Aktualności

Lotus Emira i4 - Serce AMG

Coupe Emira, które ma być ostatnim samochodem Lotusa z napędem spalinowym w masowej produkcji, rozpoczyna nowy etap swojej młodej kariery. Do oferty, w której do tej pory dostępna była wyłącznie wersja z widlastą szóstką z rodowodem Toyoty, dołącza oficjalnie wariant z rzędową czwórką prosto od AMG.

Emirę zobaczyliśmy po raz pierwszy w lipcu 2021 roku, a wiosną ubiegłego roku w Hethel rozpoczęto produkcję pierwszych egzemplarzy przeznaczonych dla klientów. Sprzedaż i dystrybucję modelu rozpoczęto od specyfikacji First Edition oraz silnika V6 o pojemności 3,5 litra ze sprężarką, który generuje maksymalnie 405 koni mechanicznych oraz 420 niutonometrów z wyborem automatycznej lub ręcznej, 6-stopniowej skrzyni biegów. Teraz ofertę oficjalnie rozszerza wersja 4-cylindrowa w specyfikacji First Edition. Zupełnie nowa, aluminiowa jednostka napędowa została przygotowana przez Mercedesa-AMG i oparta na najmocniejszej, rzędowej czwórce świata, którą AMG wykorzystuje od kilku lat we własnych modelach produkowanych seryjnie. To jednocześnie najmocniejszy, 4-cylindrowy silnik w historii Lotusa.

Zdjęcie Lotus Emira i4

Partnerstwo z AMG sprowadza się do 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki, z której na potrzeby Emiry wyciśnięto 365 koni mechanicznych oraz 430 niutonometrów (z małymi różnicami, zależnie od rynku). Na tym nie koniec: od AMG pobrano również 8-stopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów, która wysyła całą moc na tylne koła. Instalacja nowego, umieszczonego centralnie silnika wymusiła przeprojektowanie tylnej ramy pomocniczej oraz tylnego zawieszenia i pozwoliła na zmniejszenie masy własnej coupe o około 12 kilogramów. Do wyboru będą dwa nastawy podwozia: Tour z miękkim zawieszeniem i ogumieniem Goodyear Eagle F1 Supersport oraz Sport ze sztywniejszym i twardszym zawieszeniem oraz oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Z zewnątrz obie wersje silnikowe wyglądają właściwie identycznie, a różnicę widać dopiero po zerknięciu na to, co kryje się pod tylną szybą.

Zdjęcie Lotus Emira i4

Czterocylindrowa Emira waży 1446 kilogramów. Z tyłu wygospodarowano miejsce na 151-litrowy bagażnik, plus kolejne 208 litrów przestrzeni za fotelami kierowcy i pasażera. Osiągi: sprint od zera do setki w 4,4 sekundy i prędkość maksymalna 290 kilometrów na godzinę. Emirę i4 First Edition można już śmiało zamawiać. Na terenie Wielkiej Brytanii auto wyceniono na 81,5 tysiąca funtów, a na terenie Niemiec na 96 tysięcy euro plus podatki i lokalne opłaty (aktualnie to równowartość około 425 tysięcy złotych). Klienci z Wielkiej Brytanii mogą zdecydować się na opcję odbioru samochodu bezpośrednio z siedziby Lotusa w Hethel. W najbliższej przyszłości w regularnej ofercie pojawić mają się 4-cylindrowe i 6-cylindrowe wersje Base Edition. Kolejny sportowy Lotus, który ukrywa się na razie pod wewnętrznym oznaczeniem Type 135, ma być elektryczny. Jego premiera jest spodziewana na 2026 rok.

Źródło/zdjęcia: Lotus Lotus Emira na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij