Aktualności
01.06.2022

Zagato Mostro Barchetta Kolejna piątka

Po dłuższej przerwie o swoim istnieniu przypomniało włoskie Zagato. Zakład, działający nieprzerwanie od ponad stu lat i specjalizujący się w karoseriach samochodowych, przyprowadził swoje najnowsze dzieło na tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Jest nim limitowane Maserati Mostro w wydaniu z otwartym nadwoziem.

Mostro nie jest całkowitą nowością. Limitowany model w nadwoziu coupe pokazano jeszcze w 2015 z planem budowy jedynie pięciu egzemplarzy. Maszyna była inspirowana wyścigowym 450S Coupe z przeszło 420-konnym silnikiem V8 z 1957 roku z opływową karoserią przygotowaną przez Zagato i Franka Costina, które swego czasu zażyczył sobie sam Stirling Moss. Ze względu na swoją wątpliwą urodę auto zostało okrzyknięte przez Mossa "Potworem", z włoskiego "Mostro". Kilka dni temu zadebiutowało otwarte Mostro Barchetta, dla którego bazą ponownie był silnik i skrzynia biegów z seryjnego Maserati GranTurismo oraz lekki, węglowy kadłub MonoCell produkcji belgijskiego Automobiles Gillet, które od prawie trzydziestu lat znane jest przede wszystkim z modelu Vertigo.

Zdjęcie Zagato Mostro Barchetta

Zagato Mostro Barchetta korzysta z silnika, który razem ze skrzynią biegów umieszczony jest z przodu tak, aby rozkład masy między osiami sięgał idealnego 50/50. Tym razem do wyboru są dwie opcje: klasyczne, wolnossące V8 o pojemności 4,2 litra lub zupełnie nowe, podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności trzech litrów. Moc: od 420 do 630 koni mechanicznych. Przewidziano tylko jedną skrzynię biegów: sekwencyjny mechanizm o sześciu przełożeniach, który wysyła całą moc na tylne koła. Samochód ma ważyć tylko 1200 kilogramów, co oznacza, że na jedną tonę może przypadać od 350 do 525 koni mechanicznych (od 1,9 do 2,85 kilograma na koń mechaniczny). Osiągi? Takimi rzeczami Zagato się nie chwali.

Zdjęcie Zagato Mostro Barchetta

Mostro ma duszę wyścigowca: regulowane zawieszenie, zaciski hamulcowe AP Racing, mocowane centralnie felgi, spłaszczona kierownica z systemem szybkiego mocowania i brak kontroli trakcji. Nie ma tu również skrzydła z tyłu, które obecne było w niektórych sztukach coupe, przewidzianych jako samochody torowe z możliwością homologacji do zwykłego ruchu drogowego. Tak samo, jak poprzednio, Zagato zamierza zbudować tylko pięć egzemplarzy z możliwością dużej indywidualizacji. Większość z nich została zarezerwowana przez kolekcjonerów z krótkiej listy stałych klientów studia.

Skomentuj na forumUdostępnij