Aktualności
24.11.2022

BMW 3.0 CSL Powrót Batmobila

Siedem lat temu zobaczyliśmy jeden koncept, kilka miesięcy później pokazano kolejny, a latem tego roku ostatecznie potwierdzono, że coraz bliższe ukończenia są prace nad wersją seryjną. O czym dokładnie mowa? Chodzi o zupełnie nowe wcielenie sportowego coupe 3.0 CSL, jednego z najsłynniejszych modeli w historii BMW.

Oryginalnego 3.0 CSL, słynnego "Batmobila", nikomu raczej przedstawiać nie trzeba. Ale gdyby zaszła taka potrzeba: maszyna, wywodząca się z serii E9, powstała jako model homologacyjny na początku lat siedemdziesiątych i wyróżniała się m.in. charakterystycznym pakietem aerodynamicznym. Wersję drogą zasilał 3,2-litrowy silnik o mocy przeszło 200 koni mechanicznych. W sumie powstało tylko około 1,1 tysiąca sztuk. Dzisiejsze 3.0 CSL bazuje na coupe M4 generacji G82 i przypieczętowuje 50-lecie działalności oddziału BMW M. To najbardziej ekskluzywny model w jego historii i jeden z najbardziej tradycyjnych: 6-cylindrowy silnik z przodu, ręczna skrzynia biegów i napęd przenoszony wyłącznie na tylne koła.

Zdjęcie BMW 3.0 CSL

3.0 CSL zostało znacznie poszerzone, odchudzone, utwardzone, wzmocnione i ubrane w nową karoserię z pakietem aerodynamicznym, który wzorowano na pierwszym 3.0 CSL oraz konceptach 3.0 CSL Hommage sprzed kilku lat. Do tego podkręcono wrażenia kolorystyczne: specjalne malowanie w kolorach BMW M, żółte światła z przodu i złote, mocowane centralnie felgi oraz czerwone zaciski hamulcowe. Unikatowe ogumienie przygotowała firma Michelin. W środku wylądowały między innymi lekkie fotele z włókien węglowych oraz specjalna, urodzinowa dźwignia zmiany biegów. Standardem są węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe oraz liczne elementy z włókien węglowych, dzięki którym obniżono masę własną.

Zdjęcie BMW 3.0 CSL

Jednostka napędowa 3.0 CSL sięga korzeniami wyścigów serii DTM. Podwójnie turbodoładowane R6 o pojemności trzech litrów kręci się do 7,2 tysiąca obrotów na minutę. Motor rozwija maksymalnie 560 koni mechanicznych oraz 550 niutonometrów, które pozwalają na rozpędzenie się do przeszło 300 kilometrów na godzinę. Napęd na tylne koła przenosi ręczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, aktywny mechanizm różnicowy oraz współpracujące z nimi kontrole stabilności i trakcji. Na pokładzie mamy również adaptacyjne zawieszenie. Nowe 3.0 CSL to jeden z najmocniejszych i najszybszych, drogowych modeli w historii BMW. I jeden z najbardziej niedostępnych: niemiecka marka wyprodukuje ręcznie tylko 50 numerowanych egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij