po prawie dwóch latach przerwy Formuła 1 wróciła do Brazylii... ale nie na Grand Prix Brazylii i nie na zwykły weekend wyścigowy. Nowa impreza, zakontraktowana na kilka najbliższych lat, nosi nazwę Grand Prix Sao Paulo, a jej pierwsza edycja w miniony weekend przebiegła według nowego formatu z kwalifikacjami w piątek i sprintem w sobotę.
Pierwsze Grand Prix Brazylii jako runda mistrzostw świata Formuły 1 odbyło się w sezonie 1973 na torze Interlagos, znanym od 1985 roku oficjalnie jako Autodromo Jose Carlos Pace, który otworzono oficjalnie w 1940 roku. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych wyścig gościł dziesięć razy na pętli Jacarepagua, a na Interlagos wrócił na stałe w roku 1990. W ubiegłym roku Grand Prix Brazylii zostało odwołane z powodu epidemii koronawirusa. W minionym tygodniu impreza wróciła do kalendarza jako Grand Prix Sao Paulo, dziewiętnasta runda tegorocznych mistrzostw świata z dwudziestu dwóch. Do Sao Paulo jako lider klasyfikacji generalnej mistrzostw świata przybył Verstappen, który przez ostatnie trzy wyścigi powiększał stale przewagę punktową nad Hamiltonem. Jako lider klasyfikacji generalnej konstruktorów przybył Mercedes, do którego przez poprzednie dwa wyścigi zbliżał się Red Bull.
Walkę o oba tytuły mistrzowskie miał podkręcić nowy format weekendu wyścigowego, zastosowany w tym roku po raz trzeci: trening w piątek, kwalifikacje w piątek, drugi trening w sobotę, 100-kilometrowy wyścig kwalifikacyjny w sobotę z ustawieniem na starcie według piątkowych kwalifikacji i niedzielne grand prix z kolejnością na starcie według wyników sobotniego sprintu. Pierwsze treningi na 4,3-kilometrowej pętli Autodromo Jose Carlos Pace, rozpoczęły się od dominacji Hamiltona, który dostał nowy, już piąty silnik spalinowy w tym sezonie, co wiązało się z karą cofnięcia o pięć pozycji na gridzie do niedzielnego wyścigu (bez kary w sobotnim sprincie, w którym punkty do klasyfikacji generalnych zdobywa pierwsza trójka). Bezpośrednio za nim uplasowali się Verstappen i Perez w maszynach Red Bulla, którzy okazali się szybsi od Bottasa w drugim Mercedesie.
Piątkowe kwalifikacje, w trakcie których nie brakowało okrążeń kasowanych po przekroczeniu przez kierowców granic toru, już na Q1 zakończyły się dla obu kierowców Haasa, obu kierowców Williamsa - Latifi po raz pierwszy uplasował się przed Russellem - oraz Strolla w Aston Martinie. Poza drugą sesję kwalifikacyjną nie awansowali obaj kierowcy Alfy Romeo, Tsunoda w AlphaTauri, Vettel w Aston Martinie oraz Ocon w Alpine. W obu pierwszych sesjach poza zasięgiem rywali był Hamilton w Mercedesie i to właśnie on ustanowił najlepsze okrążenie w ostatniej sesji kwalifikacyjnej. Na kolejnych pozycjach wylądowali: Verstappen w Red Bullu, Bottas w Mercedesie, Perez w Red Bullu, Gasly w AlphaTauri, Sainz i Leclerc w bolidach Ferrari, Norris i Ricciardo w bolidach McLarena - Ferrari i McLaren walczą w tym roku o miejsce trzecie w klasyfikacji generalnej konstruktorów - oraz Alonso w Alpine.
Po kwalifikacjach i badaniu technicznym okazało się że... tylne skrzydło w Mercedesie prowadzonym przez Hamiltona nie mieści się w normach przewidzianych przez regulamin techniczny. Na tym nie koniec: po kwalifikacjach, już w warunkach Parc Ferme tylne skrzydło swojego Red Bulla oraz Mercedesa dotykał Verstappen, a przepisy zabraniają na jakąkolwiek tego typu aktywność w tym czasie, poza oficjalnie dopuszczonymi osobami. Decyzje w sprawie obu przewinień zapadły w sobotę dopiero po drugiej sesji treningowej, w której niespodziewanie najszybszy był... Alonso w Alpine przed Verstappenem i Bottasem. Na Verstappena za przewinienie czekała grzywna w wysokości 50 tysięcy euro, a Hamilton został zdyskwalifikowany z kwalifikacji! Oznaczało to, że kierowca Mercedesa zamiast z pierwszego miejsca musiał startować do wyścigu kwalifikacyjnego z miejsca ostatniego!
Sobota, godzina 20:30 czasu polskiego. Za chwilę start wyścigu kwalifikacyjnego. Wybór opon dowolny: Verstappen jedzie na ogumieniu medium, Bottas obok niego na soft, Perez również na medium. Ruszyli! Bottas obejmuje prowadzenie, a Verstappen spada na drugie miejsce. Na miejsce trzecie wskakuje Sainz (również na ogumieniu soft), który wyprzedza po chwili również Verstappena, który musiał ratować się wyjazdem poza tor. Hamiltonowi udało się wskoczyć na miejsce szesnaste. Okrążenie 2 z 24: na ostatnie miejsce spada Raikkonen, który po kontakcie z drugą Alfą Romeo stanął bokiem poza torem. Verstappen zgłasza problemy z synchronizacją skrzyni biegów. Okrążenie 4: Verstappen z pomocą DRS wyprzedza Sainza i wraca na miejsce drugie. Okrążenie 9: Leclerc traci miejsce piąte na rzecz Norrisa. Okrążenie 12: Hamilton utknął na miejscu jedenastym, Verstappen urywa ułamki sekundy do Bottasa, a ciągle niecałą sekundę za Sainzem trzyma się Perez.
Okrążenie 13: Hamilton zostawia za sobą Ricciardo i przebija się do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 15: Verstappen ma już Bottasa w zasięgu DRS, jest niecałą sekundę za nim. Hamilton wyprzedza Vettela i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 16: Hamilton wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 17: Gasly spada na miejsce ósme, na miejsce siódme wskakuje Hamilton. Okrążenie 20: Hamilton po wyprzedzeniu Leclerca awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 24 z 24: Hamilton wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce piąte. Wyścig kończy się zwycięstwem Bottasa w Mercedesie. Kolejne pozycje zajmują: Verstappen w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu, Hamilton w Mercedesie (po karze miejsce dziesiąte na starcie do niedzielnego grand prix), Norris w McLarenie, Leclerc w Ferrari, Gasly w AlphaTauri, Ocon w Alpine oraz Vettel w Aston Martinie.
Niedziela, godzina 18:00 czasu polskiego: start grand prix. Z alei serwisowej po wymianie tylnego skrzydła startuje Raikkonen, z miejsca dziesiątego zaczyna Hamilton, drugie pole startowe zajmuje Verstappen, a z pole position rusza Bottas. Tylko Tsunoda na miejscu piętnastym zaczyna wyścig na ogumieniu soft, wszyscy inni postawili na ogumienie medium. Zielone światła! Bottas już na pierwszym zakręcie traci prowadzenie na rzecz Verstappena. Norris po kontakcie z jednym z Ferrari wylatuje poza tor z przebitą oponą! Bottas traci kolejną pozycję, wyprzedza go Perez. Na dwóch pierwszych okrążeniach na miejsce szóste, za obie maszyny Ferrari, przebija się Hamilton. Norris po wymianie kół spada na ostatnie miejsce. Okrążenie 3 z 71: Hamilton wyprzedza Sainza i wskakuje na miejsce piąte. Okrążenie 4: Hamilton wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce czwarte. Z tyłu Tsunoda zderza się na pierwszym zakręcie ze Strollem, bolid AlphaTauri traci część bocznego poszycia i całe przednie skrzydło. Na torze zostaje dużo odłamków, ale leżą one poza linią wyścigową. Okrążenie 5: Bottas ustępuje miejsce Hamiltonowi, który awansuje na miejsce trzecie. Jest jakieś pięć sekund za liderem.
Okrążenie 6: na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, tor trzeba posprzątać z odłamków na pierwszym zakręcie, a wszystkich kierowców przekierować przez aleję serwisową. Koniec okrążenia 9: samochód bezpieczeństwa zjeżdża na spoczynek. Oba Mercedesy są tuż, tuż za dwoma Red Bullami, moment restartu dyktuje Verstappen. Bottasa już przez pierwszym zakrętem atakuje Leclerc, ale bez powodzenia. Na miejsce dziewiąte awansuje Ricciardo, który wyprzedza Ocona. Na ostatnie miejsce z połamanym przednim skrzydłem wciągniętym pod samochód po kontakcie z Alfą Romeo spada Schumacher, na miejsce szesnaste awansuje Norris, który jedzie już na ogumieniu hard, Raikkonen po starcie z alei serwisowej jest piętnasty. Okrążenie 12: wirutalny samochód bezpieczeństwa, na torze leżą kawałki skrzydła Haasa. Okrążenie 14: wracamy do ścigania. Verstappen jest 1,5 sekundy przed Perezem, jakąś sekundę za Perezem jest Hamilton. Okrążenie 15: 10 sekund kary dla Tsunody na miejscu osiemnastym za spowodowanie kolizji ze Strollem, który jest jedenasty.
Okrążenie 18: Hamilton wyprzedza Pereza na pierwszym zakręcie z użyciem DRS i awansuje na miejsce drugie. Kilka zakrętów później Perez kontratakuje i odzyskuje pozycję. Na walce tej zyskuje Verstappen, który jest już ponad 3,5 sekundy przed Perezem. Okrążenie 19: Hamilton ponownie wyprzedza Pereza w tym samym miejscu z pomocą DRS, który daje przewagę blisko 30 km/h, tym razem na stałe. W tle miejscem ósmym wymieniają się Vettel i Ricciardo, a o miejsce jedenaste walczą Alonso i Stroll. Czternasty jest Norris. Pierwsza czwórka, za którą gonią dwaj kierowcy Ferrari, rozjechała się już poza zasięg DRS. Okrążenie 25 z 71: Verstappen komunikuje, że zaczyna się ślizgać, ale jego przewaga nie maleje i dochodzi do prawie czterech sekund. U Hamiltona zaczynają poddawać się opony na tylnej osi. Ponad siedem sekund za liderem jest Perez, do którego ponad 1,5 sekundy traci Bottas. Okrążenie 26: jako pierwszy z pierwszej dziesiątki na regularny pit stop zjeżdża Gasly, który wraca na tor na miejscu piętnastym na ogumieniu hard. Okrążenie 27: wczesny pit stop Hamiltona, postój na 2,4 sekundy i powrót na tor na gumach hard na miejscu szóstym. Sainz pojawia się u mechaników po ogumienie medium.
Okrążenie 28: na ogumienie hard przesiada się Verstappen, który po 2,4-sekundowym postoju wraca na tor na miejscu trzecim. Opony zmienia również Leclec. Hamilton wyprzedza Ricciardo, który dzielił go od Verstappena, jest tylko niecałe dwie sekundy za rywalem w Red Bullu. Okrążenie 29: pit stop Pereza na 2,8 sekundy, na prowadzeniu zostaje Bottas. Norris traci miejsce dziewiąte za rzecz Sainza. Hamilton poprawia najszybsze okrążenia wyścigu i nie przestaje zbliżać się do Verstappena. Okrążenie 30: Norris spada na miejsce jedenaste, Gasly awansuje na miejsce dziesiąte. Okrążenie 31: wirtualny samochód bezpieczeństwa, z bolidu Strolla oderwały się fragmenty uszkodzonego wcześniej, bocznego poszycia, które wylądowały na torze. Z chwilowego przestoju korzysta Bottas, który zjeżdża na wymianę ogumienia i zyskuje cenny czas. To pozwala mu na powrót na tor z przewagą prawie trzech sekund nad Perezem. Okrążenie 32: Hamilton jest już niecałą sekundę za Verstappenem i szykuje się do ataku, ale na razie nic z tego. Verstappen jest wyjraźnie wolniejszy na prostych, ale szybszy w krętych sekcjach toru.
Okrążenie 33: Leclerc zostawia za sobą Alonso, który jeszcze się nie zatrzymywał, i awansuje na miejsce piąte. Dziewiąty jest Ricciardo, który również skorzystał z pit stopu pod samochodem bezpieczeństwa. Stawkę zamykają dwa Haasy. Okrążenie 38: pit stop Norrisa, który opuszcza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 39: na miejsce dwunaste o dwie pozycje spada Tsunoda, na miejsce jedenaste awansuje Alonso, a na miejsce dziesiąte wskakuje Vettel. Okrążenie 40: Alonso wyprzedza Vettela. Okrążenie 41: Verstappen zjeżdża na wymianę kół, po 2,7-sekundowym postoju wraca na tor na ogumieniu hard na miejscu czwartym. Tuż przed nim ze swojego stanowiska wyjeżdża Latifi, na czym Verstappen traci cenny czas. Okrążenie 42: pit stop Bottasa, postój na 2,4 sekundy i powrót na gumach hard na miejscu piątym za Ferrari, które prowadzi Leclerc. Okrążenie 43: 2,5-sekundowy pit stop Pereza i najszybsze okrążenie wyścigu Verstappena, który jest ponad osiemnaście sekund za Hamiltonem. Bottas uporał się z Leclerkiem, jest trzeci. Okrążenie 44: Mercedes odpowiada pit stopem Hamiltona, który po 2,6-sekundowym zatrzymaniu się wraca na tor ponad 2,5 sekundy za Verstappenem. Przed nimi mnożą się kierowcy do zdublowania. Pierwsza trójka jedzie na ogumieniu hard. Z takiej strategii nie jest zadowolony ani Hamilton ani Bottas.
Okrążenie 45 z 71: Perez wyprzedza Leclerca, awansuje na miejsce czwarte i chwilowo przejmuje przejmuje tytuł kierowcy z najszybszym okrążeniem wyścigu. Opon nie oszczędza Hamilton, który niedługo później poprawia najszybsze okrążenie. Przewaga Verstappena spada do niecałej sekundy. Okrążenie 48: Hamilton zrównuje się z Verstappenem, obaj wyjeżdżają szeroko poza granice toru, Hamilton przelatuje przez trawę, Verstappen utrzymuje prowadzenie. Incydent ląduje pod lupą organizatorów (werdykt: przewinień mogących skutkować nałożeniem kary nie było). Okrążenie 50: z wyścigu wycofuje się Stroll. Okrążenie 51: z wyścigu wycofuje się Ricciardo. Okrążenie 53: na swój kolejny pit stop zjeżdża Leclerc, który spada na miejsce szóste. Okrążenie później w jego ślady idzie Sainz w drugim Ferrari, który był piąty. Verstappen utrzymuje się cały czas na granicy jednej sekundy przed Hamiltonem. Trzy okrążenia później obaj dublują już Norrisa, który po pit stopie Vettela jedzie na miejscu dziesiątym. Na miejscu trzecim samotnie jedzie Bottas, który ma Pereza prawie cztery sekundy za sobą.
Okrążenie 59: Hamilton z powodzeniem atakuje Verstappena przed czwartym zakrętem i wychodzi na prowadzenie. Verstappen dostaje ostrzeżenie za zmiany linii jazdy na prostych, co pomagało mu bronić się do tej pory. Okrążenie 61: Ocon spada na miejsce dziewiąte, Gasly awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 62: Alonso spada na miejsce ósme, Gasly awansuje na miejsce siódme. Hamilton stale powiększa swoją przewagę, jest już prawie trzy sekundy przed Verstappenem. Okrążenie 69 z 71: Hamilton jedzie po pewną wygraną z przewagą ponad ośmiu sekund nad Verstappenem, do którego na niecałe sześć sekund zbliżył się Bottas. Okrążenie 70: Red Bull zaprasza po nowe ogumienie soft Pereza, który ma ogromną przewagę nad najbliższym rywalem na miejscu piątym. Kierowca z Meksyku będzie próbował ustanowić najszybsze okrążenie w wyścigu i odebrać jeden punkt do klasyfikacji generalnej Hamiltonowi i Mercedesowi. Okrążenie 71: zgodnie z planem Perez ustanawia najszybsze okrążenie w całym wyścigu.
Grand Prix Sao Paulo zakończyło się zwycięstwem Lewisa Hamiltona w Mercedesie (101 wygrana w karierze). Kolejne miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu, Bottas w Mercedesie, Perez w Red Bullu, Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari, Gasly w AlphaTauri, Ocon i Alonso w bolidach Alpine oraz Norris w McLarenie. Po dziewiętnastu wyścigach w klasyfikacji generalnej kierowców prowadzi Verstappen, którego przewaga nad Hamiltonem zmalała z 19 do 14 punktów. W tabeli konstruktorów Mercedes ponownie ucieka Red Bullowi: przewaga niemieckiego zespołu poskoczyła z tylko jednego do 11 punktów. Do końca sezonu zostały już tylko wyścigi. Najbliższe dwa to duże niewiadome: pierwsze w historii Grand Prix Kataru już w najbliższą niedzielę, 21 listopada oraz pierwsze w historii Grand Prix Arabii Saudyjskiej, które zaplanowano na 5 grudnia.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, pirelli.com, redbullcontentpool.com, daimler.com, autodromodeinterlagos.com.br Grand Prix Sao Paulo na forumMercedes-AMG F1 W12 E Performance na forumRed Bull RB16B na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum